کد خبر: 1077010
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
علیرضا سزاوار

در سومین جلسه از دادگاه شرکت کروز مشخص شد که این شرکت به ۲۶۵ نفر از مدیران و کارکنان ارشد گمرک شهید رجایی (بزرگ‌ترین گمرک جنوب کشور)، سکه و خودرو سمند رشوه داده‌است. از این افراد ۶۷ نفر پست‌های مدیریتی داشته‌اند. همچنین این شرکت به ۲۱ نفر از مدیران فرودگاه امام‌خمینی هم خودرو‌های گران قیمت داده‌بود.
سومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده شرکت کروز، دیروز در شعبه۴ دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در ابتدای جلسه نیز قاضی از نماینده دادستان خواست در جایگاه قرار بگیرد و ادامه کیفرخواست را قرائت کند.
بازی با اسناد در گمرک
نماینده دادستان درباره عناوین اتهامی یکی از متهمان گفت: سید نوید طاهری از سال ۹۱ در شرکت کروز مشغول به کار شد و سال ۹۸ مسئول حمل و لجستیک این شرکت شد و کار‌های ترخیص کالا را انجام می‌داد. براساس اقاریر متهمان، فرایند پرداخت رشوه به کارکنان گمرک از سوی طاهری انجام می‌شد. امیرفولادی افزود: سید نوید طاهری در رابطه با علت پرداخت رشوه به کارکنان گمرک گفته‌است که پرداخت هدیه علاوه بر اینکه عرف بوده به دلیل مراوده زیاد با گمرک، اگر هدیه پرداخت نمی‌شد، کار‌ها با تأخیر روبه‌رو بود. البته طاهری گفته که قاچاق کالا از سوی وی انجام نشده و تمام کالا‌ها بر اساس نیاز خودروساز ثبت‌سفارش انجام می‌شد. چندین سال است که ثبت سفارش در سامانه گمرک با ارسال تصویر ثبت می‌شود و به اصل بودن اسناد توجه نمی‌شود. اسناد هم از سوی واحد خرید خارجی تهیه می‌شد. نماینده دادستان گفت: طاهری در اعترافات خود گفته در مواردی وزن کالا با اسناد ثبت‌سفارش اختلاف داشت و مجبور به ترخیص فوری کالا بودیم. بنابراین مبالغی را به عنوان هدیه پرداخت می‌کردیم. در مواردی نیز هدیه‌ها به صورت قطعات خودرو داده می‌شد. متهم نوید طاهری در رابطه با قاچاق سازمان‌یافته گفته است که پروفرم‌های اسناد خرید کالا قبلاً از سوی شرکت‌های خارجی ارسال‌شده و در دسترس شرکت بود. برای انجام ثبت‌سفارش از همان فایل‌ها استفاده می‌شد. فقط اعداد و وزن کالا تغییر می‌کرد. مهر‌های شرکت‌های خارجی نیز در اختیار شرکت کروز بوده‌است.
رشوه به ۲۶۵ نفر از مدیران و کارکنان گمرک
به گفته دادستان، این متهم در پاسخ به این سؤال که آیا گمرک از جعلی بودن اسناد خبر داشته هم گفته که من در جریان مراودات شرکت با گمرک نبودم، اما به دلیل اینکه کالا‌ها ترخیص می‌شدند، به نظر می‌رسد که گمرک اسناد را قبول می‌کرده‌است. نماینده دادستان با اشاره به تحقیقات انجام‌شده از شرکت کروز گفت: اسنادی به‌دست‌آمده که نشان می‌دهد این شرکت رشوه‌های کلانی به مدیران گمرک پرداخت کرده‌است. همچنین سید نوید طاهری در سال ۹۳ به ۶۷ نفر از مدیران گمرک شهید رجایی رشوه داده‌است. این رشوه‌ها شامل سکه‌های تمام بهار آزادی، نیم‌سکه، ربع سکه و کارت هدیه بود. همچنین لیستی مبنی بر پرداخت رشوه به ۱۹۸ نفر از کارکنان گمرک در سال ۹۸ به تأیید طاهری رسیده‌است.
قاضی صلواتی خطاب به نماینده دادستان گفت: مواردی از لیست رشوه پرداختی به کارکنان گمرک همراه سمت آن‌ها را قرائت کنید.
نماینده دادستان در ادامه لیستی از کارمندان و مسئولان وقت گمرک از جمله جانشین سالن گمرک فرودگاه امام خمینی، ارزیاب در خروج گمرک تهران، جانشین گمرک فرودگاه امام خمینی، مسئول انبار‌های گمرک فرودگاه امام خمینی و رشوه‌های دریافتی از سوی این افراد را قرائت کرد.
توزیع خودرو بین مدیران فرودگاه
قاضی صلواتی گفت: در واقع ۲۱ نفر از مسئولان گمرک فرودگاه امام خمینی رشوه دریافت کرده‌اند. نماینده دادستان با تأیید این موضوع گفت: مثلاً به مسئول در گمرک شهید رجایی یک عدد خودروی سمند، معاون فنی گمرک امام خمینی یک دستگاه خودروی ساندرو و به معاون مسافری گمرک امام خمینی یک دستگاه مزدا ۳ داده شده‌است.
امیرفولادی در رابطه با اتهامات ردیف هشتم پرونده هم گفت: سعید رنجبر از سال ۹۲ به‌عنوان کارمند در شرکت کروز مشغول به کار شده و سال ۹۳ مسئول ترخیص کالا از گمرک بوده‌است. وی برای ترخیص کالا‌ها از گمرک از اسناد مجعول استفاده می‌کرد.
رنجبر در پاسخ به این سؤال که چرا شرکت در ثبت‌سفارش کلی‌گویی داشته، گفته است شاید شرکت قصد داشت درگیر تعرفه‌های گوناگون نشود. در ادامه جلسه، نماینده دادستان به دیگر تخلفات کروز پرداخت و گفت: زمانی که اختلاف ارز در خارج از کشور با ارز داخلی زیاد بود، شرکت برای خارج کردن ارز از کشور ارزش کالا‌ها را بیشتر اعلام می‌کرد. زمانی هم که اختلاف ارز کم بود، قیمت کالا‌ها را کم اعلام می‌کرد که تعرفه کمتری پرداخت کند. این کار در سال‌های ۹۶ و ۹۷ از سوی رئیس سالن مسافربری فرودگاه امام انجام شده‌است.
رئیس سالن مسافربری فرودگاه در جریان بود!
نماینده دادستان ادامه داد: رنجبر در رابطه با اینکه خروج ارز از کشور از سوی چه کسانی انجام می‌شد هم گفته که خروج ارز از سوی کارکنان و پرسنل شرکت در قالب مسافری انجام می‌شد. آقای گودرزی، رئیس سالن مسافربری فرودگاه امام هم از آن اطلاع داشته‌است.
رنجبر درباره میزان رشوه به کارکنان فرودگاه امام هم گفته که به کرم‌خانی، معاون گمرک فرودگاه امام ۳۰ سکه بهار آزادی، طاهری معاون گمرک فرودگاه امام ۲۵ سکه بهار آزادی و به جانشین سالن فرودگاه امام، کارشناس در خروج گمرک فرودگاه امام، کارشناس بازبینی گمرک فرودگاه امام و مدیرکل گمرک فرودگاه امام هم ۴۰ سکه رشوه پرداخت‌شده است. متهم دلیل پرداخت رشوه را تسریع در انجام کار‌ها و نمک‌گیر کردن مدیران گمرک اعلام کرده‌است. پس از این توضیحات، در نهایت قاضی صلواتی ختم جلسه دادگاه را اعلام کرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
0
0
88 دزد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
0
0
به خوبی و سلامتی خوردند یک نوشابه با حال هم روش
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار