کد خبر: 1077122
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
امریکا در ادامه هفته‌ها تنش با روسیه بر سر اوکراین، از آمادگی بیش از ۸ هزار نیرو برای اعزام به اروپا خبر داده است. اگرچه پاریس و برلین هم از تنش‌زدایی سخن گفته‌اند، اما لندن در کنار هشدار درباره هرگونه جنگی، بر تحریم مسکو پافشاری می‌کند. یک کارشناس معتقد است که تحولات در مرز اوکراین درصورت تحریک روسیه می‌تواند منجر به رویارویی شود.

امریکا در ادامه هفته‌ها تنش با روسیه بر سر اوکراین، از آمادگی بیش از ۸ هزار نیرو برای اعزام به اروپا خبر داده است. اگرچه پاریس و برلین هم از تنش‌زدایی سخن گفته‌اند، اما لندن در کنار هشدار درباره هرگونه جنگی، بر تحریم مسکو پافشاری می‌کند. یک کارشناس معتقد است که تحولات در مرز اوکراین درصورت تحریک روسیه می‌تواند منجر به رویارویی شود.

به موازات بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره آینده تنش کنونی در مرز‌های اوکراین با روسیه، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) حدود ۴هزار نظامی را در قالب گردان‌های چندملیتی در استونی، لیتوانی، لتونی و لهستان دارد و با تانک‌ها، پدافند هوایی و واحد‌های اطلاعاتی و نظارتی از آن‌ها پشتیبانی می‌کند. وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) نیز در حالی از آماده‌باش ۸ هزار و ۵۰۰ نظامی امریکایی برای اعزام به اروپا برای کمک به اوکراین خبر داد که همچنان واشنگتن تأکید دارد روسیه قصد ندارد تنش را کاهش دهد. گزارش‌ها حاکی از این است که نیرو‌های امریکایی شامل تیم‌های تیپ رزمی اضافی، پرسنل لجستیک، پشتیبانی پزشکی، پشتیبانی هوایی و نیرو‌های مأموریت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی است. جان کربی، سخنگوی پنتاگون خاطرنشان کرد که لوید آستین، وزیر دفاع امریکا خواستار آمادگی تعداد نامشخصی از نیرو‌های این کشور برای مقابله با احتمالات دیگر است.
لندن پیشگام تحریم مسکو
دفتر بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس پس از گفتگو با دیگر کشور‌های عضو ناتو در بیانیه‌ای اعلام کرده که رهبران توافق کردند، در صورت حمله مجدد روسیه به اوکراین، متحدان باید واکنش‌هایی سریع از جمله یک بسته تحریمی بی‌سابقه را به اجرا درآورند. جانسون گفت: «کرملین باید متوجه شود که اوکراین می‌تواند یک «چچن جدید» باشد. اطلاعات بسیار واضح است که ۶۰گروه رزمی روسی در مرز‌های اوکراین وجود دارد، طرح یک جنگ برق‌آسا که می‌تواند کی‌یف را از بین ببرد، طرحی است که همه می‌توانند ببینند. ما باید برای کرملین و روسیه کاملاً روشن کنیم که این یک گام فاجعه‌بار خواهد بود.» لندن اعزام نیرو‌های رزمی را رد کرده است، اما جانسون گفت که بریتانیا «پیشگام ایجاد بسته‌ای از تحریم‌های اقتصادی» علیه روسیه است و او بعداً با متحدان بین‌المللی صحبت خواهد کرد.
لزوم گفتگو برای حل مسئله
رئیس‌جمهور فرانسه نیز شامگاه دو شنبه از لزوم پاسخ اتحادیه اروپا به پیشنهاد‌های امنیتی سخن گفت و خواستار تلاش برای کاهش تنش شد. کاخ الیزه همچنین اعلام کرد که ماکرون به‌زودی تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه خواهد داشت. همزمان دولت آلمان نیز اعلام کرد که سران این کشور و دیگر اعضای اتحادیه اروپا ضمن اعلام آمادگی برای حل مشکلات امنیتی از طریق گفتگو، خواستار کاهش تنش روسیه در مسئله اوکراین شدند.
ماهیت ناتو در ایجاد دشمن است
سید وحید کریمی، کارشناس مسائل اروپا درباره تحولات اخیر معتقد است که هدف‌های دیگر در پس تحولات اخیر قرار دارد. او می‌گوید: «در زمان ترامپ، روسیه از مسیر دشمنی با ناتو خارج شده بود و این خوشایند انگلیس و ناتو نبود. چون ماهیت ناتو در ایجاد یک دشمن بالقوه یا فرضی است.»‌وی افزود: «در دوران ترامپ، چین را به عنوان دشمن بالقوه مطرح کردند و با خروج ترامپ از کاخ سفید، لازم بود که ناتو جایگاه خود را احیا و روسیه را مجدداً دشمن اول غرب قلمداد کند. به همین دلیل پیش زمینه ایجاد تنش بیش از قبل وجود داشت. همچنین زیر سایه تنش اوکراین، ناتو و مجموع غربی در حال بازسازی خود در اروپای شرقی هستند.» وی معتقد است که در مجموع هدف جابه‌جایی است و اگر ناتو به اهداف خود برسد، احتمال تنش کاهش می‌یابد، او در عین اینکه روسیه را در شرایط واکنشی می‌داند که ناتو با آزار و تحریک روسیه، پوتین در شرایط حمله و اشغال بخشی از اوکراین قرار می‌دهد.
این کارشناس ناتو و اروپای غربی افزود: «اروپا گروگان گاز سیبری است، ولی ناتو و انگلیس مایل نیستند که اروپا همزیستی مسالمت آمیز با روسیه داشته باشد و آتش‌بیار معرکه، انگلیس است آن‌هم از طریق ناتو. به نظر من این یک دعوای درون غربی و یکی از نتایج برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) محسوب می‌شود و این کشور می‌خواهد از طریق ناتو بر اروپای غربی و اتحادیه اروپا اشراف داشته باشد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار