کد خبر: 1087691
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۴

رسول منتجب‌نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در نقد جریان متبوع خود گفته که «با فکر و اندیشه اصلاح‌طلبی نمی‌توان مخالفت کرد، اما آنچه باعث فاصله مردم با این جریان شده است، عملکرد خود اصلاح‌طلبان است که یک شعار داده، اما به گونه دیگر عمل کردند.» منتجب‌نیا به رضایت نداشتن مردم از جریان اصلاحات اذعان داشته و گفته به همین دلیل مردم دارند راه خود را از اصلاح‌طلبان جدا می‌کنند که «ما نتوانسته‌ایم رضایت مردم را تأمین کنیم، بنابراین آن‌ها احساس می‌کنند بهتر است از این جریان‌ها مستقل باشند. در این شرایط جریان اصلاحات باید کنار و همراه مردم بوده و صدا و تریبون آن‌ها باشد. باید به میان مردم رفته و فاصله با آن‌ها را از بین ببرد.»
او که پیش از این‌ها قائم مقام مهدی کروبی در حزب اعتماد ملی بود، تصور برخی اصلاح‌طلبان را به گونه‌ای توصیف کرده که گویا دور ماندن آن‌ها از قدرت، همه انگیزه‌ها برای فعالیت را از آنان گرفته است: «برخی دوستان فکر می‌کنند حالا که از حاکمیت کنار رفته‌اند نباید فعالیتی داشته باشند. برخی هم احساس ضعف و ناامیدی کرده و گوشه‌نشین می‌شوند. برخی هم تصور می‌کنند این جریان به آخر خط رسیده و کشور تحمل اصلاحات و حتی اصولگرایی را ندارد.»
منتجب‌نیا که اکنون دبیرکل حزب جمهوریت است، همچنین با بیان اینکه جریان اصلاحات باید برخورد «منصفانه ای» با دولت و ارکان نظام داشته باشد، گفته: «ما باید عملکرد‌ها را رصد کنیم. اگر کار خوبی دیدیم تشکر کنیم و اگر اشکالی دیدیم تذکر دهیم. مهم این است در کنار انتقاد، برنامه عملیاتی هم داشته باشیم تا نگویند اصلاح طلبان فقط غر می‌زنند.»
البته جالب این است که منتجب نیا هم همچون بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در عین دعوت اصلاح‌طلبان به فعالیت موثر سیاسی و حزبی، الگوی شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را «ناموفق» می‌داند: «نباید الگویی مثل سال ۹۳ به بعد یعنی شورای سیاستگذاری دنبال شود، چون آن الگو‌ها ناموفق بوده و دستاوردی جز اختلاف و چند دستگی نداشتند. آن‌ها نتیجه انتخابات را واگذار کرده و نتوانستند اجماع میان اصلاحات ایجاد کنند.»
تشکیلات اصلاح طلبان در ایام انتخابات ۱۴۰۰ (ریاست جمهوری و شورا‌های شهر و روستا) با تشریفات خبری بسیاری همراه بود. اما عبدالناصر همتی، کاندیدای دولتی و اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری تنها کمتر از دو و نیم میلیون رأی آورد و لیست مورد حمایت محمد خاتمی در انتخابات شورا‌ها هم کامل شکست خورد. تشکیلات مذکور «ناسا» نامیده می‌شد. نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان ساز و کار اصلاح شده شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان (شعسا) بود. شورایی که سال ۹۳ به ریاست «محمدرضا عارف» شکل گرفته بود و پس از شکست سنگین اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ۹۸ منحل شد.
تشابه اسمی تشکیلات انتخاباتی اصلاح‌طلبان با سازمان فضانوردی امریکا موجب طنز و شوخی‌هایی در فضای مجازی شده بود. از جمله یک کاربر در مطلبی طنز نوشته بود: «حالا که اصلاح طلبان از ناسا برای اجماع در انتخابات ۱۴۰۰ رونمایی کردند، کاش بعد از این همه تکرار و هشت سال مملکت‌داری درخشان، شعارشان به فضا می‌رویم و به زمین برنمی‌گردیم باشد!»
علی صوفی، وزیر تعاون دولت اصلاحات هم چندی پیش گفته بود: «سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان آسیب جدی دیده است و در همین انتخابات اخیر مشخص شد که به‌رغم دعوت آقای خاتمی از مردم به رأی دادن و باوجوداینکه همه احزاب اصلاح‌طلب پشت آقای همتی آمدند، اما مردم استقبال نکردند.»
باید دید آیا اصلاح‌طلبان همچنان می‌خواهند دور از مطالبات اصلی مردم در فضا باشند، یا واقعیات را قبول خواهند کرد و به زمین برمی‌گردند!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار