کد خبر: 1084834
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۰
نظری بر گفت‌و‌شنود‌های زنده‌یاد استاد محمد واعظ‌زاده خراسانی
مجموعه مورد معرفــــــی، در بردارنده شماری از گفت‌و‌شنود‌ها و گفتار‌های استاد فقید، زنده یاد آیت‌الله محمد واعظ‌زاده خراسانی است که به کوشش معاونت تبلیغات و انتشارات مجمع تقریب مذاهب اسلامی نشر یافته است.
محمدرضا کائینی

مجموعه مورد معرفــــــی، در بردارنده شماری از گفت‌و‌شنود‌ها و گفتار‌های استاد فقید، زنده یاد آیت‌الله محمد واعظ‌زاده خراسانی است که به کوشش معاونت تبلیغات و انتشارات مجمع تقریب مذاهب اسلامی نشر یافته است. ناشر در دیباچه این اثر و در باب محتوای آن، چنین آورده است: «انقلاب شکوهمند اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) زمینه گسترش اندیشه تقریب و وحدت سیاسی جهان اسلام را بیش از پیش فراهم ساخت و رهنمود‌های امام راحل در تأکید بر حفظ همبستگی و اتحاد و عمل مردم ایران نمونه عملی و الگوی شایسته‌ای به جهانیان عرضه کرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله) نیز با فرمان تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، بر استمرار عملی این راه تأکید کرده و یکی از مهم‌ترین آرمان‌های انقلاب را تحقق بخشیدند. آنچه در این مجموعه گرد آمده تلاشی است برای معرفی اندیشه تقریب، پیشینه و تحولات آن و اقدام‌هایی که برای گسترش این فکر انجام یافته است. پس شایسته است رشته سخن را به سخندان بسپاریم. به شخصیتی که با اشراف و آگاهی لازم از وحدت و تقریب سخن می‌گوید. استاد محمد واعظ‌زاده خراسانی از معدود چهره‌های برجسته‌ای است که از عنفوان جوانی در راه تقریب مذاهب اسلامی تلاش کرده و همچنان با جدیت به تلاش خویش برای ابلاغ پیام وحدت ادامه می‌دهد. آگاهی از مطالعات استاد درباره فرق و مذاهب، تألیفات گوناگون، سفر‌های مختلف به کشور‌های اسلامی، دیدار با شخصیت‌های جهان اسلام و به طور کلی خاطرات و زندگینامه استاد برای پژوهشگران و پویندگان این راه، مفید و آموزنده و راهگشاست...».
آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی نیز در مقدمه خویش بر این مجموعه اشاراتی به شرح پی آمده دارد: «خدا را سپاس که بخش عمده و مهم از مصاحبه‌های این جانب با رسانه‌های گروهی داخل و خارج از کشور در رابطه با وحدت اسلامی، تقریب مذاهب و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به کوشش معاونت تبلیغات و انتشارات این مجمع، چاپ و منتشر گردید. امید است مابقی مصاحبه‌ها هم به همین کیفیت در دسترس علاقه‌مندان به وحدت و عظمت امت اسلام و حامیان فکر تقریب مذاهب اسلامی قرار گیرد. همچنین سخنرانی‌های فراوان اینجانب در نماز‌جمعه تهران و دیگر مجالس که هر کدام مسئله وحدت و اخوت اسلامی را از زاویه خاصی مورد بحث قرار داده است، آن‌ها نیز منتشر شود. همان‌طور که خوانندگان محترم ملاحظه می‌کنند، اکثر این مصاحبه‌ها به زبان فارسی در جراید و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و چند مصاحبه هم توسط جراید خارج کشور و نیز به وسیله روزنامه کیهان عربی و تهران‌تایمز به زبان‌های عربی و انگلیسی انتشار یافته که به همت و پشتکار فاضل و دانشمند ارجمند، جناب آقای سیدجلال میرآقایی مدیرکل روابط عمومی و مسئول دفتر دبیرکل آن، ترجمه گردیده است. من از ایشان که علاوه بر ترجمه چند مصاحبه، ویراستاری همه کتاب را به عهده داشته‌اند و همچنین از فاضل گرامی و پرتلاش جناب آقای محمدسعید مغزالدین سرپرست محترم معاونت تبلیغات و انتشارات مجمع که این اثر و دیگر آثار (تقریبی) این جانب را اعم از مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها و مقالات، با کوشش و دلسوزی فراوان به عنوان بخشی از انتشارات هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در سال‌جاری (۱۳۷۳) به چاپ رسانیده‌اند و هم از دیگر دست‌اندرکاران بخش طبع و نشر این کنفرانس، جداً سپاسگزاری می‌نمایم و مزید توفیقات همه این عزیزان را در نشر اندیشه وحدت و تقریب میان مسلمین از خداوند منان مسئلت دارم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار