کد خبر: 1076559
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴
رئیس جمهور:
رئیس جمهور گفت: امیدوارم سفر به روسیه نقطه عطفی برای ارتقای روابط با کشور دوست و همسایه روسیه باشد و مجموعه این روابط به ارتقای سطح امنیت در منطقه و رفع بحران‌های منطقه‌ای و جهانی کمک کند.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور بامداد جمعه در بازگشت از سفر دو روزه به روسیه در گفتگو با خبرنگاران درباره دستاوردهای این سفر گفت: مباحث مطرح شده در این سفر در راستای تحقق اهداف کلان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران یعنی تعامل حداکثری با کشورهای جهان و به ویژه کشورهای همسو و هم‌پیمان با ایران بود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در این سفر توافق اساسی برای گسترش روابط همه جانبه و پایدار و سودمند بین دو کشور به دست آمد، افزود: بدون تردید توسعه روابط با روسیه به امنیت و رفاه دو ملت کمک خواهد کرد. گسترش همکاری‌های دوجانبه تهران و مسکو حتما برای منطقه و عرصه بین‌الملل امنیت‌ساز خواهد بود.

رئیسی با بیان اینکه در این سفر همچنین درباره مساله پولی و بانکی بین دو کشور گفتگو داشتیم، اظهار داشت: دو کشور می‌توانند در جهت شکست سلطه دلار بر روابط پولی و بانکی گام بردارند و مبادلات خود را با پول ملی انجام دهند.

رئیس جمهور ادامه داد: همچنین وزیر نفت کشورمان توافقات خوبی با مسئولین انرژی روسیه در حوزه توسعه میادین نفت و گاز داشت.

رئیسی همچنین تصریح کرد: در حوزه مسایل تجاری بر رفع موانع تجاری و جهش تجارت بین دو کشور توافق شد. در حال حاضر سطح تعاملات تجاری بین دو کشور قابل قبول نیست، لذا دو کشور توافق کردند در گام اول تعاملات تجاری فیمابین را به ۱۰ میلیارد دلار در سال افزایش دهند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دو کشور همچنین توافق کردند که ظرفیت‌های کشاورزی و نیز زمینه‌های مناسب مبادلات کالاهای کشاورزی دو طرف را به شکلی دقیق‌تر مورد شناسایی قرار دهند تا بتوانند نسبت به افزایش تبادل کالاهای کشاورزی اقدام کنند.

رئیسی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه ترانزیت و حمل و نقل برخوردار است، گفت: در این سفر بر فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب توافق شد. این مسیر ترانزیتی مسیر و زمان ترانزیت کالا از روسیه و کشورهای مختلف شمالی ایران را به مناطق جنوبی بسیار کوتاه‌تر خواهد کرد.

رئیس جمهور افزود: در این سفر همچنین گفتگوهای خوبی در زمینه گسترش همکاری‌های دفاعی، هوا-فضا و فضایی انجام شد و مقرر شد وزارت امور خارجه و وزیر نفت به عنوان رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی اجرای مصوبات و توافقاتی را که بین دو کشور انجام شده تا حصول نتیجه نهایی دنبال کنند.

رئیسی در ادامه سخنانش اظهار داشت: در زمینه سیاست خارجی اولین نکته‌ای که در گفتگوها مطرح شد، مسأله مواضع و ادراک مشترکی بود که نسبت به تحولات خارجی میان دو کشور وجود دارد. این ادراک مشترک موجب گسترش همکاری بین دو کشور خواهد شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: بدون تردید همکاری‌های ایران و روسیه می‌تواند به حل بحران‌های منطقه‌ای و مسایل بین‌المللی و ارتقای امنیت، ثبات، صلح و عدالت کمک کند. به عنوان نمونه تجربه همکاری خوبی که ایران و روسیه در زمینه مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت در سوریه داشتند، می‌تواند در حوزه‌های دیگر از جمله در منطقه قفقاز و بخش‌های دیگر که مورد توافق دو طرف است، تکرار شود.

رئیسی خاطرنشان کرد: امروز حضور ایران اسلامی در منطقه به عنوان کشوری مستقل و مقتدر، حضوری امنیت ساز است و کشورهای همسایه شاهد بودند که هر جا ایران حضور داشته، به عکس حضور و دخالت بیگانگان که برای منطقه مشکل امنیتی ایجاد کرده، امنیت ساز بوده است.

رئیس جمهور با اظهار امیدواری نسبت به اینکه مباحث مطرح شده در دیدار سه ساعته وی با رئیس جمهور روسیه هر چه سریع‌تر عملیاتی و اجرایی شود، گفت: وزرای امور اقتصادی و دارایی، نفت و وزیر امور خارجه نیز در جریان این سفر نشست‌های مختلفی داشتند و به توافقات خوبی با طرف‌های روسی رسیدند. امیدواریم که این سفر نقطه عطفی برای ارتقای روابط با کشور دوست و همسایه روسیه باشد و مجموعه این روابط به ارتقای سطح امنیت در منطقه و رفع بحران‌های منطقه‌ای و جهانی کمک کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار