کد خبر: 1076933
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
آیین افتتاح و بهره برداری از دومین نیروگاه خورشیدی ۳۰ کیلوواتی و ۳ خانه محیط زیست در منطقه ۲۰ برگزار شد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، آیین افتتاح و بهره برداری از دومین نیروگاه خورشیدی ۳۰ کیلوواتی و ۳ خانه محیط زیست در منطقه ۲۰ با حضور «شینا انصاری» مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار، «سید محمد ناظم رضوی» شهردار منطقه، معاونین و مدیران این حوزه برگزار شد.

در آیین افتتاح دومین نیروگاه خورشیدی منطقه ۲۰ ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س)، روز زن و مادر گفت: حضرت فاطمه با قرار دادن آب به عنوان مهریه خود نماد حفاظت و حمایت از طبیعت است؛ بنابراین بانوان در زمینه‌ی انتقال فرهنگ محیط زیستی به نسل‌های آینده نقش موثری در خانواده و جامعه ایفا می‌کنند.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اسناد بالادستی در حوزه محیط زیست شهری بیان کرد: درخصوص توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک که در برنامه سوم توسعه شهر تهران آمده، شهرداری مکلف شده که سالانه ۲ درصد از انرژی مصرفی خود را از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تامین نماید. همچنین جهت بهینه سازی مصرف انرژی مکلف است سالانه ۱۰ درصد از انرژی مصرفی خود را کاهش دهد.

وی ادامه داد: در این راستا پروژه‌هایی بر اساس ظرفیت و پتانسیل و تعداد ساختمان‌های تحت تملک مناطق ۲۲ گانه تعریف و نقشه راه آن‌ها تهیه شده و به مناطق ابلاغ شده است.

انصاری با بیان اینکه هوشمندسازی موتورخانه ها، ممیزی انرژی و توسعه انرژی‌های تجدید پذیر می‌تواند نقش موثری در کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای داشته باشد، اظهار کرد: در شهر تهران بالغ بر ۳۰۰ روز آفتابی داریم که پتانسیل خوبی است تا بتوانیم با سرمایه گذاری‌های مناسب و اولیه از این نعمت خدادادی بهره برده و کمتر بر سوخت‌های فسیلی که موجب آلودگی هوا و گرمایش زمین می‌شوند، متکی باشیم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار با اشاره به اینکه این نیروگاه‌های کوچک مقیاس در سطح کلان اقدامات بسیار موثرتری خواهند بود، افزود: خوشبختانه شهرداری تهران در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر جزو سازمان‌های برتر کشور است.

وی ادامه داد: همچنین بازچرخانی آب نیز موضوعی بسیار مهم و کلیدی است. اینکه بتوانیم از پساب‌ها و آب‌های سطحی در مصارف دیگر از جمله آبیاری فضای سبز استفاده کنیم.

انصاری در ادامه با افتتاح خانه محیط زیست محله شهادت منطقه ٢٠ خاطرنشان ساخت: حفاظت از محیط زیست مسئولیت همگانی است، بنابراین ایجاد زیرساخت‌های که زمینه فعالیت داوطلبانه شهروندان را فراهم کند بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: به همین منظور ایجاد و راه‌اندازی خانه‌های محیط زیست می‌تواند به عنوان یک بستر مناسب جهت جلب مشارکت آگاهانه تمامی آحاد جامعه و ارتقا فرهنگ محیط زیستی عمل کند. در حال حاضر ۴۳ خانه محیط زیست در سطح مناطق ۲۲ گانه راه اندازی شده است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار در پایان گفت: امید است با حمایت شهرداران مناطق این‌گونه پروژه‌های محیط زیستی با اهتمام بیشتری صورت گیرد.

در ادامه مراسم، سید محمد ناظم رضوی شهردار منطقه ۲۰ با بیان اینکه یکی از ضروریاتی که امروز در شهرداری‌ها به طور جد دنبال می‌شود پرداختن به مسائل زیست محیطی به ویژه استفاده از انرژی‌های پاک است، گفت: منطقه ۲۰ با موقعیت خاص جغرافیایی خود از انرژی خورشیدی به میزان مطلوبی بهره‌مند است. دومین نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس این منطقه با ظرفیت ۳۰ کیلووات قادر است سالانه حدود ۴۵ هزار کیلووات ساعت انرژی تولید کند، یعنی صرفه جویی در مصرف گازوئیل به میزان ۱۵ هزار لیتر در سال که موجب کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به میزان ۴۰ تن در سال می‌شود.
وی ادامه داد: موضوع دیگری که در دستور کار قرار دارد استفاده از انرژی حاصل از آب‌های سطحی در منطقه به منظور تولید برق با همکاری وزارت نیرو و برق منطقه‌ای است.

رضوی در پایان گفت: امید است بتوانیم بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی و بالادستی اقدامات موثرتری در حوزه‌های مختلف محیط زیستی از جمله هوشمند سازی ساختمان‌ها و بهره گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر انجام دهیم.
منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار