کد خبر: 1088304
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
روز جمعه مقارن با سومین روز از سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در سایه حضور حجم انبوه مخاطبان، مصلای امام خمینی (ره) را تا مرز انفجار برد که البته این مساله با رضایت مطلق ناشران همراه بود.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: تجربه ثابت کرده که تعطیلات پایان هفته در برگزاری رویداد‌های نمایشگاهی مانند نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همواره با حجم انبوه و استقبال بالای عموم مخاطبان همراه بوده است. این اتفاق سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را که بعد از دو سال وقفه بار دیگر حضور مطلق یار مهربان را در فضای خنک اردیبهشتی تهران جاری و ساری ساخته نیز از این قاعده مستثنی نکرده.

نمایشگاه تازه شروع شده است؟!

ناشران و غرفه‌داران از حضور گسترده مردم در نمایشگاه چنان به دوق آمده بودند که در زمزمه‌های‌شان مدام این جمله را تکرار می‌کردند که «نمایشگاه تازه شروع شده است!»

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی روز جمعه (۲۳ اردیبهشت ماه) سومین روز خود را پشت سر گذاشت که حجم استقبال و حضور انبوه مردم؛ شبستان اصلی مصلای تهران و دیگر بخش‌های اقماری نمایشگاه را تا مرز انفجار پیش برد.

روزی که در کنار غوغا و قیل و قال مخاطبان و دوستداران یار مهربان، می‌شد لبخند رضایت و شادی طرفداران و ناشران را به چشم دید. اتفاقی که باعث شد تا استقبال مخاطبان طی دو روز نخست این نمایشگاه را با وجود مطلوب بودن از دیدگاه ناشران و غرفه‌داران، به خاطره بدل کند.

ناشران و غرفه‌داران از حضور گسترده مردم در نمایشگاه چنان به دوق آمده بودند که در زمزمه‌های‌شان و حتی صحبت با همتایان و دیگر ناشران مدام این جمله را تکرار می‌کردند که «نمایشگاه تازه شروع شده است!»

تجربه بهره بردن از مدیران سالن و راهنمایان مطلع

هدایت درست راهنمایان و مدیران سالن باعث شده بود تا مخاطبان به محض رسیدن به غرفه مدنظرشان کتاب خود را خریداری کرده و از زمان خود بیشترین بهره و استفاده را ببرند

در روز نوشت‌های پیشین خبرگزاری ایرنا گزارش داده شده بود که حضور مدیران سالن و راهنمایان برای هدایت مخاطبان به غرفه‌های مدنظرشان، تهیه کتاب‌های مد نظر عموم مردم را در قیاس با ادوار قبلی با شدت و سرعت بیشتری مواجه ساخته است.

این تجربه در روز سوم نمایشگاه (جمعه ۲۳ اردیبهشت ماه) بیش از پیش خود را نشان داد. جایی که انبوه مخاطبان برای خرید کتاب‌های مد نظرشان به غرفه‌ها هجوم می‌بردند و این مساله کار داد و ستد میان غرفه‌دار و مخاطب را با چالش مواجه کرده بود.

اما هدایت درست راهنمایان و مدیران سالن باعث شده بود تا مخاطبان به محض رسیدن به غرفه مدنظرشان، کتاب خود را خریداری کرده و از زمان خود بیشترین بهره و استفاده را ببرند و بتوانند با حضور یک باره و سر زدن به تمامی غرفه‌های مختلف در راهرو‌های متعدد شبستان و دیگر بخش‌های اقماری نمایشگاه آثار مد نظر خود را تهیه کنند.

یکه‌تازی مرد میدان در مصلای امام (ره)

در کنار اقبال عموم مخاطبان به آثار حوزه تاریخ شفاهی کشورمان شاهد یکه‌تازی کتاب‌های زندگینامه و خاطرات سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی هستیم

سنت نگارش خاطره شفاهی و تاریخ نگاری بر اساس زندگی شهدای حماسه هشت سال دفاع مقدس در کشورمان طی دو دهه اخیر رشد چشمگیری داشته است و این روند بعد از تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه ثبت خاطرات و زندگینامه‌های شهدا و مکتوب کردن آن‌ها به عنوان اسناد تاریخ شفاهی کشورمان توانسته موج جدیدی از مخاطبان را در حوزه تاریخ معاصر کشورمان با خود به همراه داشته باشد.

بعد از ترور ناجوانمردانه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و متخصصان روایت تاریخ شفاهی و خاطره‌نگاری وارد میدان شدند و در همدلی با راویان دفاع مقدس و آگاهان تاریخ شفاهی؛ کتاب‌های مختلف و متعددی را از زندگینامه، خاطرات و تجربیات حضور در میدان نبرد و همچنین زیست و سلوک شخصی حاج قاسم سلیمانی به رشته تحریر درآورند.

بر همین اساس در کنار اقبال عموم مخاطبان به آثار حوزه تاریخ شفاهی کشورمان شاهد یکه‌تازی کتاب‌های زندگینامه و خاطرات سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی هستیم. چاپ‌های مختلف و متعدد این دست از آثار نشان دهنده یکه‌تازی کتاب زندگی نامه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در میان دیگر کتاب‌های این شاخه نگارشی و نوشتاری نزد عاشقان، شیفتگان و دلدادگان یار مهربان هستیم.

ساماندهی چرخی‌ها درست مانند نظم جاری نمایشگاه

در کنار کمک‌های چرخی‌ها برای عموم مردم برای انتقال کتاب‌های خریداری شده‌شان؛ گاه بی نظمی آن‌ها آن هم در روز‌های شلوغ شاید بیشتر به چشم می‌آید

دوستداران یار مهربان با حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تلاش می‌کنند تا خوراک یکساله خود را از بوستان معرفت و بهشت واژه‌ها تهیه کنند. همین مساله باعث شده است تا بازار گرمی برای چرخی‌ها و افرادی ایجاد شود که با چرخ دستی‌های خود برای جابجا کردن کتاب‌های خریداری شده توسط افراد به مبادی خروجی مصلای امام خمینی (ره) مشغول فعالیت هستند.

در کنار کمک‌های چرخی‌ها برای عموم مردم برای انتقال کتاب‌های خریداری شده‌شان؛ گاه بی نظمی آن‌ها آن هم در روز‌های شلوغ شاید بیشتر به چشم می‌آید. بر همین اساس می‌توان پیشنهاد کرد که مانند بخش‌های مختلف خدماتی نمایشگاه که نشان دهنده برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده است؛ مانند خطوط ترابری داخلی، راسته اغذیه فروشی‌ها و نظایری از این دست؛ ساماندهی این افراد نیز مدنظر قرار گیرد. به عنوان مثال با مشخص کردن یک ایستگاه واحد؛ مخاطبان کتاب‌های خود را در آن ایستگاه به دست این افراد برسانند و آن‌ها نیز تا مبادی خروجی از مسیر مشخص شده حرکت کنند.

این مهم باعث می‌شود تا نظم آمیخته با گام سی‌وسوم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بیش از پیش به چشم آید. نظمی که از نخستین دقایق آغاز به کار این رخداد‌ها تا لحظه نگارش این گزارش به عنوان یکی از خاطرات شیرین مخاطبان حاضر در این رویداد و همچنین ناشران و غرفه‌داران از روز نخست خود را نشان می‌داد.

پای غول‌پیکر‌ها به نمایشگاه کتاب باز شد

گروه‌های نمایشی با بهره بردن از عروسک‌های سنتی برخاسته از باور مردم کشورمان در اقلیم‌های مختلف؛ تلاش می‌کنند لحظات مفرح و شادی را برای مخاطبان در محل نمایشگاه بین‌المیل کتاب تهران ایجاد کنند

یکی از بخش‌های جنبی نمایشگاه کتاب، اجرای گروه‌های نمایشی با داستان‌ها و روایت‌های مرتبط با کتاب است. این گروه‌های نمایشی برای کودکان و نوجوانان و همچنین بزرگسال تلاش می‌کنند تا در قالب بهره بردن از هنر‌های نمایشی بتوانند در کنار آشنایی و تبلیغ و ترویج هر چه بیشتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی، فصلی متفاوت برای لحظاتی از اوقات فراغت مخاطبان را در حد فاصل طی کردن سالن‌های اقماری نمایشگاه به خود اختصاص دهند.

سنت اجرای نمایش‌ها با استفاده از عروسک‌های غول‌پیکر با وجود سابقه داراز مدت این شیوه نمایشی در کشورمان طی یک دهه اخیر بار دیگر به اوج خود رسیده است. بر همین اساس تعدادی از گروه‌های نمایشی با بهره بردن از این عروسک‌های سنتی که برخاسته از باور مردم کشورمان در اقلیم‌های مختلف و متعدد تولید شده است؛ تلاش می‌کنند لحظات مفرح و شادی را برای مخاطبان و حاضران در محل نمایشگاه بین‌المیل کتاب تهران ایجاد کنند.

سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» ۲۰ اردیبهشت با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر کشور لبنان، متولیان و دست اندرکاران فرهنگی کشور و ناشران ۳۰ کشور در مصلای امام خمینی (ره) طی آیینی گشایش یافت. این نمایشگاه از ۲۱ اردیبهشت آغاز به کار کرده و تا ۳۱ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان است.

عریض شدن راهرو‌های نمایشگاه و اضافه شدن امکان‌های تهویه در سالن‌های اصلی، نظارت بر واکسینه شدن دو دُز تمام متصدیان و دست‌اندرکاران نمایشگاه و همکاری سازمان هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی برای بررسی میدانی و تزریق واکسن در فضای نمایشگاه، تمهیداتی است که برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مقابله با بیماری کرونا در این دوره اندیشیده شده است.
منبع: ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نوریان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۴
0
0
بنده به اتفاق خانواده دیروز از ساعت ۱۱صبح تا ۵ بعدالظهر نمایشگاه بودم.داخل فضاهای بازغرفه های اطلاعات عالی بودن ولی ""ورودی سالن ها و داخل سالن ها هیچ مدیر و شخصی برای راهنمایی نبود"" و برای پیدا کردن غرفه های مورد نطر خیلی اذیت شدیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار