کد خبر: 1077119
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
سازمان جنگل‌ها:

اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از شرکت جهاد نصر می‌تواند تقاضای زمین کند، کما اینکه طبق بررسی از استان‌ها جهاد نصر در گلستان منطقه گمیشان ۸۰ هکتار و در حوزه جنوب هم برای موضوعات آبزی‌پروری تقاضایی داشتند. طبق اعلام سال گذشته وزارت کشور، بیش از ۹‌درصد از سواحل کشور غیرقانونی تصرف شده، یعنی از ۳‌هزار و ۶۶۸‌کیلومتر مجموع نوار ساحلی شمال و جنوب کشور، ۳۴۰‌کیلومتر به صورت غیرقانونی در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی قرار گرفته است. از مجموع یک‌هزار و ۲۶۰‌هکتار تصرف غیرقانونی در سواحل شمالی ایران، ۷۹‌درصد تصرف سواحل در گیلان اتفاق افتاده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در گفتگو با واحد مرکزی خبر گفت: ۴۲‌کیلومتر از سواحل این استان در اختیار دستگاه‌های دولتی و اشخاص است. به گفته میرحامد اختری، در مجموع ۱۵‌درصد از سواحل گیلان در اختیار دستگاه‌ها و اشخاص قرار دارد که ۱۱‌درصد آن در اختیار دستگاه‌ها و نهاد‌های دولتی و ۴‌درصد آن در اختیار اشخاص است.
بنابر گفته نمایندگان مجلس در سال‌های گذشته با قانون ممنوعیت واگذاری و انتقال اسناد، تنها پس از استعدادیابی سواحل در مناطقی به‌صورت موقت قابل بهره‌برداری به سرمایه گذاران است. این درحالی است که مشاوران املاک می‌گویند در ساحل‌ها، صاحبان ویلا و شهرک‌های ساحلی وارد حریم دریا شدند.
واگذاری سازمان جنگل‌ها قرارداد اجاره‌ای است
رستمانی، مدیرکل استعداد‌یابی سازمان جنگل‌ها گفت: طبق ماده ۳۲‌آیین‌نامه لایحه، تشریفاتی برای استعلام دارد که سازمان جنگل‌ها به عنوان نماینده دولت تقاضا‌ها را که بی‌نام (بدون ذکر نام اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت) است، اظهار نظر خود را به منظور آنکه برای واگذاری قابل تخصیص است یا خیر، اعلام‌می‌کند. در ارتباط با واگذاری اراضی ساحلی حریم دریا استناد ماده‌۳۲ آیین‌نامه اجرایی از سال ۸۵ تفکیک وظایف در وزارت جهاد بین سازمان جنگل‌ها و امور اراضی اتفاق افتاد.
به گفته او، متقاضیان برای برخی فعالیت‌ها در داخل دریا مجبور به احداث سازه‌های تفریحی هستند که با این وجود سازمان دریانوردی و میراث فرهنگی ضمن پاسخ استعلام برای فعالیت گردشگری باید موافقت اصولی هم صادر کنند. رستمانی گفت: سازمان جنگل‌ها به‌صورت قرارداد اجاره واگذار می‌کند و سند عرصه و اعیان داده نمی‌شود.
به تقاضای آبزی‌پروی زمین می‌دهیم
او گفت: اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از شرکت جهاد نصر می‌تواند تقاضای زمین کند، کمااینکه طبق بررسی از استان‌ها جهاد نصر در گلستان منطقه گمیشان ۸۰‌هکتار و در حوزه جنوب هم برای موضوعات آبزی‌پروری تقاضایی داشتند.
طبق اعلام سال گذشته وزارت کشور، بیش از ۹‌درصد از سواحل کشور غیرقانونی تصرف شده‌است، یعنی از ۳‌هزار و ۶۶۸‌کیلومتر مجموع نوار ساحلی شمال و جنوب کشور، ۳۴۰‌کیلومتر به صورت غیرقانونی در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی قرار گرفته است. از مجموع یک هزار و ۲۶۰‌هکتار تصرف غیرقانونی در سواحل شمالی ایران، ۷۹‌درصد تصرف سواحل در گیلان اتفاق افتاده است.
با وجود گذشت ۱۴‌سال از طرح آزادسازی سواحل، تصرف در حریم ۶۰‌متری دریا رخ می‌دهد که برخی مسئولان عدم اجرای قانون تشکیل سازمان توسعه دریا و عدم اهتمام دولت قبل بر اجرای آن را از دلایل وضعیت کنونی ساحل‌های در کشور اعلام می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار