کد خبر: 1076515
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
روزنامه دیلی میل انگلیس در گزارشی، حمله پهپادی و موشکی روز دوشنبه ارتش و کمیته‌های مردمی به ابوظبی را، ضربه به اعتبار و امنیت امارات دانست.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: رسانه‌ها و تحلیلگران همچنان در حال تحلیل و بررسی زوایا و آثار و تبعات حمله پهپادی و موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به ابوظبی در روز دوشنبه هستند. در این باره روزنامه دیلی میل در گزارشی نوشته است که یمنی‌ها به اعتبار امنیت امارات ضربه زدند.

در این گزارش آمده است که طبق نظر تحلیل‌گران حملات نیرو‌های یمنی به امارات، چهره این کشور به عنوان «دهکده امن» را از در هم شکسته و مرحله جدید خطرناکی را در ارتباط با جنگ یمن را رقم زده است. امارات در هفت سال جنگ یمن تقریبا توانسته بود خود را از به دور از حملات نگه دارد، اما حمله پهپادی و موشکی روز دوشنبه به زیرساخت‌های اصلی، تهدید جدی «حوثی‌ها» را به نمایش گذاشت.

به گفته پلیس ابوظبی در این حمله سه نفر کشته شدند. همچنین شش نفر در انفجار مخازن سوخت شرکت نفت «آدنوک» و آتش‌سوزی در فرودگاه زخمی شدند. این گونه حملات به دفعات مختلف در عربستان سعودی رخ می‌دهد، عربستانی که ائتلاف نظامی علیه «حوثی‌ها» را از سال ۲۰۱۵ رهبری می‌کند، اما حمله روز دوشنبه، ضربه به کشوری ثروتمند بود که از مواهب نفت و تجارت و حمل و نقل بهره می‌برد و خود را قلعه آرامش و امنیت می‌داند.

دیلی میل افزود: «در حالی که درگیری‌ها، یمن را چند تکه می‌کرد، امارات، این کشور خلیجی جاه‌طلب در حال رشد و شکوفایی بود و طرح‌های شگفتی‌آوری مثل برج خلیفه با ارتفاع ۸۲۸ متر را عنوان بزرگترین برج جهان و اعزام اولین فرد عربی به فضا را به اجرا می‌گذاشت. دانیا ظافر مدیر اندیشکده پژوهش‌های الخلیج معتقد است که اگر این نوع حملات از حیث کمی و کیفی افزایش یابد، بدون تردید به اعتبار امارات ضربه خواهد زد، چرا که این کشور بر پایه این گزاره که دهکده امنیت در خاورمیانه است، سر پا ایستاده است.»

طبق این گزارش، ابوظبی در ۱۵۰۰ کیلومتری صنعاء پایتخت یمن قرار دارد. امارات در سال ۲۰۱۹ گفته بود که نیروهایش را از یمن خارج کرده است. از آن زمان به بعد امارات به سمت حمایت و پشتیبانی شبه‌نظامیان همسو با خود از جمله نیرو‌های «العمالقه» پرداخت. شبه‌نظامیانی که درگیری‌های شدیدی در استان شبوه در ماه جاری با ارتش و کمیته‌های مردمی داشتند و موفق به اشغال مناطقی در این استان شدند.

دانیا ظافر در ادامه نوشت: «مشخص است که حوثی‌ها به اعتبار امارات واقف هستند و امید دارند که با حملات کم هزینه بتوانند نتایج بزرگی را علیه امارات به دست بیاورند و انتقام شکست‌های اخیر خود در شبوه را بگیرند.»

دو هفته پیش نیز نیرو‌های یمنی یک کشتی با پرچم امارات را در دریای سرخ با محموله تجهیزات نظامی و سلاح توقیف کردند. به نوشته دیلی میل، امارات دو گزینه دارد، یا اینکه میزان حملات خود را در یمن علیه «حوثی‌ها» افزایش دهند یا اینکه از شدت حضور خود در یمن برای حفظ امنیت منافع نفتی و تجاری و گردشگری خود، بکاهند.

«جک کندی» رئیس بخش خاورمیانه در شرکت پژوهشی IHS Markit معتقد است که نیرو‌های ارتش و انصارالله یمن به احتمال زیاد برای ایجاد موازنه در میزان تلفات جنگ به حملات برون مرزی خود از طریق موشک و پهپاد بیفزایند.

دوشنبه هفته جاری (۲۷ دی ماه)، پلیس ابوظبی و سپس خبرگزاری رسمی امارات از انفجار در منطقه صنعتی «المصفح» و سپس آتش‌سوزی در بخشی از محوطه فرودگاه بین‌المللی امارات خبر داد و با فاصله اندکی پس از انتشار این خبر، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن با انتشار پستی در توئیتر مسئولیت حمله به فرودگاه ابوظبی را برعهده گرفت.

منبع: فارس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار