کد خبر: 1088165
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
صنعت خودرو به علل مختلف هم‌اکنون به یکی از عوامل اصلی نارضایتی مردم از شرایط اقتصادی تبدیل شده و واردات با حداقل محدودیت‌ها و کاهش تعرفه‌ها، فعلا راه چاره ساماندهی بازار و کاهش قیمت‌ها است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: روز دوشنبه گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از کارگران در بیاناتی کوتاه بار دیگر از صنعت خودروسازی انتقاد کردند و گفتند «وضع آن‌ها تعریفی ندارد».

معظم‌له از قاچاق و واردات بی‌رویه کالا‌هایی که تولید داخلی و با کیفیت دارند، به عنوان خنجری بر قلب تولید کشور یاد کردند و گفتند: بر اساس آمار‌های کارشناسان، هر یک میلیارد دلار واردات از اجناس دارای تولید داخلی مانند کفش، پوشاک و لوازم خانگی، به تعطیلی ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در کشور منجر می‌شود. ایشان در این زمینه افزودند: «البته خودروساز‌ها از این حرف سوء استفاده نکنند، زیرا وضع آن‌ها تعریفی ندارد».

هر چند این انتقادات برای دومین بار در ماه‌های گذشته از سوی رهبر معظم انقلاب عنوان شد، اما خودروسازان همواره اعلام کرده‌اند با تکیه بر توان مهندسان، مجموعه‌های دانش‌بنیان و جامعه کارگری خود از همه مشکلات بیرون خواهد رفت و در مسیر ارتقای کیفیت و افزایش تولید گام بر می‌دارند.

این در حالی است که در ماه‌های گذشته و حتی پس از این انتقادات، گرانی و بی‌کیفیتی، همچنان دو مشخصه اصلی تولیدات خودروسازان داخلی است.

در همین راستا دیده شده مدیران ارشد ایران‌خودرو در هفته گذشته اقدام به امضای میثاق‌نامه عدم تولید خودروی ناقص کرده‌اند! اتفاقی که بی‌تردید در جهان خودروسازی بی‌نظیر است.

یا مدیرعامل سایپا در دیدار هفته پیش خود با خبرنگاران، اعلام کرده که به‌منظور ارتقای کیفی تولیدات این گروه در سه ماه گذشته ۲۴۰ پروژه تعریف شده که اجرای آن‌ها نیازمند یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی است.

در این زمینه، «فربد زاده» یکی از کارشناسان صنعت خودرو و منتقد این صنعت به ایرنا گفت: از آذرماه پارسال تاکنون قیمت خودرو به‌طور متوسط ۴۰ درصد افزایش داشته و کیفیت نازل‌تری را در تولیدات شاهدیم.

زاوه تاکید کرد: با وجود مواردی همچون نوشتن میثاق‌نامه عدم تولید خودروی ناقص، جابه‌جایی خودرو‌ها در پارکینگ‌ها و بالا نشان دادن آمار تولید (در حالی که آمار‌های رسمی سامانه کدال همواره گویای آمار پایین‌تری است) و غیره، نمی‌توان به اصلاح روند موجود در خودروسازی‌ها امیدوار بود.

شکی نیست خودروسازی به عنوان یکی از مهمترین صنایع و لوکوموتیو صنعتی کشور می‌تواند نقش بی‌بدیلی در توسعه صنعتی و بهبود رشد اقتصادی کشور داشته باشد. با این حال، حمایت‌ها از این صنعت به‌ویژه در یک دهه گذشته و به‌ویژه ممنوعیت واردات خودرو، فضای گلخانه‌ای و انحصاری برایشان فراهم کرده که تولیدات خود را با هر کیفیتی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسانند و از انتقادات نیز ابایی ندارند.

وقت آن رسیده تا مدیران این صنعت، با اصلاح شیوه‌ها و فرآیندها، بهبود کیفی را در تولیدات خود رقم بزنند و به قول معروف «طرح نو در اندازند».
منبع: ایرنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار