کد خبر: 1078267
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
رونمایی از ۲ کتاب در حوزه سواد رسانه و ارتباطات؛
آئین رونمایی از ۲ کتاب «موج‌سواری بر فناوری با رعایت برابری» و «حمایت از کیفیت مطبوعات از طریق سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی» با حضور مترجمان، اساتید و علاقمندان به کتاب‌های حوزه سواد رسانه و ارتباطات برگزار شد.
مرتضی چشمه‌نور مدیر مسئول انتشارات پشتیبان در این مراسم درباره «کتاب موج‌سواری بر فناوری با رعایت برابری» گفت: این کتاب ترجمه «گزارش جامع فناوری و نوآوری سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۱» است که با نظارت و سرپرستی هانیه عظیم‌زادگان آماده و منتشر شده.
معاون انجمن سواد رسانه‌ای ایران با اشاره به اینکه سپیده شایقی‌ابرغانی، فاطمه استادحیدرنجار، رزا جباری، تهمینه، ولی پور و زهره هزارپیشه مترجمین این کتاب بودند، افزود: کتاب موج‌سواری بر فناوری با رعایت برابری مشتمل بر پنج فصل است که به ترتیب موضوعات موج‌سواری بر فناوری، توسعه‌ی سریع در مرز‌های دیجیتالی، انسان و ماشین‌آلات در حوزه مشاغل، نوآوری همراه با برابری و آمادگی برای آینده را در بر می‌گیرد.
وی در توضیح اهمیت انتشار این کتاب گفت: توسعه‌ی انسانی در دهه‌های اخیر با تغییرات سریع فناوری و افزایش روزافزون دستگاه‌ها و خدمات دیجیتالی همراه بوده و این سرعت تغییرات نتیجه «فناوری ها‌ی پیشرو» مانند هوش مصنوعی، رباتیک، بیوتکنولوژی (زیست‌فناوری) و فناوری نانو (ریز فناوری) است.
چشمه‌نور با بیان اینکه این فناوری‌ها مزایای بسیاری به همراه دارند، تصریح کرد: چنانچه جوامع، توانایی سازگاری با این پیشرفت‌های سریع را نداشته باشند، با جنبه‌های منفی و جدی آن روبرو خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: همزمان که نگرانی‌هایی در خصوص عواقب خطرناک افزایش نابرابری‌ها در صورت همراه نشدن جوامع با فناوری‌های پیشرو وجود دارد، رسانه‌های جمعی نیز موجب تشدید شکاف، اضطراب و شک در جامعه می‌شوند.
چشمه‌نور با بیان اینکه "ما در عصر فناوری همراه با پیشرفت‌های چشمگیری زندگی می‌کنیم که بیشتر در کشور‌های توسعه‌یافته متمرکز شده است" بر اهمیت دانش استفاده از فناوری‌های پیشرفته تاکید کرد.
مدیر مسئول انتشارات پشتیبان با توضیح اینکه از آغاز اولین انقلاب صنعتی و استفاده از تکنولوژی و فناوری هر روز شاهد بیشتر شدن شکاف میان کشور‌ها در بخش‌های گوناگون هستیم، تاکید کرد: باید با "موج‌سواری بر فناوری با رعایت برابری" جهانی زیباتر برای همه مخلوقات بسازیم.


همچنین در این مراسم هانیه عظیم‌زادگان ناظر و سرپرست گروه مترجمان کتاب‌های «موج‌سواری بر فناوری با رعایت برابری» و «حمایت از کیفیت مطبوعات از طریق سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی» در سخنانی بر فراگیری مهارت‌های سواد رسانه‌ای تاکید کرد.
وی گفت: کتاب «حمایت از کیفیت مطبوعات از طریق سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی» ترجمه «اسناد و گزارشات کمیته متخصصان کیفیت مطبوعات در عصر دیجیتال اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰» به قلم مارتینا چپمن و مارکوس اورمن است که نیلوفر شیعتی‌ثابت و پرستو داودی‌شیرازی‎مطلق‌فرد ترجمه آن را به عهدده داشته‌اند.
عظیم‌زادگان تصریح کرد: این کتاب به طور خلاصه بیان می‌کند که روزنامه‌نگاران و اتاق‌های خبر در مقایسه با کاربران تولیدکننده محتوا، از چه معیار‌هایی برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه این کتاب مهارت‌های خبرنگاران و رسانه‌ها را بر اساس سه هدف اصلی، به خصوص در حوزه خدمات رسانه‌های مطبوعاتی می‌داند، افزود: به اعتقاد نویسندگان کتاب «حمایت از کیفیت مطبوعات از طریق سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی»، این اهداف به‌وسیله‌ی مهارت‌های متفاوتی که ما آن‌ها را مهم تلقی و اقتباس کرده‌ایم، عرضه می‌شوند.
عظیم‌زادگان خاطرنشان کرد: توانایی درک، تحلیل و ارزیابی انتقادی و تخصیص و استفاده از رسانه به شیو‌های تعیین شده را از اهداف مدنظر این کتاب در تولید محتوا توسط خبرنگاران و اتاق‌های خبر عنوان کرد و گفت: این سه هدف ارتباط تنگاتنگی با عملکرد خاص رسانه، ارتباط عمومی و اطلاع‌رسانی برای شهروندان و جوامع دموکراتیک دارند.
کتاب‌های «موج‌سواری بر فناوری با رعایت برابری» و «حمایت از کیفیت مطبوعات از طریق سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی» را انتشارات پشتیبان منتشر کرده است. این ناشر تاکنون در حمایت از نهضت سواد رسانه‌ای کشور خدمات بسیاری به بخش‌های دولتی و غیردولتی در بهبود وضعیت سواد رسانه‌ای ارائه داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار