کد خبر: 1088365
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری:
سخنگوی شورای نگهبان از مجلس شورای اسلامی خواست اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را به نتیجه برساند تا این اصلاحیه به انتخابات سال آینده مجلس برسد.
زینب شریعتی

سخنگوی شورای نگهبان از مجلس شورای اسلامی خواست اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را به نتیجه برساند تا این اصلاحیه به انتخابات سال آینده مجلس برسد.
نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در فضای باز حیاط ساختمان شورا و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کرونا روز گذشته برگزار شد. هادی طحان‌نظیف در این نشست، طبق روال گزارشی از بررسی مصوبات مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان ارائه کرد و بعد به سؤالات خبرنگاران رسانه‌ها پاسخ گفت. بخشی از سؤالات مربوط به حیطه اختیارات و وظایف شورای نگهبان نبود و سخنگو مجبور شد چندین بار در این زمینه تذکر بدهد. این موضوع نشان می‌دهد حتی رسانه‌ها و خبرنگاران مربوط هم آشنایی کافی با حوزه کاری شورای نگهبان و دامنه اختیارات و وظایف آن ندارند. همچنین طحان‌نظیف در این نشست چندبار تکرار کرد که بسیاری از ایرادات شورای نگهبان به مصوبات در حوزه مغایرت با قانون اساسی، مربوط به اصل ۱۵ قانون اساسی، یعنی به کارگیری واژگان بیگانه در طرح‌ها و لوایح است.
ساعت ثابت می‌ماند
هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در ابتدای نشست خبری در گزارش خود پیرامون مصوبات بررسی‌شده در این شورا و نتیجه آن اعلام کرد: طرح جهش تولید دانش‌بنیان چند بار بین مجلس و شورای نگهبان در رفت و آمد بود که بالاخره چهارشنبه هفته گذشته در شورای نگهبان بررسی شد و مغایر با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی شناخته نشد.
وی بیان کرد: طرح تغییر ساعت رسمی کشور هم در جلسه اخیر شورای نگهبان بررسی شد و مغایر قانون اساسی و شرع مقدس شناخته نشد.
سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: زمان اجرای مصوبه تغییر ساعت رسمی کشور از ابتدای سال۱۴۰۲ خواهد بود و دستگاه‌ها، زمان مناسب دارند مقدمات اجرای این قانون را فراهم کنند، بنابراین از ابتدای سال آینده دیگر ساعت‌ها تغییر نخواهد کرد. سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه در مورد مصوبه قبلی، شورای نگهبان ابهاماتی داشت، افزود: در این قانون، ساعت رسمی کشور و ساعت کاری ادارات از یکدیگر تفکیک شد و دولت با توجه به شرایط جغرافیایی، اختیاراتی در ساعت کاری دارد.
طحان‌نظیف در مورد مصوبه بعدی گفت: طرح مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی چند جلسه در شورای نگهبان بررسی شد که چند ایراد داشت و جهت رفع ایرادات، به مجلس شورای اسلامی ارجاع شد.
وی ادامه داد: لایحه بعدی، تمدید اساسنامه شرکت پست جمهوری اسلامی است که این لایحه هم مغایر شرع و قانون اساسی شناخته نشد، البته از ابتدا شورای نگهبان ابهاماتی داشت که رفع شد.
سخنگوی شورای نگهبان درباره قانون تسهیل مجوز‌های کسب و کار نیز گفت: شورای نگهبان ایراد مستقلی نسبت به این طرح نداشت، اما با توجه به ایرادی که هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام داشت، مجدداً مورد بررسی قرار گرفت که مغایر شرع و قانون اساسی قرار نگرفت.
طحان‌نظیف تأکید کرد: لایحه بعدی لایحه خدمات سرویس‌دهی بین جمهوری اسلامی و عراق است که یک ایراد دارد و آن استفاده از عناوین غیرفارسی است که مبتنی بر آن عنوان کنوانسیون غیرفارسی شناخته شد، همچنین یک ایراد شرعی دارد، اما بنده به دلیل کمبود وقت از آن می‌گذرم.
وی درباره لایحه کنوانسیون اروپایی حمل و نقل مواد خطرناک تصریح کرد: ما این لایحه را بررسی کردیم و متوجه شدیم برخی از ترجمه‌های صورت‌گرفته با متن انگلیسی متفاوت است، همچنین پیوست‌هایی دارد که جزء جداناپذیر این لاحیه است، بنابراین شورای نگهبان نمی‌تواند نسبت به آن اظهارنظر کند.
سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: چهار اساسنامه در این مدت مورد بررسی قرار گرفت که یکی از آن‌ها اساسنامه بانک ملت است که مغایر شرع و قانون اساسی قرار نگرفت، همچنین شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز مورد بررسی قرار گرفت که مغایر شرع و قانون اساسی قرار نگرفت.
طحان‌نظیف بیان کرد: برخی مواقع اساسنامه‌ای ابلاغ می‌شود که بدون نظر شورای نگهبان این ابلاغیه خلاف مسیر قانون اساسی محسوب می‌شود.
نشست سخنگویان ۳ قوه
طحان‌نظیف درباره برگزاری اخیر نشست سخنگویان قوای سه‌گانه بیان کرد: نشست‌های سخنگویان قوای سه‌گانه در جهت افزایش تعامل قوا با حفظ استقلال آنان است. ما وارد حیطه‌های سایر دستگاه‌ها نمی‌شویم. کشور مشکلات اقتصادی دارد و همه دستگاه‌ها باید برای حل مسائل مردم کمک کنند و ما هم در حیطه اختیارات و وظایف خود عمل می‌کنیم.
احزاب و فعالان سیاسی در اظهارنظر آزاد هستند
خبرنگاری از طحان‌نظیف درباره رسانه‌های وابسته به شخصیت‌های سیاسی پرسید که به رغم سکوت سیاسی این شخصیت‌ها، رسانه‌های‌شان مشغول سیاه‌نمایی و تشویش اذهان عمومی هستند و آیا این امر در تأییدصلاحیت آینده آن‌ها مؤثر خواهد بود؟ که سخنگوی شورا در پاسخ گفت: فضای سیاسی کشور باز و آزاد است و گروه‌ها، احزاب و فعالان سیاسی آزادند در چارچوب قانون اظهارنظر کنند، اما در شرایط فعلی باید بیش از گذشته به حفظ قانون پایبند باشند.
باید از مجلس بپرسید
سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح شفافیت قوای سه‌گانه و نظر شورای نگهبان هم اظهار داشت: شفافیت موضوع مهم و مورد توجهی است. این طرح در حال بررسی و تصویب است. متن نهایی و مصوبه مجلس را باید دریافت کنیم و اگر مغایر با قانون اساسی و شرع باشد، اعلام می‌کنیم.
طحان‌نظیف در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شورای نگهبان درباره کاهش ورود پرونده‌ها به قوه قضائیه چه اقدامی می‌کند، گفت: وظیفه شورای نگهبان تطبیق مصوبات با شرع و قانون اساسی است، اما از هر گونه طرح و لایحه کارشناسی در این راستا استقبال می‌کنیم و از طریق پژوهشکده شورای نگهبان هم به هر نهادی که بخواهد، کمک‌های کارشناسی می‌کنیم.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا مجلس درباره استخدام و به‌کارگیری نیرو در مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزارت اطلاعات و چند دستگاه دیگر استثنا قائل شده است، تصریح کرد: این موارد را باید از مجلس بپرسید. هر چند این بحث، چندین دستگاه را شامل می‌شود.
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: این دستگاه‌ها مقررات استخدامی خاص خودشان را دارند و بی‌ضابطه نیستند. شاید اقتضای استقلال این دستگاه‌ها موجب شده است با ضابطه خاصی این کار را انجام دهند.
اجرای انتخابات وظیفه ما نیست
طحان‌نظیف در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در صورتی که وزارت کشور اقدامی برای برگزاری الکترونیکی انتخابات انجام ندهد، آیا شورای نگهبان به این موضوع ورود خواهد کرد، گفت: شورای نگهبان ناظر انتخابات است و طبیعتاً رأساً نمی‌تواند به این موضوع ورود کند.
وی تأکید کرد: اقدامات و پیشنهادات باید از طرف وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات آغاز شود و طبیعتاً ما هم آن‌ها را بررسی می‌کنیم. ما در ابتدا و رأساً نمی‌توانیم نسبت به این موضوعات، اقدامی داشته باشیم.
سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه اخیر دولت درباره واردات خودرو و نظر هیئت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره تصریح کرد: درباره جزئیات این مصوبه اطلاعی ندارم و نمی‌دانم که نظر هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این موضوع چیست. بهتر است از مسئولان این نهاد سؤال کنید.
مطالبه اصلاح قانون انتخابات را داریم
طحان‌نظیف در خصوص نظر شورای نگهبان درباره طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که در حال بررسی در کمیسیون‌های مجلس است، گفت: اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی ضرورت دارد و ما هم این مطالبه را داریم تا این اصلاحیه به انتخابات سال آینده مجلس برسد.
وی اظهار داشت: اصلاح قانون انتخابات به همت بیشتری نیاز دارد، البته مجلس تلاش‌هایی را در این زمینه انجام داده است که امیدواریم به نتیجه برسد. امیدواریم انتخابات مجلس آینده با قانون جدید برگزار شود. شورای نگهبان آماده همکاری مشورتی با مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات است.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی در مورد اصلاح قانون انتخابات مجلس و رویکرد تناسبی و استانی در این اصلاح گفت: جلساتی در مجلس در این باره برگزار شده است، اما به طور مشخص ما در شورای نگهبان بحث جدید و اساساً پیشنهادی در مورد این طرح نداشتیم. سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با آخرین وضعیت قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: آخرین مرحله مربوط به یک سال گذشته است و مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال شد. شورای نگهبان نیز اعلام کرد ایرادی به این مصوبه ندارد، اما ایراد هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان پابرجاست.
وی درباره اصلاح قانون انتخابات شورا‌ها اظهار داشت: اصلاح قانون انتخابات شورا‌ها در دستور کار کمیسیون‌های تخصصی مجلس است، اما نماینده‌ای از شورای نگهبان در این جلسات شرکت نکرده است. طحان‌نظیف در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چرا اسم شورای نگهبان در طرح شفافیت قوای سه‌گانه نیست، گفت: شورای نگهبان اساساً مصوبه ندارد و در مورد مصوبات اظهارنظر می‌کند. این را باید از مجلس بپرسید که طرح را ارائه و تصویب کرده است. وی تأکید کرد: بنده دوستان را به سامانه جامع نظرات شورای نگهبان ارجاع می‌دهم. این سامانه حاوی تمام متن‌های طرح‌ها و لوایح است و مشروح مذاکرات شورا در آنجا موجود است. ما همیشه پیشتاز شفافیت بوده‌ایم، اما علت اینکه چرا اسم ما در این طرح نیست را باید از نمایندگان مجلس بپرسید.
سخنگوی شورای نگهبان درباره مسئله نظام پارلمانی دومجلسی گفت: این مسائل بحث‌های علمی، کارشناسی و پژوهشی است و در این جلسه فرصت طرح آن نیست. این بحث مشخصاً در شورای نگهبان مطرح نشده است، اما دانشگاه‌ها باید حتماً به این مسائل حقوق عمومی بپردازند. سازوکار بازنگری در قانون اساسی مشخص است و هیچ بن‌بستی وجود ندارد. طبیعتاً اگر سیر قانونی آن طی شود، ما هم استقبال می‌کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار