کد خبر: 1076893
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵
بازگشت ایرانی‌ها به بوندس‌لیگا
اشرف رامین

پای فوتبالیست‌های ایرانی دوباره به بوندس‌لیگای آلمان باز شده است. با اینکه چند سالی بود هیچ بازیکنی از کشورمان در لیگ فوتبال آلمان حضور نداشت، اما سردار آزمون با عقد قراردادی پنج ساله فصل آینده پیراهن شماره ۹ بایرلورکوزن را به تن خواهد کرد.
اتفاق هیجان‌انگیز
مهاجم ۲۷ ساله آنقدر تلاش کرد تا بالاخره به پیشنهاد خوب تیم آلمانی جواب مثبت داد. سردار آزمون از سال ۲۰۱۳ راهی لیگ روسیه شد و یکی از بهترین‌های فوتبال این کشور لقب گرفت. آزمون ابتدا پیراهن روبین‌کازان را پوشید، بعد به تیم روستوف پیوست و در نهایت هم به عضویت تیم زنیت سنت‌پترزبورگ در‌آمد. سردار عملکرد درخشانی در لیگ روسیه داشته است تا جایی که به عنوان بهترین بازیکن سال ۲۰۲۱ این لیگ انتخاب شد. قرارداد پنج ساله لژیونر ایرانی از ابتدای ماه جولای آغاز خواهد شد و تا پایان سال ۲۰۲۷ اعتبار خواهد داشت. این انتقال در حالی رخ داد که در چند سال گذشته بار‌ها اخبار مختلفی در خصوص پیشنهاد‌های زیاد اروپایی‌ها به سردار به گوش می‌رسید. آزمون بعد از اعلام رسمی این خبر، پیوستن به لورکوزن را اتفاقی شگفت‌انگیز خواند: «پیوستن به لورکوزن رفتن از بهترین تیم روسیه به یکی از بهترین لیگ‌های اروپاست. بایرلورکوزن تیم واقعاً فوق‌العاده‌ای دارد. من از مدت‌ها پیش این باشگاه را زیر نظر داشتم و تحت تأثیر شیوه بازی این تیم قرار گرفتم. برای من اینکه به زودی قرار است به بوندس‌لیگا ملحق شوم.»
رودی فولر، مدیر ورزشی باشگاه، آزمون را یکی از بهترین خرید‌های لورکوزن نامید: «سردار بسیار سریع و در هوا خوب و از قدرت قرار‌گیری در فضا‌های مناسب برخوردار است. توانایی‌های این بازیکن تنها معطوف به گلزنی نیست. سردار در گل‌سازی نیز توانا بوده، به خوبی با دیگران ترکیب می‌شود و گزینه‌ای مناسب برای لورکوزن است.»
ستاره‌هایی به مقصد آلمان
لیگ فوتبال آلمان همواره یکی از مقاصد جذاب برای فوتبالیست‌های کشورمان بوده است. در حال حاضر بوندس‌لیگا یکی از پنج لیگ معتبر فوتبال جهان محسوب می‌شود، به همین خاطر ورود به تیم‌های این لیگ اصلاً کار آسانی نیست، منتها برای بازیکنان ایرانی هیچ غیرممکنی وجود ندارد و با تلاش‌هایشان پوشیدن پیراهن تیم‌های درجه یک آلمانی را تجربه کرده‌اند. بیوک جدی‌کار، مهاجم سابق تیم‌ملی در سال ۱۹۵۷ با پیوستن به تیم ویکتوریای برلین اولین لژیونر فوتبال ایران لقب گرفت، اما بعد از گذشت ۹ ماه به خاطر پیوستن به تیم ملی قید قرارداد دو ساله‌اش را زد. محمدرضا عادلخانی، مهاجم اسبق استقلال در سال ۱۹۶۸ به عضویت بایرن مونیخ درآمد و با اینکه یک سال در این کشور بود، اما نتوانست به موفقیتی در این تیم برسد. رضا احدی، هافبک تیم ملی و استقلال در سال ۶۵ و در فصل ۱۹۸۷- ۱۹۸۶ به عضویت تیم روت وایس‌اسن در بوندس‌لیگای ۲ درآمد تا نخستین لژیونر ایرانی بعد از انقلاب در فوتبال آلمان باشد. بعد از او نوبت حمید علیدوستی بود که بازی در سرزمین ژرمن‌ها را تجربه کند؛ او هم همزمان با رضا احدی در بوندس‌لیگای ۲ برای تیم زالمور به میدان می‌رفت.
اما نام و آوازه فوتبال ایران در آلمان زمانی پیچید که علی دایی راهی آرمینا بیلفلد شد. مهاجم اول آن روز‌های تیم ملی کشورمان با ورودش به بوندس‌لیگای یک هنر نابش را به رخ اروپایی‌ها کشید و به خاطر همین توانایی‌هایش بود که پیراهن بایرن‌مونیخ و هرتابرلین را نیز بر تن کرد. کریم باقری، خداداد عزیزی، مهدی مهدوی‌کیا، علیرضا منصوریان و وحید هاشمیان بعد از دایی پایشان به لیگ دسته اول آلمان باز شد. سرژیک تیموریان، دین‌محمدی، نویدکیا، خطیبی، علی کریمی و حاج‌صفی دیگر ایرانی‌های حاضر در این لیگ معتبر بوده‌اند.
چهارمین ایرانی
سردار آزمون اولین بازیکنی نیست که از کشورمان پیراهن بایرلورکوزن را خواهد پوشید. قبل از او مهدی پاشازاده، شانس پیوستن به این تیم را پیدا کرد ولی فقط ۳۰ دقیقه برای بایرلورکوزن به میدان رفت. داریوش یزدانی هم مثل پاشازاده رؤیای درخشش در تیم آلمانی را داشت، اما در مجموع ۸۰ دقیقه توانست بازی در بوندس‌لیگا را تجربه کند. علی موسوی آخرین ایرانی لورکوزن بود که در سال ۱۹۹۹ قرارداد بست و در ادامه عملکرد ضعیف بازیکنان کشورمان موسوی حتی یک دقیقه هم به میدان نرفت، ولی شرایط آزمون با سه نفر قبلی کاملاً متفاوت است. او طی حضورش در لیگ روسیه گل‌های زیادی را زده و انتظار می‌رود سردار به یکی از ستاره‌های لورکوزن تبدیل شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار