کد خبر: 1076611
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
سخنگوی سازمان انرژی اتمی خبر داد

رؤسای جمهوری ایران و روسیه در دیدار اخیر راهکار‌های ارتقا و توسعه روابط عالی دو کشور در بخش انرژی هسته‌ای و ساخت واحد‌های جدید نیروگاه اتمی بوشهر را در کنار دیگر موضوعات بررسی کردند.
به گزارش ایرنا، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگویی با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به روسیه و توسعه همکاری‌های راهبردی دوجانبه در حوزه انرژی هسته‌ای اظهار داشت: ارتقا و توسعه همکاری‌های راهبردی هسته‌ای دو کشور یکی از مهم‌ترین موضوعات دیدار آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری فدراتیو روسیه بود و طرفین به بررسی و چگونگی گسترش روابط در بخش انرژی هسته‌ای پرداختند. وی ضمن تشریح فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران در حوزه انرژی هسته‌ای و همکاری با کشور روسیه، اظهار داشت: فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای به دو بخش انرژی و غیرانرژی تقسیم می‌شود؛ در هر دو زمینه همکاری‌های بین دو کشور خوب پیش می‌رود و ما از رادیو ایزوتوپ‌ها برای تأمین رادیودارو و مقاصد پزشکی، صنعتی، کشاورزی و سایر زمینه‌های صلح آمیز هسته‌ای استفاده می‌کنیم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: رؤسای جمهوری ایران و روسیه در دیدار روز گذشته، راهکار‌های ارتقا و توسعه روابط عالی دو کشور در بخش انرژی هسته‌ای را در کنار دیگر موضوعات بررسی کردند.
کمالوندی خاطرنشان کرد: همکاری دو کشور برای احداث واحدهای۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر در جهت برنامه جمهوری اسلامی ایران برای تولید حداقل ۱۰هزار مگاوات برق با استفاده از انرژی هسته‌ای در جریان است و فرایند اجرای این پروژه، به‌رغم تأخیر در پرداخت‌های مالی بر اساس برنامه و تقریباً بدون تأخیر در حال انجام است. وی با اشاره به برنامه ایران برای تولید حداقل ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای گفت: طرف روسی می‌تواند برای تحقق این امر و تولید ۱۰هزار مگاوات برق هسته‌ای در ایران نقش مهمی ایفا کند. این موضوع از سوی رئیسان جمهوری دو کشور بررسی می‌شود و انتظار داریم که در آینده نزدیک برای اجرای پروژه‌های جدید در ایران، گروه‌های فنی ایران و روسیه همکاری‌های لازم را شروع کنند و تبادل اطلاعات داشته باشند. معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران افزود: هر یک از پروژه‌های نیروگاه‌های اتمی به تنهایی دارای ۵ میلیارد دلار ارزش است و بدین ترتیب همکاری در این حوزه بخش مهمی از روابط اقتصادی دو کشور را در بر می‌گیرد. کمالوندی ضمن اشاره به فعالیت و بهره‌برداری از نیروگاه ۱۰۰۰مگاواتی بوشهر، تصریح کرد: عملیات تعمیر، نگهداری و بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر به دست متخصصان و مهندسان ایرانی انجام می‌شود و هم‌اکنون دو واحد جدید هر یک با ظرفیت ۱۰۰۰ مگاوات در نیروگاه اتمی بوشهر در حال ساخت است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار