کد خبر: 1076764
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۸

محله شیخ جراح در قدس اشغالی دوباره به کانون توجهات تبدیل شده، جایی که یکی از دلایل عمده نبرد یازده روزه مقاومت فلسطینی با رژیم صهیونیستی در اردیبهشت ماه بود. حالا حملات اسرائیلی‌ها به این منطقه مجدداً تشدید شده و علاوه بر مقاومت در غزه، هسته‌های مقاومت در کرانه باختری هم می‌گویند مقابل تهدید تل‌آویو دست بسته نخواهند ماند.
آوریل سال ۲۰۲۱ دادگاه رژیم صهیونیستی احکامی را علیه ساکنان بومی محله شیخ جراح در قدس اشغالی صادر کرد؛ محله‌ای که جمعیت آن حدود ۲هزار و ۸۰۰ نفر است و اسرائیلی‌ها به دنبال کوچاندن ساکنان فلسطینی آن برای ایجاد سیاست یکدست‌سازی هستند. جرقه اولیه نبرد یازده‌روزه غزه با نام «شمشیر قدس» نیز در محله شیخ جراح زده شد. حالا در فاصله کمتر از یک سال، این محله مجدداً آبستن حوادث است. نیمه شب چهار شنبه ۱۲ افسر پلیس وارد خانه محمد صالحیه شدند و ۱۵ ساکن آن را بیرون کشیدند و سپس با بولدوزر ساختمان را تخریب کردند؛ اقدامی که حالا با واکنش‌های گسترده روبه‌رو شده است. سرپرست این خانواده تهدید کرده بود ترجیح می‌دهد خانه‌اش را منفجر کند، تا اینکه از آن نقل مکان کند. روز جمعه تظاهراتی با مشارکت اهالی شیخ جراح و برخی فعالان صلح با هدف محکوم کردن تخریب منزل خانواده صالحیه در شیخ جراح برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات تصاویری را از آوار منزل محمود صالحیه در دست داشتند و شعار‌هایی با این مضمون سر می‌دادند‌: «نه به بیرون راندن» و «شهرک‌نشینان دزدند». در حالی مقاومت در غزه اعلام کرده که در قبال رویداد‌های شیخ جراح ساکت نمی‌ماند، گردان‌های «شهدای الاقصی» (کتائب شهدای الاقصی) و گروه‌های مقاومت در کرانه باختری هم برای مقابله با رژیم اشغالگر در میان نیرو‌های خود اعلام آماده‌باش کردند. به گزارش خبرگزاری «سما»، کتائب الاقصی، در جنین (کرانه باختری) هشدار داده که در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به ملت فلسطین در قدس شریف، محله «شیخ جراح» قدس، «جبل صبیح»، «بیتا» و «برقه» آماده درگیری مستقیم با این رژیم و شهرک‌نشینان است. سخنگوی گروه‌های مقاومت در جنین با قرائت بیانیه‌ای با حضور ده‌ها نقابدار، رژیم صهیونیستی را به ضربات دردآور در عمق تهدید کرد و افزود: «اشغالگر احساس راحتی و آرامش نخواهد کرد جز با رفتن از سرزمین ما. تمام مردم را به پیوستن به صفوف مقاومت و مقابله با اشغالگر فرا می‌خوانیم.» وی ضمن اعلام اینکه نبرد با رژیم صهیونیستی رو به جلوست و آنچه با زور گرفته شده تنها با زور پس گرفته می‌شود، افزود: رژیم اشغالگر را با مشت آهنین در عمق اسرائیل و شهرک‌ها هدف می‌گیریم. اراضی فلسطینی بر شهرک‌نشینان حرام است و کمین و ضربات دردناک در انتظار آنهاست.
فراتر از مناطق اشغالی، پرونده شیخ جراح در حال تبدیل شدن به یک پرونده بین‌المللی است. جمعی از فلسطینی‌های مقیم لندن روز جمعه در مقابل سفارت اسرائیل در همبستگی با ساکنان محله شیخ جراح قدس که خانه‌های‌شان در معرض تخریب و تخلیه است، تظاهرات کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات علیه نقض حقوق فلسطینیان به دست رژیم صهیونیستی شعار دادند و همبستگی خود را با خانواده «محمود صالحیه» که خانه خود را به دلیل تخریب آن به دست رژیم صهیونیستی از دست داده بود، اعلام کردند. این تظاهرات پس از آن برگزار شد که مرکز بین‌المللی عدالت برای فلسطینیان (ICJP) مستقر در لندن، پرونده خانواده صالحیه را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع داد. این مرکز اعلام کرد که تخریب و تصاحب اموال نقض فاحش کنوانسیون ژنو ۱۹۴۹ است و طبق اساسنامه رم ۱۹۹۸ جنایت جنگی است. براساس اعلام مرکز بین‌المللی عدالت برای فلسطینیان، این پرونده ماجرای محمود صالحیه را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارسال و تلاش می‌کند رژیم صهیونستی را در قبال این جنایت پاسخگو کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار