کد خبر: 1077365
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
فریدون حسن

فوتبال ایران باز هم جهانی شد، صعود به جام جهانی قطر هم زود اتفاق افتاد و هم با قدرت شکل گرفت، اما در همین صعود نیز نکاتی ریز نهفته است که باید مورد توجه‌مان قرار گیرد.
حالا سروصدا‌ها خوابیده و هیجان فروکش کرده، حالا بهتر می‌توان اطراف را دید و بررسی کرد که شرایط فوتبال ایران چگونه است؛ ما سه بازی دیگر در پیش داریم که تأثیری روی صعودمان ندارد. سه دیداری که اتفاقاً می‌تواند مهم‌تر از تمام بازی‌های قبلی باشد برای شناختن خودمان و محک زدن توانمندی‌هایمان. از یاد نبریم که تیم ملی در شرایطی به جام جهانی رسید که لیگ برتر فوتبالمان کمترین نفرات را در آن داشت و به نوعی می‌توان عنوان کرد که تیم ملی تیم لژیونر‌های فوتبال ایران بود. این صعود هرچند دلچسب و دلنشین بود، اما فقدان تأثیر لیگ برتر فوتبال در این صعود زنگ خطری است که نباید صدای آن را در هیاهو و شور نشاط صعود به جام جهانی نشنیده بگیریم.
به‌رغم این مسئله مهم فوتبال ایران با این صعود قدرت خود را به آسیا نشان داد. حضور سه دوره پی‌درپی در مهم‌ترین رقابت فوتبال جهان حاکی از آن است که فوتبال ایران حالا این قابلیت را پیدا کرده که به فراتر از آسیا بیندیشد. بنابراین بزرگنمایی بیهوده این صعود و تعریف و تمجید‌های آنچنانی از اتفاقی که غیر از آن هم از تیم ملی توقع نمی‌رفت، بزرگ‌ترین آفت برای تیم ملی محسوب می‌شود. صعود به جام جهانی برای تیمی که تقریباً تمام بازیکنان آن در اروپا بازی می‌کنند حالا دیگر یک کار عادی محسوب می‌شود و نیازی به پاداش و تعریف و تمجید‌های آنچنانی ندارد، همانگونه که برای کشور‌های دیگر ندارد. ضمن اینکه فراموش نکنیم فوتبالی‌ها پاداش‌های‌شان را قبلاً گرفته‌اند. تیم ملی حالا باید به یک مرحله جلوتر فکر کند و آن موفقیت در جام جهانی است. بدون تردید این موفقیت در شرایطی رقم می‌خورد که از حالا دلخوش به حضور صرف در جام جهانی نباشیم و برای ادامه قدرتنمایی برنامه داشته باشیم.
نکته دیگر در جریان این صعود اینکه راهیابی به قطر ۲۰۲۲ با سرمربی و کادر فنی و کسانی رقم خورد که به جرئت می‌توان گفت که کمترین هزینه را برای ورزش ایران داشتند. بنابراین ثابت شد فقط ریخت و پاش‌های آنچنانی نیست که باعث نتیجه‌گیری می‌شود که هر بار چنین کرده‌ایم کمتر نتیجه گرفته‌ایم. فراموش نکنیم با مارک ویلموتس تا مرز حذف شدن رفتیم و حالا باید خسارت چندده میلیاردی هم بپردازیم. البته این را هم خوب می‌دانیم که فدراسیون‌نشینان فوتبال از همین حالا کیسه دوخته‌اند که برای موفقیت در جام جهانی چه می‌خواهیم و چه، اما نباید از یاد ببریم که همین آقایان قرار بود درآمدزایی و فوتبال را مستقل کنند، ولی حالا کارشان به جایی رسیده که کاسه گدایی به دست گرفته‌اند و دائماً تقاضای پول می‌کنند و امروز چه بهانه‌ای بهتر از صعود به جام جهانی.
مهم‌تر از تمام این‌ها اینکه از یاد نبریم فوتبال همچنان اسیر معضلات و مشکلات خاص خودش است. قصد نداریم این موفقیت را زیر سؤال ببریم و کام دوستداران فوتبال را تلخ کنیم، اما از یاد نبریم که مشکلات همچنان پابرجاست. فوتبال هنوز درگیر فساد، تبانی، لابی‌گری و دلالی است و اینطور نیست که با صعود به جام جهانی این معضلات برطرف شود. اتفاقاً اگر واقع‌بین باشیم این صعود می‌تواند فرصتی باشد برای فرار آن‌هایی که می‌خواهند پشت این موفقیت پنهان شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار