کد خبر: 1076883
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۵
گفت‌وگوی «جوان» با سوخی شجره رهیافته‌ای از کشور مکزیک
حضرت زهرا (س) نه تنها دختر پیامبر مسلمانان بلکه فرستاده‌ای نیکو برای همه زنان دنیاست، این را در سبک زندگی و نوع نگاه تازه‌مسلمانان شاید بهتر بتوان یافت، زیرا اغلب مانند تشنه‌ای که به چشمه آب رسیده‌اند، می‌خواهند خود را سیراب حقیقت آن حضرت کنند
معصومه طاهری

حضرت زهرا (س) نه تنها دختر پیامبر مسلمانان بلکه فرستاده‌ای نیکو برای همه زنان دنیاست، این را در سبک زندگی و نوع نگاه تازه‌مسلمانان شاید بهتر بتوان یافت، زیرا اغلب مانند تشنه‌ای که به چشمه آب رسیده‌اند، می‌خواهند خود را سیراب حقیقت آن حضرت کنند. «جوان» به همین بهانه از طریق مؤسسه رهیافتگان با خانم سوخی اینوخوسا کلین، رهیافته مکزیکی که بعد از تشرف به اسلام نام سهیلا شجره را بر خود نهاد، گفتگو کرده است؛ بانویی فرهیخته و متعهد که بنا به گفته خودش پس از تحقیق، شیرینی و زیبایی تشیع او را مجذوب کرد و به زبان اسپانیایی اسلام را آموخت و در حال حاضر با وزارت علوم همکاری دارد و در مرکز دانشگاه تهران زبان اسپانیایی تدریس می‌کند.

تعریف زن در هر فرهنگ و جامعه‌ای مبتنی بر اعتقادات و مبانی می‌تواند متفاوت باشد، در این مدت تشرف به اسلام، زن را در اسلام چگونه دیدید؟
مثل سایر ادیان الهی، زن‌هایی که متدین و معتقد به دین هستند، در بیان حق و دفاع از حقیقت شجاعت دارند و از بیان حق‌شان کوتاهی نمی‌کنند، چون خدا را ناظر و شاهد می‌دانند. در ایران هم زن‌های مؤمن و خیلی خوبی دیده‌ام ولی این اهمیت دارد که با چه دیدی زن را نگاه کنیم، مثلاً اگر از منظر زن امروز باشد، زن‌های موفقی داریم که در عرصه‌های مختلف اجتماعی حضوری موفق و اثرگذار دارند. از دیدگاه ما مادران شهدا زن‌هایی هستند پر از عشق و ایثار که برای دفاع از حق، پاره‌های تن خود یعنی فرزندانشان را راهی جبهه‌ها کردند. در اسلام زن جایگاه بالایی دارد، البته مثل همه جا افرادی هستند که به حقوق زنان اهمیت نمی‌دهند، ولی در اسلام زن آزاد است و می‌تواند پیشرفت کند، اما یک چیز متفاوت برای من بین زن مسلمان مؤمن با ادیان دیگر وجود دارد و آن این است که این زن‌ها حس آرامش به من می‌دهند و این را دیده‌ام. در اسلام زن‌هایی هستند که با داشتن ایمان و حجاب تحصیلات بالایی دارند، در اسلام زن‌ها باحیا هستند، در حالی که در کشور‌های دیگر زن‌ها را این طور ندیده‌ام.

به نظر شما شباهت نگاه اسلام و مسیحیت به زن چگونه است؟ بی‌تردید نگاه دو دین بزرگ به زن شباهت‌های زیادی به هم دارد، به ویژه اینکه در هر دو دین زنان بزرگی وجود دارند.
من فکر می‌کنم در هر دو دین زن جایگاه خاصی دارد. در مسیحیت حضرت مریم (س) را خانمی مقدس و پاکدامن می‌دانند در اسلام هم حضرت فاطمه (س) جایگاه بالایی دارند. در مسیحیت احترام به مادر خیلی مهم است، مانند اسلام که خداوند در قرآن سفارش کرده است، ولی اینکه مردم چطور به مسیحیت عمل می‌کنند، به خصوص در این زمان تفاوت می‌کند، چون همه جا هم آدم خوب و هم آدم بد داریم، برای همین به نظرم هر دو دین الهی در این مورد مثل هم هستند. زن در امریکا و کشور‌های اروپایی به دلیل جایگاه زیبایی که دارد، از او برای تبلیغات و فروش کالاهایشان استفاده می‌کنند، در حالی که در اسلام زیبایی زن پوشانده می‌شود تا فقط محارمش زیبایی او را ببینند و دارای حریم است تا نامحرمان نگاه بدی به او نداشته باشند، البته در مسیحیت با اینکه حجاب مطرح شده و حضرت مریم حجاب داشتند، اما زن‌ها پوشش ندارند، برای همین همواره در معرض نگاه مرد‌ها و نامحرمان قرار دارند و این برای زن خوب نیست.

شما فرزند خانواده‌ای هستید که سه دختر آن در سه کشور متفاوت امریکا، ژاپن و ایران حضور دارند، این برای شما مشکل نیست؟
بله، ما سه خواهر در سه کشور متفاوت زندگی می‌کنیم، اما روزی نیست که از حال همدیگر خبر نداشته باشیم و درباره موضوعات مختلف حرف نزنیم. من فکر می‌کنم زن هر جایی باشد اگر خودش را بشناسد و خود را از گناه دور نگه دارد و به مقدسات و ارزش‌ها اعتقاد داشته باشد، می‌تواند از خود مراقبت کند و موفق باشد. خواهرم در امریکا مذهب کاتولیک دارد و خانم موفقی است. خواهر دیگرم در ژاپن مسیحی است و به دستورات مسیحیت عمل می‌کند و موفق است، من هم در ایران که زندگی اسلامی دارم توانسته‌ام با فرهنگ اسلامی خودم را هماهنگ کنم و مشکلی ندارم. منظورم این است که انسان در هر جای دنیا اگر به خدا اعتقاد داشته باشد، می‌تواند مسیر موفقیت را طی کند. حجاب و پوشش هیچ وقت مانع پیشرفت یک زن نمی‌شود، بلکه برعکس باعث امنیت و حفاظت او از گزند نگاه‌های افراد پلید می‌گردد. زندگی برای ما سه خواهر خیلی خوب می‌گذرد. من از زمانی که به ایران آمده‌ام احساس می‌کنم شخصاً زندگی خوبی دارم، هر چند مشکلات وجود دارد، اما به خاطر چیز‌هایی که دوست دارم و خدا در اختیارم قرار داده است، قدردان او هستم و چیز‌هایی که ندارم را تلاش می‌کنم به دست بیاورم. به نظرم اگر ما خوب عمل کنیم، هر جایی که باشیم می‌توانیم خوب زندگی کنیم.

به عنوان یک بانوی مسلمان، چه ویژگی حضرت زهرا (س) برایتان جالب‌تر است؟
برای من همه ابعاد زندگی ایشان جالب است. ایشان انسان کاملی بودند. عشق و ایمان به خدا و عشق و ایمان به همسرش و عشق و ایمان به فرزندانش برایم خیلی پررنگ‌تر است. حضرت زهرا (س) بانویی شجاع بود که از بیان حق نترسید و برای گرفتن حق تا پای جان تلاش کرد؛ او زنی باهوش و دانا بود که به پدرومادرش احترام می‌گذاشت. ایشان می‌تواند برای ما یک الگو باشد، حتی برای همه دنیا و غیرمسلمانان الگوی خوبی است. او زنی دوست‌داشتنی، مادری خوب و دختری مهربان بود. من از حضرت زهرا (س) یاد گرفتم جلوی هر مشکلی ایمان به خدا را از دست ندهم و در هر شرایطی پاکدامنی، حجاب و عفاف خود را رعایت کنم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار