کد خبر: 1077216
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
دادستان کل کشور:

افتتاح فاز دوم مرکز درمان و بازتوانی معتادان متجاهر «مهرسروش» گام دیگری در اجرای طرح ساماندهی معتادان است که از اول دی‌ماه با هدف ارتقای سلامت جامعه و امنیت روانی شهروندان در کشور شروع شده است. در جریان اجرای این طرح قرار است معتادان متجاهر جمع‌آوری شوند و ساماندهی آن‌ها در دستور کار قرار گیرد. بر اساس آماری که ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است ۲میلیون و ۸۰۰هزار نفر به صورت دائمی و یک‌میلیون و ۶۰۰هزار نفر به صورت تفننی مواد مخدر مصرف می‌کنند. دادستان کل کشور روز گذشته نابسامانی‌های موجود در این حوزه را معلول همکاری‌نکردن دستگاه‌های مختلف دانست و با تأکید بر توجه به پیشگیری از گرایش به اعتیاد و هزینه کردن برای این بخش گفت: اگر برنامه‌ریزی دقیق از سال‌های قبل شده بود، شاهد نیاز به این مقدار مراکز نگهداری نبودیم.
قاچاق مواد مخدر، اعتیاد به آن و پیامد‌های ناشی از مصرف افیون سال‌های زیادی است که تبعات جبران‌ناپذیری را متوجه کشور کرده است. با اینکه مبارزه با مواد مخدر همواره در جریان بوده و جمعیت آماری بسیاری از مرتکبان جرائم مواد مخدر اعدام یا به حبس محکوم شده‌اند، اما اقبال به مصرف آن همچنان وجود دارد.
در حال حاضر آمار ۷۰ درصد زندان‌ها مربوط به مواد مخدر است. آن گونه که محمدمهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها تأیید کرده است ۴۴درصد از محکومان به طور مستقیم و ۲۶درصد هم غیرمستقیم مربوط به جرائم مواد مخدر هستند. فراوانی مصرف‌کنندگان، محکومان، متجاهران و گرایشی که نسبت به مصرف مواد مخدر در کشور وجود دارد نشان می‌دهد سیاست‌های به‌کارگرفته شده در پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر ناکام مانده است که جلوه‌های این ناکامی به صورت شیوع جرائم، محکومان و معتادان متجاهر در جامعه خود را نشان می‌دهد. عیان شدن آسیب‌های مواد مخدر حالا به تهدیدی برای جامعه تبدیل شده است و از آنجا که آسیب‌های اجتماعی تک‌مؤلفه‌ای نیست، همه دستگاه‌ها باید با برنامه‌ای جامع با این تهدید مقابله کنند.
روز گذشته، فاز دوم مرکز درمان و بازتوانی معتادان متجاهر مهرسروش با حضور دادستان کل‌کشور، دادستان تهران، سردار کریمی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و رئیس پلیس پایتخت افتتاح شد.
همکاری‌نکردن، دلیل نابسامانی
دادستان کل کشور در این مراسم اعلام کرد: «اگر ما امروز شاهد این نابسامانی در جامعه هستیم، معلول همکاری‌نکردن دستگاه‌های مختلف است و امیدوارم در این دولت شاهد تلاش بیشتر دستگاه‌ها در این زمینه باشیم.» محمدجعفر منتظری با تأکید بر توجه به پیشگیری از گرایش به اعتیاد و هزینه کردن برای این بخش، در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: اگر برنامه‌ریزی دقیق از سال‌های قبل شده بود امروز شاهد نیاز به این مقدار مراکز نگهداری نبودیم.
افزایش ۱۴ هزار نفری نگهداری از معتادان
اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر هم با تأکید بر اجتماعی کردن و مردمی کردن مبارزه با مواد مخدر گفت: «دولت به تنهایی نمی‌تواند موضوع اعتیاد را ساماندهی کند. ورود خیرین به این حوزه بسیار مهم است و این زمینه فراهم شده است که خیرین نیز ورود پیدا کنند.» وی از افزایش ظرفیت نگهداری از معتادن خبر داد و گفت: «سال ۹۷ کل ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر کمتر از ۴ هزار نفر بود، اما امروز به ۱۴هزار نفر رسیده است. قانون وظیفه را بر عهده بهزیستی و شهرداری گذاشته، اما با اقدام جهادی نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و سازمان زندان‌ها ورود پیدا کردند و کاری را که طی چند دهه در تهران صورت گرفته بود، در عرض دو سال به ۱۴هزار نفر رساندند.»
آزادی خرده‌فروشان بعد از بازداشت
سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس تهران هم با بیان اینکه جمع‌آوری ۲۰ هزار معتاد متجاهر از سطح پایتخت نیازمند همراهی همه دستگاه‌هاست، به ضرورت برخورد قاطع قضایی با خرده‌فروشان مواد مخدر اشاره کرد و گفت: «انتظار داریم با خرده فروشان برخورد جدی‌تری صورت گیرد، این افراد یاد گرفتند با مقادیر کم بازداشت و بلافاصله آزاد می‌شوند، جمعیت فراوانی داریم که در بخش خرده‌فروشان موادمخدر متأسفانه در تهران جولان می‌دهند.» سردار رحیمی همچنین از دستگاه قضایی خواست تکلیف خانه‌های پلاک قرمز در شوش، مولوی و هرندی را که کانون مصرف مواد مخدر شده است، مشخص کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار