کد خبر: 1088452
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
یک نویسنده و منتقد مطرح کرد
یک نویسنده و منتقد، معتقد است که ارزش بازار سینما با همه سر و صدا‌هایی که دارد، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است. اما ارزش صنعت نشر حداقل چهار برابر این رقم است.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: حمید باباوند، نویسنده، منتقد و روزنامه‌نگار با حضور در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با بیان این که کرونا برای صنعت نشر هم تهدید و هم فرصت بود تاکید کرد: در چند سال گذشته وقتی نوسانات ارزی شروع شد، تصور همه این بود که چه بلایی سر صنعت نشر بیاید. اما صنعت نشر توانست بازار خودش را حفظ کند و از اتفاقات آسیب نبیند.

وی افزود: با بالارفتن قیمت هاف سرگرمی‌های مردم به سمت سرگرمی‌های ارزان قیمت‌تر مثل کتاب تغییر کرد. کرونا نیاز مردم به سرگرمی را بیشتر کرده و کتاب یک کالای سرگرم‌کننده است که در مقایسه با تقریحات دیگر قیمت ارزانی دارد. کتاب به نسبت تفریحات دیگر قیمت ارزانی دارد. ارزش بازار سینما با همه سر و صدا‌هایی که دارد، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است. اما ارزش صنعت نشر حداقل چهار برابر این رقم است.

از این تعداد ناشری که به نمایشگاه آمده اند یک تعدادشان صنعتگر هستند. کسی که در حوزه نشر کار صنعتی می‌کند، بلد است که چطور خودش را حفظ کند. یکی از ناشران در دوران کرونا تعداد فروشگاه هایش را از یک به سه رساند

باباوند با اشاره به انتشار کتاب کتابخانه نیمه شب در سال ۲۰۲۰ توضیح داد: در ایران ۲۰ ناشر این کتاب را منتشر کردند. یکی از این ناشران چاپش را به چاپ شصت و نهم رسانده است. این کتاب در فضای رسانه‌ای ما معرفی نشده و خود کتاب توانسته بازارش را پیدا کند. در طول یک سال بیش از ۱۰۰ هزار نسخه از این کتاب چاپ و فروخته شده است.

این نویسنده، منتقد و روزنامه‌نگار با بیان این که بازار کتاب بازار جذابی است افزود: از این تعداد ناشرانی که به نمایشگاه آمده اند یک تعدادشان صنعتگر هستند. کسی که در حوزه نشر کار صنعتی می‌کند، بلد است که چطور خودش را حفظ کند. یکی از ناشران در دوران کرونا تعداد فروشگاه هایش را از یک به سه رساند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گرانی کتاب را مانع کتابخوانی می‌دانید اظهار داشت: در سال‌های اخیر کتابی درباره یک شاعر منتشر شده که کتاب سازی است و کلی ایراد دارد. در بازار نشر وقتی یک کتابی گران می‌شود بهتر فروخته می‌شود.

باباوند افزود: وقتی نان گران می‌شود، مردم اعتراض می‌کنند، ولی مجبورند نان بخورند. من قبلا با چمدان به نمایشگاه می‌آمدم؛ ولی الان فقط دو جلد کتاب می‌خرم. من هم از این گرانی شکایت دارم. اما اگر قیمت کتاب را با بلیت سینما و تئاتر مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که ارزان است.
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار