کد خبر: 1077189
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
به گفته رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان از کشت ۲ هزار هکتار گیاهان دارویی در اراضی مرتعی این استان کشت می‌شود.

به گفته رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان از کشت ۲ هزار هکتار گیاهان دارویی در اراضی مرتعی این استان کشت می‌شود.
سعید الیاسی، رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با اشاره به کشت ۲ هزار هکتار گیاهان دارویی در اراضی مرتعی این استان گفت: کاشت بذر این میزان گیاهان دارویی شامل بابونه، باریجه، موسیر طی دو سال اخیر با مشارکت جوامع محلی در اراضی مرتعی همدان با هدف اصلاح و بهبود مراتع انجام شده است. وی با بیان اینکه همدان از گذشته‌های خیلی دور یکی از قطب‌های توسعه و کشت گیاهان دارویی بوده و این استان دارای بیش از ۱۵۰۰ گونه گیاهی است که در کوه‌ها، دشت‌ها، دامنه‌ها، ارتفاعات و سراب‌ها پراکنده‌اند، افزود: شاخص‌ترین محصول عرصه‌های رویشگاه‌های طبیعی استان کتیرا بوده که از نوعی گون (گون سفید) به دست می‌آید و علاوه بر آن در ارتفاعات استان به صورت سنتی و نشایی موسیر نیز بهره‌برداری می‌شود. رئیس اداره امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان شیرین بیان را نیز یکی دیگر از محصولات تولید شده در عرصه‌های طبیعی استان برشمرد و خاطر نشان‌کرد: بر اساس گزارش مرکز تحقیقات بیش از ۳۱۵ گونه دارویی، صنعتی و خوراکی نیز در اراضی ملی استان شناسایی شده است و به صورت خودرو رویش می‌کند که آویشن، بابونه، اسفند، رازیانه، پنیرک، گل‌گاوزبان، ریواس، کنگر، گلپر، بومادران، خاکشیر، سماق، نسترن‌وحشی و مریم‌گلی از مهم‌ترین این گونه‌هاست. الیاسی با بیان اینکه برخی از گونه‌های مهم دارویی‌صنعتی و معطر، چون سیر، رازیانه، کلزا، گشنیز و سیاهدانه در بخش کشاورزی به صورت انبوه تولید می‌شود، یادآور شد: یکی از چالش‌های اساسی به منظور اجرای پروژه‌های کشت و توسعه گیاهان دارویی نبود اعتبارات لازم برای تأمین نهاده‌های ابتدایی نظیر تهیه بذر بوده که در صورت تخصیص اعتبارات لازم با توجه به استقبال روستاییان در اجرای پروژه‌های کاشت گیاهان دارویی و شرایط اقلیمی و تنوع گونه‌های گیاهی دارویی در سطح مراتع استان می‌توان از ظرفیت مشارکت جوامع محلی در کشت و توسعه آن به خوبی بهره‌برداری کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار