کد خبر: 1076968
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
نیروی دریایی سپاه (ندسا) در تمام چند دهه گذشته از پایان جنگ تحمیلی در مواجهه مستقیم و رودررو با دشمن اصلی انقلاب اسلامی و ملت ایران یعنی شیطان بزرگ، امریکا بوده است. در نتیجه، افزایش حداکثری کمیت و کیفیت مؤلفه‌های قدرت این نیرو همواره در دستور کار بوده و مواجهه پرقدرت با دشمن خصوصاً در سال‌های اخیر که مکرراً رخ داده نشان‌دهنده همین افزایش قدرت مستمر است.
سجاد مفیدی

نیروی دریایی سپاه (ندسا) در تمام چند دهه گذشته از پایان جنگ تحمیلی در مواجهه مستقیم و رودررو با دشمن اصلی انقلاب اسلامی و ملت ایران یعنی شیطان بزرگ، امریکا بوده است. در نتیجه، افزایش حداکثری کمیت و کیفیت مؤلفه‌های قدرت این نیرو همواره در دستور کار بوده و مواجهه پرقدرت با دشمن خصوصاً در سال‌های اخیر که مکرراً رخ داده نشان‌دهنده همین افزایش قدرت مستمر است.
شش پایه قدرت این نیرو شامل شناور‌های تندرو، قدرت موشکی، یگان تکاوری، یگان هوادریا، پهپاد‌ها و زیردریایی‌هاست که مورد آخر در حال تکمیل و گسترش است. از سال گذشته جریان تحویل تجهیزات و تسلیحات جدید و توانمندتر و نیز تسلیحاتی که برای اولین بار به سازمان رزم این نیرو افزوده شدند، شروع شده است.

تجهیز ندسا به موشک بالستیک
از جمله تسلیحاتی که قبلاً در سازمان رزم ندسا وجود نداشت، موشک بالستیک بود. راکت‌های توپخانه‌ای فجر ۳ و ۵ و بعد‌ها نمونه هدایت‌شونده فجر ۵ تنها سلاح بالستیکی بود که با نگرشی خاص در سازمان رزم ندسا حضور داشت، اما اکنون موشک بالستیک و آن هم از نوع نقطه‌زن به مجموعه تسلیحات این نیرو افزوده شده است که از برد مناسب، دقت بالا و کمیت بهتری از نظر تعداد قابل حمل در هر واحد پرتابگر برخوردار است.
در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۷ مشخص شد که علاوه بر پرتابگر‌های متحرک این موشک‌ها که از محفظه یا کنیستر پرتاب می‌شوند، به شیوه مزرعه‌های موشکی در داخل زمین هم مخفی شده‌اند تا در شرایط لازم برای واکنش بسیار سریع علیه اهداف مشخص شده از قبل وارد عمل شوند. این شیوه اختفا که برای اولین بار در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۴ در سال ۱۳۹۹ مشاهده شد، ضمن ایجاد امکان واکنش بسیار سریع در موج اول درگیری امکان ردیابی‌ای را که توسط دشمن برای پرتابگر‌های متحرک موشکی متصور است هم از وی می‌گیرد.
قایق‌های سپاه یک گام تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
تحویل صد‌ها فروند قایق تندرو با ابعاد و تناژ و مأموریت‌های مختلف شامل گشتی و اطلاعاتی، نیروبر و تهاجمی که همگی دارای سرعت‌های چند ده نات هستند، بخشی از تحول تجهیزاتی نیروی دریایی سپاه در دو سال اخیر بوده است. در آخرین مرحله که شامل تحویل ۱۱۰ شناور جدید بود، سه اتفاق مهم در کنار الحاق شناور‌ها مشاهده شد. اول اینکه تعدادی از قایق‌های مذکور شامل سریع‌ترین انواع ساخته شده برای ندسا بوده‌اند که در دو سرعت ۷۵ و ۹۵ نات (۱۳۹ و ۱۷۶ کیلومتر بر ساعت) حرکت می‌کنند. در آینده قرار است قایق‌هایی با سرعت ۱۱۰ نات یعنی ۲۰۳ کیلومتر بر ساعت به ندسا تحویل داده شود.
سرعت بالاتر همواره یک برگ برنده برای قایق‌های تندرو در مواجهه با دشمن بوده است، زیرا کار مقابله با آن‌ها را بسیار دشوارتر می‌کند، اما طراحی و ساخت و آزمایش و تثبیت عملکرد این شناور‌ها در این سرعت‌هایی که حقیقتاً به مرز اعجاب‌آوری در رده نظامی رسیده است کار ساده‌ای نیست. متخصصان قدم به قدم و با صرف زمان و اجرای پژوهش‌های پیوسته موفق شده‌اند دانش و در مرحله بعدی فناوری مورد نیاز برای رسیدن به چنین محصولاتی را به دست بیاورند. حصول چنین موفقیتی سبب شد پس از ندسا، در دنیا بازیگران دیگری هم سراغ افزایش سرعت در قایق‌های نظامی بروند، اما همچنان سپاه در این عرصه با فاصله از دیگران پیشتاز است. قایق‌های تندرو ساخت ایران سبب شد دشمن مجبور به بازنگری‌های متعدد در راهبرد‌های عملیاتی خود در منطقه شود، ضمن اینکه این قایق‌ها در این سرعت‌های سرسام‌آور ذکر شده قابلیت شلیک موشک‌های کروز را نیز دارند.
دست موشکی شناور‌های تندرو باز هم بلندتر شد
نکته دوم پیرامون آخرین مرحله از تحویل شناور‌های جدید به ندسا به همین موشک‌ها بازمی‌گردد. قبلاً قایق‌های تندرو از موشک‌های ظفر با برد ۲۵ و نصر با برد ۳۵ کیلومتر و در سال‌های اخیر از موشک نصیر با برد ۹۰ کیلومتر استفاده می‌کردند، اما در جریان تحویل تجهیزات جدید به ندسا در آذر ۱۴۰۰ اعلام شد که برد موشک‌های کروز قایق‌های تندرو سپاه به ۱۵۰ کیلومتر رسیده است. این افزایش برد سبب امکان اجرای عملیات علیه ناوگروه‌های دشمن از فاصله هر چه دورتر و دشواری دشمن برای مواجهه با گروه قایق‌های مهاجم ایرانی می‌شود. این برد بالاتر موشکی سبب می‌شود که قایق‌های سپاه به میزان بیشتری بتوانند زیر چتر پدافند هوایی موشکی خودی مستقر در سواحل یا شناور‌های سنگین‌تر هم قرار بگیرند، زیرا کمتر نیاز به نزدیک شدن به دشمن خواهند داشت.
ارزش این برد بالاتر آنجا مشخص می‌شود که بدانیم به علت دشواری یافتن و انهدام موشک‌های کروز در حال نزدیک شدن به شناور در فواصل دور خصوصاً وقتی این موشک‌ها از زوایای مختلفی در حال نزدیک شدن به شناور هدف هستند، دشمن به ناچار بر شناسایی و انهدام قایق‌های تندرو پیش از شلیک موشک‌ها تأکید داشته و برای این منظور سراغ راهکار‌های مختلفی رفته است. حال با بلندتر شدن دست موشکی شناور‌های تندرو سپاه به میزان بیش از ۶۵ درصد نسبت به قبل، شعاع محدوده گشت و شناسایی دشمن و نیاز وی به تعداد بیشتری هواگرد و لزوم بیشتر فاصله گرفتن این هواگرد‌ها از پوشش پدافند خودی برای درگیری زودهنگام با قایق‌های مهاجم سپاه به میزان بیش از ۷/۲ برابر افزایش یافته است.
به علاوه برد بیشتر موشک‌های جدید کروز سبب می‌شود تحت شرایطی و در صورت لزوم، امکان طی مسیر‌های پیچیده‌تر هم برای موشک در فرآیند تقرب به هدف ایجاد شود. این امر و امکان حمله حتی از سمت مخالف، باز هم کار را برای پدافند شناور دشمن پیچیده‌تر می‌کند.
اژدر هم به قایق‌های تندرو پیوست
سومین اتفاق مهم در جریان آخرین مرحله از تحویل تجهیزات جدید به ندسا، الحاق اولین دسته از قایق‌های تندرو اژدرافکن در رده (کلاس) عاشورا بود. در دهه ۱۳۸۰ تعدادی قایق موشک‌انداز در رده ذوالفقار مجهز به اژدر بودند، اما قایق‌های رده عاشورا که از نوع ریب ۳۳ هستند به علت فراوانی بسیار بالاتر در تعداد، با تجهیز به اژدر امکان توسعه سریع‌تر قدرت تهاجمی با این سلاح را دارند. اژدر مذکور از نوع کالیبر ۳۲۴ میلیمتر و برد کوتاه است که در ایران ساخته می‌شود، اما با بومی‌سازی‌های مهم در زمینه هوشمندی و برد.
اژدر‌ها سلاحی برای مواجهه با زیردریایی‌ها، کشتی‌ها و حتی اژدر‌های بزرگ‌تر تهاجمی دشمن هستند. با تجهیز به این سلاح، جبهه دیگری در مقابل دشمن از سوی قایق‌های تندرو سپاه گشوده شده است؛ همان قایق‌هایی که دشمن را در عرصه خلیج فارس و تنگه هرمز به استیصال و بیچارگی کشانده‌اند. نمونه عملی این مدعا و آخرین مثال آن در جریان بازپس‌گیری نفت سرقت شده ایران در آبان ۱۴۰۰ رخ داد که شناور‌های غول‌پیکر امریکا و به بیان دقیق‌تر، ناوشکن‌های چند منظوره آن‌ها جرئت توسل به زور در متوقف کردن عزم رزمندگان اسلام در نیروی دریایی سپاه را نداشتند که با تعدادی قایق تندرو و پهپاد در صحنه حاضر بودند. مثال بارز دیگر در جریان دستگیری تفنگداران دریایی امریکا در اطراف جزیره فارسی در سال‌های اخیر بود.
حال با مجهز شدن به اژدر، زیردریایی‌های امریکایی که خیال می‌کنند بی‌سر‌وصدا و به دور از چشم زنبور‌های زهردار ایران عمل می‌کنند، در خطر آسیب جدی و حتی انهدام در مواجهه با گروه اژدر‌های مهاجم قرار می‌گیرند. ناگفته نماند که کشف زیردریایی‌های مختلف دشمن توسط رزمندگان اسلام در ارتش و سپاه برای اطلاع ملت ایران چند باری رسانه‌ای شده و البته بار‌ها هم رسانه‌ای نشده است تا دشمن از سطح توانمندی نهایی مدافعان ایران اسلامی بی‌اطلاع بماند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
رضا قارامحمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
0
1
عالیه خداوند یاورشان پناهشان امیدشان باشد که جز این نیست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر