کد خبر: 1077120
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
‌تبدیل شدن خودرو‌های داخلی به آهن پاره در جریان سوانح رانندگی سال‌های زیادی است که در حال رقم خوردن است، با این حال خودروسازان بدون توجه به مرگ جمعی مردم در جریان این سوانح به تولیدات خود ادامه می‌دهند
غلامرضا مسکنی

‌تبدیل شدن خودرو‌های داخلی به آهن پاره در جریان سوانح رانندگی سال‌های زیادی است که در حال رقم خوردن است، با این حال خودروسازان بدون توجه به مرگ جمعی مردم در جریان این سوانح به تولیدات خود ادامه می‌دهند. بی‌توجهی به نقد‌های صورت گرفته و بی‌تفاوتی نسبت به مرگ مردم حکایت از قدرتی پنهان در پس این تولیدات دارد. با این که در جریان حادثه تصادف زنجیره‌ای‌بهبهان پلیس دور تازه‌ای از نقد‌های خود را متوجه شرکت‌های خودروسازی کرده، اما این نقد‌ها با دفاع شرکت‌های خودروساز از تولیدات خود مواجه شده که شگفتی عمومی را به همراه داشته‌است. روز گذشته سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور بار دیگر از خودروسازان خواست به جای فرافکنی، اشتباهشان را قبول کنند و برای حفظ جان مردم خودروی ایمن بسازند.
به گزارش جوان، صبح دیروز سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس‌پلیس راهور کشور در نشست خبری بار دیگر با انتقاد از خودروسازان گفت که خودروسازان استاندارد‌ها را در تولید خودرو رعایت نمی‌کنند و همین موضوع باعث افزایش تلفات جاده‌ای و خیابانی می‌شود. وی گفت: به نظرم خودروسازان مزاح می‌کنند که رانندگان باید با زوایه مناسب تصادف کنند که ایربگ‌ها باز شود. رئیس پلیس راهور انتظامی به اظهارات اخیر مطرح شده از سوی خودروسازان در مورد بازنشدن کیسه هوا واکنش نشان داد و با تأکید بر اینکه مستندات باز نشدن کیسه‌های هوا در تصادف بهبهان موجود است، گفت: «گفتند ایربگ‌ها سوئیچی است، ایربگ راننده که اصلاً سوئیچی نیست، ایربگ سرنشین سوئیچی است که در این حادثه هم سوئیچ تمام آن‌ها باز بوده و عمل نکرده و ما فیلم و عکسش را هم داریم. از طرفی در همین حادثه بهبهان چرا سه پراید و یک سمند آتش گرفتند؟ مگر خودروساز نمی‌گوید باک استاندارد بوده؟ پس چرا خودرو منفجر شد؟ بار TNT که با خود حمل نمی‌کردند.» وی با بیان اینکه فرافکنی نکنید و بروید خودروی ایمن تولید کنید، ادامه داد: «هفته گذشته در عوارضی دماوند یک پژو توقف کرده‌بود که با برخورد یک خودرو با آن آتش گرفت، آیا نباید گفت این چه وضع ایمنی خودرو است؟ الان به جای فرافکنی بگویید اشتباه کردیم و بروید خودروی ایمن تولید کنید.» سردار سیدکمال هادیانفر در بخش دیگری از سخنانش به سهم تقصیر جاده و راننده هم در تصادفات پرداخت و با انتقاد از خودروسازان اظهار داشت: «حدوداً رانندگان در ۶۰‌درصد تصادفات مقصرند، اما این مهم است که اگر راننده قصور کرد خودرو چطور از جان او و سرنشینان محافظت کند. کیسه‌هوا، کمربند و آلیاژ فلز همگی مهم است، چرا باید خودرو منفجر شود؟».
وی با اشاره به اینکه خودروسازان تأکید می‌کنند تأییدیه‌های لازم استاندارد را اخذ کرده‌اند، گفت: «آن‌ها همان ابتدا یک خودرو را به عنوان نمونه می‌فرستند و برایش تأییدیه می‌گیرند، اما مسئولان استاندارد دیگر به خط تولید نمی‌روند و بر تولیدات نظارتی ندارند که آیا خودرو‌های دیگر که بر اساس همان نمونه تولید می‌شوند، مثلاً ایربگ‌های آن‌ها باز می‌شود یا نه؟» رئیس پلیس راهور ناجا همچنین به خودروسازان هشدار داد اگر بخواهیم کروکی ۱۱ ساله را تحلیل و بررسی کنیم و بگوییم در این مدت چند کیسه هوا باز شده است خیلی به ضرر خودروسازان است، ادامه داد: «به همین خاطر الان به مأموران ابلاغ کردیم هر جا در تصادفات ایربگ باز نشد خودروساز را به مقام قضایی معرفی کنند تا مردم از خودروساز خسارت بگیرند.»
وی در پاسخ به سؤالی اگر خودرو‌ها ناایمن هستند چرا شماره‌گذاری می‌شوند، گفت: «وقتی خودرویی تأییدیه وزارت صمت، سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست را اخذ کند برابر قانون پلیس ملزم به شماره‌گذاری است و ما نمی‌توانیم به شکل سلیقه‌ای با شماره‌گذاری خودرو موافقت کنیم. تمام این خودرو‌هایی که شماره‌گذاری می‌شوند این تأییدیه‌ها را اخذ کردند، اما می‌بینیم که در بسیاری از تصادفات خودرو به یک آهن پاره تبدیل می‌شود. من خواهش می‌کنم که خودرو‌سازان برای حفظ جان مردم و برای حمایت از تولید، خودرو‌های ایمن بسازند و به دست مردم بدهند.»
پلیس مسئول تصادف نیست
سردار هادیانفر در پاسخ به سؤالی که آیا پلیس در تصادفات سهم قصوری برای خود متصور است یا نه؟ گفت: «پلیس به‌ازای هر ۳۷ میلیون وسیله نقلیه نمی‌تواند یک مراقب بگذارد، در مرحله نخست راننده، مسئول حفظ جان راننده و سرنشینان است، دوم بحث ایمنی وسیله نقلیه مطرح می‌شود، یعنی در صورت بی‌مبالاتی راننده ایمنی خودرو مانع تلفات جانی شود و سومین مورد بحث ایمنی جاده‌ها و نقاط حادثه‌خیز است، پلیس در تمام دنیا ناظر قانون است، همه باید به تکالیف قانونی عمل کنند و اگر عمل نکردند پلیس باید با ابزار موجود اعمال قانون کند. تعیین سهم دستگاه‌ها مربوط به کروکی‌ای است که توسط کارشناسان ما تعیین می‌شود. مثلاً در حادثه تصادف زنجیره‌ای در بهبهان مه به‌صورت ناگهانی حادث شد، ما تابع آنچه هستیم که سازمان هواشناسی به ما اعلام می‌کند، ما کارشناس هواشناسی نیستیم و متناسب با آنچه توسط هواشناسی اعلام می‌کند اقدام به انسداد جاده می‌کنیم.»
وی با بیان اینکه پلیس مسئول تصادف نیست و مسئولیت رسیدگی به تصادفات را به عهده دارد، ادامه داد: «اگر زمانی حادثه‌ای روی دهد که پلیس قصور کرده‌باشد، هم پلیس، هم راهور و هم سازمان قضایی برخورد خواهند کرد، به‌طور مثال در تصادف بهبهان سه گروه اعزام شد، گروه نخست برای بررسی اقدامات پلیس راه استان به آنجا اعزام شدند و خداراشکر اعلام کردند هیچ قصوری نداشتند. از آنجایی که پلیس فرمانده رسیدگی به تصادف است و سهم تقصیر را مشخص می‌کند من تأکید کردم که سهم خودروسازان در تصادفات به مقام قضایی گزارش شود و بیمه‌ها هم باید مطالبه کنند که خسارت خود را از خودروسازان بگیرند.»
اسقاط «صوری» خودرو‌ها
سردار هادیانفر با انتقاد از وضعیت اسقاط خودرو‌های فرسوده اظهار داشت: «آنچه که به عنوان اسقاط خودرو انجام می‌شود عمدتاً صوری است و بیشتر حواله‌ها باطل می‌شود تا اینکه خودرویی اسقاط شود، این یک آسیب جدی است و سهم قابل توجهی هم در تصادفات دارد. به طوری‌که حدود ۸۰‌درصد موتور‌سیکلت و ۸۰‌درصد ناوگان حمل و نقل عمومی ما فرسوده است که این هشداری جدی است برای تلفات تصادفات جاده‌ای و در مجموع از ۳۷‌میلیون وسیله نقلیه سبک و سنگین در کشور که در حال تردد هستند، حدود ۳۲‌درصد از این وسایل فرسوده هستند که نگران کننده است.»
به گفته وی حدود ۳۴ درصد از تصادفات رانندگی در کشور ما در جاده‌ها رخ می‌دهد، اما حدود ۷۳‌درصد از جانباختگان در جاده‌ها هستند که این نشان می‌دهد باید به جاده‌ها توجه ویژه‌تری شود. این در حالی است که الان ۷هزار واحد گشتی پلیس در جاده‌ها فعال است و ۴هزارو ۶۰۰‌دوربین جاده‌ای و ۵هزارو ۳۰۰ دوربین شهری نیز برای ثبت تخلفات فعال است.
رئیس پلیس راهور با بیان این که ۳۳‌دستگاه به طور مستقیم و غیر‌مستقیم در حوزه ایمنی و کاهش تصادفات مسئولیت دارند، گفت: «هفت‌دستگاه دارای مسئولیت مستقیم هستند که از این میان سهم وزارت راه ۳۳‌درصد، پلیس ۱۹‌درصد وزارت صنعت و معدن و تجارت ۱۵‌درصد، صدا و سیما ۱۲‌درصد، وزارت بهداشت ۱۱‌درصد و وزارت کشور و شهرداری‌ها ۱۰‌درصد است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار