کد خبر: 1076471
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
بیژن سورانی

ایران در بین ۱۰۶ کشور دنیا رتبه ۲۳ شاخص کیفیت هوا را به خود اختصاص داده‌است. رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس هم از محرز شدن ترک فعل ۲۳ دستگاه متولی در حوزه هوای پاک خبر داد که قرار است به زودی پرونده ترک فعل آن‌ها به قوه‌قضائیه ارسال شود.
تهران در روز هوای پاک آلوده است. بنابر اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای پایتخت، شاخص آلودگی هوای تهران در ۲۹ دیماه با قرار گرفتن روی عدد ۱۱۳ برای گروه‌های حساس ناسالم شد. البته تکرار آلودگی هوا فقط مختص پایتخت نیست.
سال‌هاست بحث‌های زیادی از سوی مسئولان مختلف برای رفع آلودگی هوا صورت گرفته، اما تاکنون هم اقدام خاصی برای کاهش این معضل صورت نگرفته‌است. طرح‌ها و قوانین بسیاری به صورت مقطعی به اجرا درآمده‌است، ولی به دلیل جزیره‌ای و سلیقه‌ای عمل کردن بخش‌های متولی و ناکارآمدی‌ها، آلودگی هوا تشدید شده‌است. در این خصوص رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ایران در رتبه ششم آلودگی هوای غرب آسیا است، اعلام کرد: ایران در بین ۱۰۶ کشور دنیا رتبه ۲۳ شاخص کیفیت هوا را داشته و تهران در میان سایر پایتخت‌های جهان رتبه نوزدهم غلظت ذرات
معلق PM ۵/۲ را به خود اختصاص داده‌است.
عباس شاهسونی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ مجموع تعداد سال‌های عمر از دست رفته در شهر تهران، ۴۵ هزار سال بوده‌است، افزود: از این میان ۲۸ هزار و ۹۰۰ سال تعداد سال‌های عمر مولد‌های از دست رفته بر اساس آلودگی هوا بوده‌است. در مجموع، تعداد کل مرگ‌های منتسب به ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون در سال‌های ۹۵ تا ۹۸ روند کاهشی و در سال ۹۹ روند افزایشی داشته‌است. همچنین ۱۰ درصد مرگ نوزادان زیر یک سال هم منتسب به آلودگی هوا است.
محرز شدن ترک فعل ۲۳ دستگاه دولتی در اجرای
«قانون هوای پاک»
قانون هوای پاک حدوداً چهارسال است تصویب شده، اما در گرد و غبار هوا خاک خورده‌است. وظایف دستگاه‌ها و بخش‌های متولی آلودگی هوا در این قانون مشخص و معین شده‌است، ولی به دلایل مختلف بسیاری از دستگاه‌های متولی فقط بودجه این قانون را دریافت کرده و اقدام خاصی در کاهش آلودگی هوا انجام نداده‌اند. در این خصوص، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس با اشاره به اینکه با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد هر ۲۳ دستگاه متولی در حوزه هوای پاک ترک فعل داشته‌اند، اعلام کرد: به زودی پرونده ترک فعل‌ها به قوه قضائیه ارسال می‌شود.
سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی افزود: اعمال ماده ۲۳۴ قانون با ۷۰ امضا در دستور کار مجلس است و این هفته با موافقت کمیسیون مربوطه جهت قرائت به صحن می‌رود.
با سرمایه‌گذاری در استفاده از انرژی‌های نو و پاک در کنار بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز دنیا و حمایت از فعالان دانش‌بنیان می‌توان به کاهش آلودگی هوا کمی امیدوار بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار