کد خبر: 1077238
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
تنش‌ها بین روسیه و غرب بر سر اوکراین از شاخ و شانه کشیدن نظامی فراتر رفته و اهرم اقتصادی هم وارد کارزار رقابتی شده است. غربی‌ها هشدار داده‌اند در صورت حمله روسیه به کی‌یف، دسترسی این کشور به سامانه بین بانکی سوئیفت را قطع می‌کنند، مقامات مسکو هم در واکنش به این سناریو، هشدار داده‌اند که با بستن شیر‌های گاز، اروپا را از نعمت انرژی محروم خواهند کرد.

تنش‌ها بین روسیه و غرب بر سر اوکراین از شاخ و شانه کشیدن نظامی فراتر رفته و اهرم اقتصادی هم وارد کارزار رقابتی شده است. غربی‌ها هشدار داده‌اند در صورت حمله روسیه به کی‌یف، دسترسی این کشور به سامانه بین بانکی سوئیفت را قطع می‌کنند، مقامات مسکو هم در واکنش به این سناریو، هشدار داده‌اند که با بستن شیر‌های گاز، اروپا را از نعمت انرژی محروم خواهند کرد.

بحران اوکراین هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد و غرب و روسیه از داشته‌های خود برای تحت فشار قرار دادن طرف مقابل استفاده می‌کنند تا قدرت خود را به رقیب نشان دهند. هرچند مقامات مسکو بار‌ها اعلام کرده‌اند که قصد حمله به خاک اوکراین را ندارند، اما غرب به رهبری امریکا اصرار دارند که روسیه آماده لشکرکشی به کی‌یف است و سعی دارند با هشدار‌های نظامی و اقتصادی، روس‌ها را از حمله احتمالی منصرف کنند. به گزارش خبرگزاری تاس، «به دنبال تنش‌های اخیر غرب به ویژه امریکا و انگلیس با روسیه بر سر ادعای حمله به اوکراین، یک بار دیگر برخی گمانه‌زنی‌ها در کشور‌های غربی درباره قطع دسترسی روسیه به شبکه بین بانکی سوئیفت مطرح شده است. امریکایی‌ها معتقدند که این اقدام به طور فوری و در درازمدت به اقتصاد روسیه آسیب وارد می‌کند.» این اولین بار نیست که درباره احتمال توقف دسترسی روسیه به سوئیفت صحبت شده است. برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ بود که به دنبال همه‌پرسی الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه، پارلمان اروپا مصوبه‌ای با موضوع اخراج مسکو از سوئیفت تصویب کرد، اما این مصوبه تاکنون شکل اجرایی به خود نگرفته است. باتوجه به اینکه اروپایی‌ها ده‌ها میلیارد دلار مبادلات اقتصادی با روسیه دارند، در صورت قطع دسترسی این کشور به سوئیفت، اروپا نیز متضرر می‌شود.
از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی از آن است که امریکا در حال گفتگو با متحدانش برای متقاعد کردن آن‌ها در راستای تحریم روسیه در صورت حمله به اوکراین است. روزنامه آلمانی تبلوید بیلد، به نقل از منابع آگاه، نوشته که این تحریم‌ها شامل محدود کردن صادرات تسلیحات و نفت و گاز روسیه است که می‌تواند برای این کشور ۵۰ میلیارد دلار خسارت مالی به بار بیاورد. گفته می‌شود پیشنهاد این تحریم‌ها از سوی ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا، و در طول سفر به برلین مطرح شده است. این مقام امریکایی از دولت آلمان خواسته واردات مواد اولیه از روسیه را متوقف کرده و جلوی بهره‌برداری از خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ را بگیرد. منابع آگاه به روزنامه آلمانی گفتند: «دولت برلین به واشنگتن اطمینان داده در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند جریان گاز در خط لوله نورد استریم ۲ برقرار نخواهد شد.» امریکا در سال‌های اخیر تلاش کرده با وارد کردن انرژی از سوی کشور‌های دیگر، وابستگی اروپایی‌ها به انرژی روسیه را کاهش دهد، اما تاکنون جایگزین‌های مناسبی پیدا نشده است.

هشدار مسکو
اگرچه غربی‌ها از اهرم اقتصادی برای تحت فشار قرار دادن روسیه بهره‌برداری می‌کنند، اما مسکو هم ابزار‌هایی در اختیار دارد که می‌تواند در صورت نیاز در مقابل غرب به کار بگیرد. نیکولای ژوراولف، سناتور ارشد روسیه روز چهار شنبه در واکنش به سناریوی غرب هشدار داد که در صورت قطع دسترسی روسیه به سامانه بین بانکی سوئیفت، کشور‌های اروپایی وارد‌کننده محصولات روسیه شامل نفت و گاز، از این منابع انرژی محروم خواهند شد. به گفته «نیکولای ژوراولف»، اگرچه استفاده از سامانه بین بانکی سوئیفت اقدامی راحت و سریع است، اما برای این کشور، سوئیفت تنها راه انتقال دادن پول و وجوهات نیست. این قانونگذار ارشد مجلس اعلای روسیه البته هشدار داد: «در صورت قطع ارتباط این کشور با سوئیفت، کشور‌های اروپایی دیگر قادر به دریافت و واردات گاز، نفت و فلزات از روسیه نخواهند بود. آیا آن‌ها به چنین چیزی نیاز دارند؟ مطمئن نیستم.» نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه که در مصاحبه با خبرگزاری تاس صحبت می‌کرد، افزود: «من مطمئن نیستم که کشور‌های دیگر به ویژه کشور‌هایی که از تجارت با روسیه سهمی قابل‌توجه دارند، از توقف دسترسی روسیه به سوئیفت حمایت کنند.» روسیه در برهه‌هایی از اهرم انرژی برای تحت فشار قرار دادن اروپایی‌ها استفاده کرده تا امتیازات بیشتری از غرب بگیرد. قطع انرژی روسیه به اروپا، در شرایط کنونی می‌تواند شرکت‌های اروپایی و مردم این کشور‌ها را در شرایط سختی قرار دهد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم روز چهار شنبه در جمع نمایندگان دومای دولتی درباره پیشنهادات مربوط به تضمین‌های امنیتی به غرب گفت: «ما اجازه نخواهیم داد طرح‌ها و درخواست‌های ما در بحث‌های بی‌پایان خاتمه یابد و چنین خطی به وضوح قابل مشاهده است، ما اجازه نمی‌دهیم ابتکار عمل ما به پایان برسد». لاوروف گفت: «اگر پاسخ سازنده‌ای داده نشود و غرب به مسیر تهاجمی خود ادامه دهد، مسکو همانطور که رئیس‌جمهور ما بار‌ها اعلام کرده است، اقدامات تلافی‌جویانه لازم را انجام خواهد داد». روسیه در هفته‌های اخیر هشدار داده که اگر غرب با پیشنهادات این کشور موافقت نکند، از ابزار‌های نظامی و فنی برای رسیدن به خواسته‌هایش استفاده خواهد کرد. روسیه مخالف توسعه ناتو به سمت شرق است و به دنبال گرفتن تضمین‌های امنیتی از امریکا و متحدانش است تا این سناریو عملی نشود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار