کد خبر: 1077296
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
برخی منابع در گفتگو با روزنامه القدس العربی جزئیات جدیدی از فرار سرکردگان و برخی از اعضای گروه تروریستی داعش را فاش کردند.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: در حالی که راز کنترل «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» (قسد) وابسته به آمریکا بر امور زندان «گویران» الحسکه سوریه مبهم است برخی منابع ویژه به القدس العربی اعلام کردند که تعدادی از اعضای گروه تروریستی داعش از زندان فرار کرده و به خارج از مناطق تحت کنترل نیرو‌های «قسد» رسیده‌اند.

القدس العربی نوشت: از مهمترین سرکرده‌های داعشی فراری از این زندان، «ابو دجانه» از سرکرده‌های عراقی داعش است و پیش از این یکی از اعضای «القاعده» بود و سپس وظایفی سازمان‌دهی شده را در داعش در «رقه» برعهده گرفت. «ابوحمزه الشرقیه» از سرکرده‌های نظامی داعش و از کادر نظامی این گروه تروریستی در حومه «حلب» است که در نبرد باغوز دستگیر شده بود، دیگر فردی است که فرار کرده است.

یکی از بستگان «د. ج» از سرکرده‌های فراری داعش از این زندان در پیامی خصوصی به القدس العربی گفت: این سرکرده‌های داعشی از طریق خودرویی که در محله «الزهور» منتظر آن‌ها بود فرار کنند و مسیری برای جابه‌جایی این فراریان به خارج از مناطق تحت کنترل نیرو‌های قسد آماده شده است.

بر اساس گزارش این منابع آگاه گروه متواری از زندان شامل ۳۵ زندانی از ملیت‌های عراقی و سوری است که با همکاری یکی از نگهبانان زندان موفق به قاچاق گوشی تلفن همراه شده تا با هماهنگی سلول‌های فعال سازمانی در محله «گویران» اقدام به فرار کنند. همچنین تعدادی دیگر از زندانیان فراری راهی صحرای سوریه شده‌اند و همچنان در آن‌جا مخفی هستند.

«همام عیسی» روزنامه‌نگار متخصص در امور گروه‌های تروریستی در گفتگو با القدس العربی اعلام کرد که سه تن از سرکرده‌های داعشی موفق به فرار به مناطق مسکونی اطراف زندان شدند.

عیسی در ادامه افزود: هنوز ده‌ها تن از اعضا و سرکرده‌های داعش متواری هستند. نیرو‌های دموکراتیک سوریه علیرغم وارد کردن نیرو‌های کمکی گسترده، ایزوله کردن شهر از اطراف و اعمال مقررات منع رفت و آمد در آن، هنوز نتوانسته‌اند با مهاجمانی که به زندان حمله کرده‌اند، مقابله کنند.

بر اساس گزارش رویترز «فرهاد الشامی» سخنگوی نیرو‌های دموکراتیک سوریه، در توییتی نوشت که نیرو‌های تحت رهبری کرد‌ها دیروز کنترل زندان را به طور کامل به دست گرفتند و کلیه ۳۰۰ عضو باقی‌مانده داعشی تسلیم شدند.

مقامات به رویترز گفتند که حداقل ۲۰۰ زندانی ستیزه جو و ۳۰ عضو از نیرو‌های امنیتی از زمان حمله تروریست‌های داعش به این زندان در روز پنجشنبه گذشته در تلاش برای فراری دادن تروریست‌های داعشی، کشته شده‌اند.

در بیانیه‌ای اختصاصی به القدس العربی یک منبع نظامی وابسته به نیرو‌های دموکراتیک سوریه که به دلایل امنیتی ترجیح داد نامش فاش نشود، اعلام کرد: دیروز مذاکراتی بین نیرو‌های دموکراتیک سوریه و گروه تروریستی داعش انجام شده که منجر به آزادی حدود ۲۰۰ نفر از اعضای داعش و نفوذ آن‌ها به صحرا در ازای آزادی ۲۳ نفر از اعضای قسد شد.

منابع دیگر می‌گویند تعدادی از زندانیان در محله‌های مجاور زندان در محله‌های «المفتی»، «گویران»، «الظهور» و «هوش البعار» مخفی شده‌اند و تعدادی از زندانیان فراری نیز وجود دارند و که در مناطق «جبل عبدالعزیز» در الحسکه و در منطقه «الخابور» تحت تعقیب قسد قرار دارند و در جریان تعقیب نیرو‌های قسد تعدادی از آن‌ها کشته شدند.

«زین العقیدی» روزنامه‌نگار سوری نیز به نوبه خود اعلام کرد که افرادی هستند که در واقع به حومه «رقه» و «دیرالزور» رسیده‌اند، زیرا در روز اول حوادث زندان، با سوء استفاده از سردرگمی ایجاد شده در حسکه موفق به ترک آن همراه با گروه‌های آوارگان شدند.

«علی» یکی از شهروندان اهل المیادین گفت که بستگان وی در حومه «البصیره» اعلام کردند که پسرشان پس از دستگیری در ابتدای سال ۲۰۱۹ در الباغوز از زندان الصناعه آزاد شده و او در یک مکان امن است و به احتمال زیاد مقصد او ترکیه خواهد بود.

زین العقیدی به القدس العربی اعلام کرد که عملیات فرار در روز اول، به ویژه در غروب انجام شد، زیرا حسکه هرج و مرج بی نظیری را تجربه کرد، قبل از اینکه حصار امنیتی یک روز پس از حوادث زندان تکمیل شود.

درگیری‌ها در زندان «غویران» محل نگهداری عناصر تروریستی که از پنجشنبه گذشته میان داعش و نیرو‌های دموکراتیک سوریه آغاز شده همچنان ادامه دارد و برخی خبر‌ها از کنترل کامل زندان به دست شبه نظامیان کرد سوریه مورد حمایت آمریکا حکایت دارد.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق روز گذشته در بازدید خود از مرز‌های این کشور با سوریه، تاکید کرد که گروه تروریستی داعش را مجبور می‌کند بهای تمامی حماقت‌هایی را که در عراق و خارج آن مرتکب شده، بپردازد.

نخست وزیر عراق در ادامه از فرماندهان، افسران و مسؤولان بخش‌های مختلف خواست به نیرو‌ها نظم ببخشند و در ادامه خطاب به آن‌ها تاکید کرد: تضمین اجرای نقشه‌های ترسیم شده بر عهده شما است، شما باید بر تلاش‌های خود بیفزایید و شبانه روزی تلاش کنید، این منطقه برای ما و نیز دشمن اهمیت بسیاری دارد و این مساله نیازمند تلاش، همکاری و هماهنگی مضاعف شما است.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار