کد خبر: 1088279
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۴
پلیس آلمان نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین را پس از بازگشت از تهران بازداشت کرد
انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین که برای حل اختلافات باقی مانده بین ایران و امریکا به تهران سفر و با مقامات کشورمان دیدار و گفتگو کرد، در راه بازگشت به بروکسل، از سوی پلیس آلمان برای مدت کوتاهی بازداشت شد؛ اقدامی که هرچند آلمانی‌ها دلیل آن را اعلام نکرده‌اند، اما در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای، رد پای لابی صهیونیستی در این اقدام مشهود است تا از جزئیات این گفتگو‌ها مطلع شوند.

انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین که برای حل اختلافات باقی مانده بین ایران و امریکا به تهران سفر و با مقامات کشورمان دیدار و گفتگو کرد، در راه بازگشت به بروکسل، از سوی پلیس آلمان برای مدت کوتاهی بازداشت شد؛ اقدامی که هرچند آلمانی‌ها دلیل آن را اعلام نکرده‌اند، اما در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای، رد پای لابی صهیونیستی در این اقدام مشهود است تا از جزئیات این گفتگو‌ها مطلع شوند.
نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین، پس از دیدار با مقامات ایرانی روز پنج شنبه تهران را به مقصد بروکسل، پایتخت بلژیک ترک کرد، اما در اتفاقی نادر از ادامه سفر بازماند. انریکه‌مورا روزجمعه در حساب توئیتر از بازداشت خود و دو همکارش در فرودگاه فرانکفورت آلمان در مسیر بازگشت از تهران خبر داد. بر اساس این گزارش، معاون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار این پست توئیتری اعلام کرد: «در مسیر بروکسل، زمانی که از تهران بازمی‌گشتم، بدون هیچ توضیحی به دست پلیس آلمان بازداشت شدم.» به گزارش یورونیوز، این مقام اتحادیه اروپا تأکید کرد: «در یک مأموریت رسمی با گذرنامه دیپلماتیک اسپانیایی، پاسپورت و گوشی‌هایم را ضبط کردند.» مورا در ادامه نوشت: «اکنون به همراه دو همکارم، سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل در وین و رئیس گروه ویژه ایران سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آزاد شده‌ایم. ما را جدا از هم نگه داشتند. از ارائه هرگونه توضیح در این مورد خودداری کردند.» او همچنین نوشت که این اقدام نقض کنوانسیون وین مبنی بر مصونیت دیپلمات‌ها است، چرا که او به عنوان یک مقام اتحادیه اروپا و در چارچوب یک مأموریت رسمی در حال سفر بوده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، انریکه مورا ضمن توقف در فرودگاه فرانکفورت در توئیتی نوشت که در ملاقات با مقامات ایران بر لزوم توقف حکم اعدام احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر دوتابعیتی، تأکید کرده و خواستار آزادی او به دلایل بشردوستانه شده است. پیتر استانو، سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توضیحی گفت: «اتفاق پیش آمده در فرودگاه فرانکفورت، مسئله خاصی نبوده و مورا توانسته سفر خود را طبق برنامه پی بگیرد.» چنین اتفاقی به حدی غیرمنتظره بود که در ابتدای انتشار این توئیت برخی کاربران در فضای مجازی این گمانه را مطرح کردند که شاید حساب توئیتر مورا هک شده باشد.
انریکه مورا روز چهار شنبه برای دومین بار در سال جدید به تهران آمد و با علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران در محل وزارت امور خارجه دیدار کرد. این سفر در پی توافق اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صورت گرفت. هرچند دولت آلمان دلیل بازداشت مورا و همکارانش را اعلام نکرده است، اما از آنجا که این اتفاق نادر پس از بازگشت مورا از تهران انجام شده است گمانه‌زنی‌هایی را به وجود آورده است که شاید آلمانی‌ها قصد داشتند از جزئیات گفتگو‌های مورا با مقامات تهران مطلع شوند. با توجه به اینکه مورا در این سفر برای نزدیک کردن دیدگاه‌های ایران و امریکا، به تهران سفر کرده بود، شاید آلمانی‌ها می‌خواستند از پیام‌های رد و بدل شده بین امریکا و ایران برای یکدیگر اطلاعاتی کسب کنند، چرا که مقامات کاخ سفید هم درباره جزئیات سفر مورا و پیام‌هایی که احتمالاً امریکا به تهران فرستاده اظهارنظری نکردند و اروپایی‌ها از اینکه ممکن است واشنگتن آن‌ها را دور بزند، نگران هستند.
نقش لابی صهیونیستی
از آنجا که رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر تلاش کرده با سنگ‌اندازی در مسیر مذاکرات ایران و ۱+۴، مانع از احیای برجام شود می‌توان رد پای نقش لابی صهیونیستی را در بازداشت مورا جست‌وجو کرد. خبرگزاری ایرنا دیروز درباره دلیل بازداشت انریکه مورا نوشت: «لابی صهیونیستی در بخشی از دستگاه‌های امنیتی آلمان نفوذ خوبی دارد و برخی از گزارش‌های سرویس‌های امنیتی این کشور که به طور اختصاصی در رسانه‌های اسرائیلی و درباره موضوع ایران منتشر شده‌اند، در کنار سایر شواهد، چنین گزاره‌ای را تأیید می‌کنند.» به نوشته ایرنا، یکی از موضوعاتی که مورا در توئیت دوم خود به آن اشاره کرده، موضوع حکم اعدام احمدرضا جلالی است که به اتهام جاسوسی برای موساد و کمک به ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان در حال حاضر در زندان است. فشار بر مقام اروپایی در خصوص جلالی، به عبارتی دم خروسی است که مبدأ فشار‌های این اقدامات مخرب را افشا می‌کند. در ماجرای فرانکفورت زمینه مخالفت با پیشرفت در گفتگو‌های هسته‌ای دیده می‌شود که از طریق فشار بر فردی که به دنبال تحقق توافق است، اتفاق می‌افتد و دیگری حمایت از جلالی است که عامل رژیم صهیونیستی است. مخرج مشترک این دو موضوع، منافع رژیم صهیونیستی و دوستان آن است.» باتوجه به اینکه در ماه‌های اخیر مذاکرات ایران و ۱+۴ به مرحله نهایی رسیده و تنها اختلافات کلیدی بین تهران و واشنگتن باقی مانده است، صهیونیست‌ها که از احتمال لغو تحریم‌های ایران نگران هستند، دست به‌کار شده‌اند تا مسیر مذاکرات را منحرف کرده و امریکا و اروپا را از تعامل مجدد با تهران بازدارند، چرا که به ادعای مقامات صهیونیستی، تزریق میلیارد‌ها دلار به ایران دست این کشور را برای مقابله با سیاست‌های تل‌آویو در منطقه باز می‌گذارد.
شروع مذاکرات در آینده نزدیک
درحالی که جزئیات گفتگو‌های مورا با مقامات ایرانی منتشر نشده است، جوزف بورل دیروز در سخنانی گفت که سفر انریکه مورا به تهران بسیار مثبت بود و مذاکرات با ایران به زودی از سر گرفته می‌شود. به نوشته خبرگزاری فرانسه، وی در این‌باره توضیح داد: «مذاکرات هسته‌ای با ایران تعلیق شده بود، اما سفر هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا به ایران اجازه از سرگیری مذاکرات را داد». این مقام ارشد اروپایی همچنین گفت که چشم‌انداز رسیدن به یک توافق نهایی وجود دارد. بورل تصریح کرد: «پاسخ ایران، پس از آنکه انریکه مورا این پیام را منتقل کرد که اوضاع نمی‌تواند به همین شکلی که هست ادامه یابد، به اندازه کافی مثبت بود. این مسائل یک‌شبه حل نمی‌شود. فرض کنیم مذاکرات متوقف شده و بعد اختلافات حل می‌شود و این یعنی احتمال دستیابی به توافق نهایی وجود دارد.» حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز روز جمعه در توئیتی با اشاره به حضور انریکه مورا در تهران نوشت: «توافق با آقای بورل، سفر آقای مورا به تهران و گفت‌وگوهایش با همکارم آقای باقری، فرصت مجددی بود تا بر ابتکارات برای حل موضوعات باقیمانده مذاکرات وین متمرکز شویم.» وی با بیان اینکه تماس‌ها ادامه دارد، افزود: «توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است، اگر امریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرد و به تعهداتش پایبند باشد.» مذاکرات هسته‌ای در وین به دلیل برخی موارد اختلافی دو ماه است که متوقف شده است. گفته می‌شود اصرار ایران بر خروج سپاه پاسداران از لیست تروریستی و تحریم‌ها مهم‌ترین اختلاف بین تهران و واشنگتن است که در رسیدن به توافق احتمالی سایه افکنده است. امریکایی‌ها تلاش می‌کنند همچنان سپاه را در لیست تحریم‌ها داشته باشند، اما هیئت ایرانی مخالف این مسئله است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار