کد خبر: 1076879
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۶

هر وقت مقامات سیاسی غیراصلاح‌طلب در ایران برای توسعه روابط ایران با چین و روسیه تلاش می‌کنند، اصلاح‌طلبان یاد پاسداشت شعار «نه شرقی، نه غربی» می‌افتند، اما همه عمر سیاسی‌شان به اقناع جمهوری اسلامی برای تسلیم مقابل زیاده خواهی‌های غرب مشغول بوده‌اند و نگران شعار‌های انقلاب اسلامی هم نمی‌شدند!
به محض نزدیکی به زمان سفر ابراهیم رئیسی به روسیه، صادق زیباکلام نگران این شعار شد و تلویحاً و ضمن توئیتی هجو، اصل سفر رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه را خلاف شعار «نه شرقی، نه غربی...» دانست. این یعنی یک استاد علوم سیاسی در ایران هیچ درکی از مبنا، معنا و دلیل یکی از اصلی‌ترین شعار‌های انقلاب اسلامی ایران ندارد. شاید هم آنقدر نگران دلخور شدن امریکایی‌ها از گسترش روابط ایران و روسیه است که زیرسؤال بردن درک خودش هم برایش اهمیتی ندارد!
سخنان سید حسین موسوی تبریزی، فعال اصلاح طلب، عضو مجمع مدرسین و از حامیان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه آرمان هم جالب توجه است. او گفته که «یکی از شعار‌های مهم انقلاب اسلامی شعار نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی بود. این شعار به معنای این نبود که ما با شرق و غرب ارتباط نداشته باشیم و بلکه به معنای این بود که ما باید منافع ملی خود را دنبال کنیم و به همین دلیل به شرق و غرب باج نخواهیم داد.» او گرچه تعریف درستی از معنای این شعار ارائه می‌دهد، اما در ادامه صحبت‌هایش عیان می‌کند که دغدغه او هم بی اعتنایی احتمالی به امریکاست: «نباید شرایط به شکلی رقم بخورد که ما کشور‌های غربی را کنار بگذاریم و با عناوینی مانند استکبار جهانی با آن‌ها برخورد کنیم و در مقابل تنها با کشور‌هایی مانند روسیه و چین ارتباط داشته باشیم. مسیر حرکت ما باید بر اساس منافع مردم و کشور باشد. ما باید ببینیم ارتباط با کدام کشور بیشترین سود را برای منافع ملی و کم‌ترین ضرر را دارد. ممکن است برخی قرارداد‌هایی که امریکا و کشور‌های اروپایی با آن موافق هستند به سود ملت ایران باشد. دشمنی و نداشتن رابطه باعث نمی‌شود منافع ملت را در نظر نگیریم و با قرارداد‌هایی که به سود مردم است مخالفت کنیم.»
وی می‌گوید: «امام هر بار که درباره خطر امریکا صحبت می‌کردند درباره شوروی و مخاطرات دخالت‌های شوروی در کشور نیز صحبت می‌کردند». موسوی تبریزی البته نگفته که شوروی دیگر وجود ندارد یا چرا به‌رغم این موضع امام، تسخیر سفارت امریکا در تهران مورد تأیید امام قرار گرفت، اما سفارت روسیه همچنان به فعالیت خود ادامه داد و حتی با مقامات شوروی دیدار و هیئت ویژه به آن کشور می‌فرستاد.
از سویی موسوی تبریزی خلاف صحبت‌های خودش صحبت کرده و از گسترش روابط ایران و روسیه که به نفع مردم است، برآشفته شده است. وگرنه وقتی ذوق زده امضای جان کری بودند، خدشه‌ای در شعار‌های انقلاب اسلامی نمی‌دیدند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار