کد خبر: 1077241
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰

با وجود آنکه بیش از یک سال از عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ابوظبی می‌گذرد، برخلاف انتظارات غربی‌ها، عربستان هنوز روابط خود را با اسرائیل به حالت عادی درنیاورده و مقامات تل‌آویو در تکاپوی جلب نظر سعودی‌ها برای عادی‌سازی روابط هستند. یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل نیز به تازگی به مسئله توقف فرایند عادی‌سازی روابط تل‌آویو با برخی کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس اشاره کرده و گفته این موضوع درباره عربستان زمان بر خواهد بود.
به گزارش «جوان»، پاییز سال گذشته در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا مقامات دو کشور عربی امارات و بحرین با فشار «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور شکست خورده ایالات متحده و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر وقت اسرائیل که این روز‌ها درگیر پرونده قضایی خود است، توافق عادی‌سازی روابط با تل‌آویو را امضا کردند. در همان زمان بسیاری از رسانه‌های غربی گفتند که مقصد بعدی عادی‌سازی روابط اسرائیل پس از امارات و بحرین، کشور عربستان سعودی خواهد بود، اما این پیش‌بینی اکنون با گذشت بیش از یک سال هنوز محقق نشده و نمایش روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل در نهایت با شکست نتانیاهو و ترامپ در انتخابات متوقف شد. اکنون که قطار عادی‌سازی روابط با اسرائیل در همان ایستگاه ابوظبی متوقف شده، «یائیر لاپید» روز سه شنبه در گفتگو با رادیوی ارتش این رژیم که به رادیو گلگلتز معروف است، گفت که عربستان سعودی و اندونزی جزو گزینه‌های مهم برای عادی‌سازی روابط هستند.
وزیر خارجه امور خارجه تل‌آویو در این ارتباط گفت: «اسرائیل علاقه‌مند به توسعه دامنه توافق‌هاست. اندونزی و عربستان سعودی [در این زمینه]جزو کشور‌های بسیار پراهمیت هستند، اما این مسئله زمانبر خواهد بود.»
بی‌میلی عربستان به علنی‌سازی روابط
به نظر می‌رسد که عربستان هنوز تمایلی به پیوستن به روند عادی‌سازی روابط با اسرائیل ندارد و کمتر از دو ماه پیش نیز «عبدالله المعلمی» نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل متحد عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به شرط اجرای طرح صلح پیشنهادی ریاض در سال ۲۰۰۲ توسط تل‌آویو عنوان کرد. در عین حال یک پای ثابت عادی‌سازی روابط اسرائیل با دیگر کشور‌ها رهبران واشنگتن هستند و در شرایطی که دولت بایدن طی یک سال گذشته چندان دستاوردی در سیاست خارجی نداشته است، رئیس‌جمهور فعلی امریکا نیز به مانند سلف خود به تکاپو افتاده تا از نمد پوسیده عادی‌سازی، کلاهی برای خود بسازد. وبگاه امریکایی «آکسیوس» ابتدای دی ماه خبر داده بود که «جو بایدن» وزیر امور خارجه امریکا با برخی مقامات اندونزی درباره امکان عادی‌سازی روابط با تل‌آویو گفتگو کرده است. آکسیوس گزارش داده بود دولت فعلی امریکا قصد دارد بزرگ‌ترین کشور‌هایی را که رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسند، وارد توافق عاد‌ی‌سازی روابط کند.
تلاش برای کشاندن عراق به روند عادی‌سازی
کارنامه مقامات دولت بایدن در پرونده عادی‌سازی روابط با تل‌آویو خالی است و از این رو به تازگی واشنگتن به این فکر افتاده که بن‌بست عادی‌سازی را فراتر از عربستان و این بار در عراق آزمایش کند. یکی از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان نیز روز سه شنبه خبر داد که امریکا از برخی از سیاستمداران عراقی دعوت کرده است که در یک نشست در قبرس، برای عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها شرکت کنند. «جبار المعموری» از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) به پایگاه خبری المعلومه گفت که امریکایی‌ها در کنار این دعوت، به این سیاستمداران عراقی، مبالغ مالی نیز دادند و از کسانی دعوت شده است که حامی این عادی‌سازی هستند. این مسئول عراقی تأکید کرد که باید این سیاستمداران عراقی در برابر افکار عمومی این کشور رسوا شوند و سرویس امنیتی عراق نیز این افراد را تحت تحقیق قرار دهد، زیرا این افراد، به امنیت و قانون اساسی عراق، خدشه وارد می‌کنند. حدود سه ماه پیش نیز نشستی غیردولتی در اقلیم کردستان عراق درباره عادی‌سازی روابط با اسرائیل برگزار شد که در همان زمان با واکنش‌های منفی گسترده‌ای روبه‌رو شد و بسیاری در بغداد نشست یادشده را محکوم کرده و برخی رهبران سیاسی مانند «عمارحکیم» خواستار پیگرد قضایی برگزار‌کنندگان چنین نشستی شدند. براین اساس با توجه به واکنش‌های منفی قبلی در عراق همراهی گروه‌های عراقی با درخواست امریکا برای شرکت در نشست عادی‌سازی در قبرس غیرمحتمل‌تر از همیشه به نظر می‌رسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار