کد خبر: 1088699
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
متاسفانه برخی افراد که عمده آنها اصطلاحا در حال «غُرزدن» هستند، حتی حاضر نیستند یک مطلب یک صفحه ای و یا یک ویدئوی ۱۰ دقیقه‌ای پیرامون این طرح و سایر امور مهم کشور بخوانند تا موضوع برای آنها هم تببین و اقناع شوند.

عزم دولت برای برای عادلانه سازی ارز ترجیحی وارد فاز اجرا شده است. برخی می پرسند که چرا دولت به این اقدام دست زد و اساسا دولت می توانست به همان روند گذشته ادامه دهد چرا که مردم در اثر تبعات این تصمیم آسیب خواهند دید.

به طور کلی پنج دلیل برای این تصمیم دولت وجود دارد:

یک: مسئولان اقتصادی دولت معتقد هستند که شرایط بودجه‌ای کشور دیگر امکان ادامه این مدل پردخت یارانه ای را نمی داد. حتی دولت قصد داشت این اقدام را در آذر و دی ماه سال گذشته اجرا کند. دولت رئیسی می گوید برخلاف دولت روحانی حاضر نیست کشور را با چاپ پول و استقراض اداره کند.

دو: پرداخت یارانه باعث شده بود که کالای ارزان موجود در ایران در مقایسه با همسایگان روند قاچاق به کشورهای اطراف ایران را به طور قابل توجهی رشد دهد.

سه: روند کنونی پرداخت یارانه نشان می داد که ثروتمندان جامعه جدای از آنکه در رفاه بیشتری قرار داشتند، می توانستند به دلیل همین مصرف زیاده بر میانگین، بیشتر از هم یارانه دولتی به خود اختصاص دهند. به عبارت بهتر یعنی هم رفاه بیشتر و هم دریافت یارنه بیشتر؛ در حالی که قشر ضعیف چون قدرت خرید داشت به همین دلیل از امکان دریافت یارانه دولت هم محروم می شد.

چهار: دولت با اجرای این طرح می تواند یارانه را به عدالت توزیع کند و نه تنها سهم هرکس را عادلانه توزیع کند بلکه قدرت خرید اقشار ضعیف را هم افزایش دهد و حتی در نتیجه این اصلاح حمایت بیشتری از نیازمندان انجام دهد.

پنج: همه دولت ها از دهه های پیش تاکنون به لزوم اجرای این طرح اذعان داشته اند اما کمتر دولتی بوده است که جسارت اجرای این اقدام را داشته باشد.

اما دولت در اجرای این طرح با چهار مشکل هم روبروست:

یک: برخی جریانات سیاسی مخالف دولت نظیر اصلاحات و احمدی نژادی در ادامه همان سیاست مخالفت دائمی و مغرضانه با دولت سیزدهم، با هر تصمیم دولت مخالف هستند و بالتبع حامیان این جریانات هرچند اندک هم تحت تاثیر این بدخواهی قرار می گیرند.

دو: متاسفانه برخی افراد که عمده آنها اصطلاحا در حال «غُرزدن» هستند، حتی حاضر نیستند یک مطلب یک صفحه ای و یا یک ویدئوی ۱۰ دقیقه ای پیرامون این طرح و سایر امور مهم کشور بخوانند تا موضوع برای آنها هم تببین و اقناع شوند.

سه: کاهش اعتماد به دولت امر قابل کتمانی نیست. این روند کاهش در دولت روحانی به مرز نابودی رسید. دولت آقای رئیسی هم وارث این بی اعتمادی است که باعث می شود کار دولت سخت تر شود.

چهار: تجربه تلخ مردم از رفتار برخی دولت های گذشته هم باعث شده است که برخی از مردم تصمیمات دولت به معنای قوه مجریه را فارغ از نوع تصمیم، نوع اجرا و افراد اجراکننده، همه را با یک چوب برانند.

با همه این تفاسیر برنامه ریزی، صداقت و شجاعت رئیس جمهور و دولت باعث شده است که این تصمیم تا اینجای کار به طور قابل قبولی وارد مرحله اجرا شود و علی رغم همه تلاش های جریانات بدخواه داخلی و ضدانقلاب خارج نشین، عموم جامعه همراهی خوبی با اجرای این طرح داشته اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار