کد خبر: 1076464
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
سخنگوی کاخ سفید بار دیگر در تکرار مواضع واشنگتن درباره تحولات اخیر اوکراین، از احتمال حمله مسکو به کی‌یف سخن گفت. وزیر خارجه امریکا هم در سفر به اوکراین، برای روسیه خط و نشان کشید. همزمان با این موضع‌گیری‌ها، گزارش‌ها از تلاش امریکا برای تحریم برخی چهره‌های اوکراینی حامی روسیه حکایت دارد.

سخنگوی کاخ سفید بار دیگر در تکرار مواضع واشنگتن درباره تحولات اخیر اوکراین، از احتمال حمله مسکو به کی‌یف سخن گفت. وزیر خارجه امریکا هم در سفر به اوکراین، برای روسیه خط و نشان کشید. همزمان با این موضع‌گیری‌ها، گزارش‌ها از تلاش امریکا برای تحریم برخی چهره‌های اوکراینی حامی روسیه حکایت دارد.
در آستانه دیدار آنتونی بلینکن با سرگئی لاوروف، همتای روسی وی در ژنو، جن ساکی به خبرنگاران گفت: «بلینکن در نظر دارد روس‌ها را به تنش‌زدایی و ورود به مسیر دیپلماسی مدنظر امریکا و متحدانش ترغیب کند.» او بار دیگر گفت که اگر روسیه تصمیم به حمله به اوکراین بگیرد، با تبعات اقتصادی چشمگیری مواجه می‌شود و افزود: «این به روس‌ها بستگی دارد که تصمیم بگیرند کدام مسیر را انتخاب کنند و اگر آن‌ها مسیر دیپلماتیک را در پیش نگیرند، با تبعاتی جدی مواجه می‌شوند.» ساکی گفت: «نظر ما این است که این وضعیت بسیار خطرناکی است. ما اکنون در مرحله‌ای هستیم که هر لحظه ممکن است روسیه به اوکراین حمله کند. به اعتقاد ما، همه گزینه‌ها روی میز است.»
واشنگتن در نقش حامی اوکراین
بلینکن نیز که دیروز در سفری غیرمنتظره به اوکراین رفته بود، طی نشست خبری بعد از ورود به فرودگاه کی‌یف، ابراز امیدواری کرد که واشنگتن و مسکو بتوانند در جریان دیدار روز جمعه روند صلح‌آمیز و دیپلماتیک خود را در بحران اوکراین حفظ کنند. وی با تکرار ادعا‌های پیشین گفت: «روسیه نیرو‌های خود را در مرز‌های اوکراین جمع می‌کند و پوتین می‌خواهد توانایی انجام یک اقدام خصمانه علیه آن را داشته باشد. روسیه باید بین دیپلماسی یا تقابل یکی را انتخاب کند، زیرا [تقابل]، پیامد‌هایی برای مسکو و تصمیم برای [تحریم]پوتین را در پی خواهد داشت.» بلینکن با بیان اینکه این اقدامات روسیه، چالشی برای نظم جهانی است، اضافه کرد: «هیچ کشوری نمی‌تواند تصمیمات، اصول و نظرات خود را به کشوری دیگر تحمیل کند.» وزیر خارجه امریکا در ادامه هشدار داد که روسیه ممکن است در کوتاه‌مدت، نیرو‌های بیشتری را به مرز اوکراین بفرستد. بلینکن در ادامه گفت: «ما حمایت خود را از حاکمیت و استقلال اوکراین تکرار می‌کنیم. رئیس‌جمهور بایدن از من خواست برای هماهنگی دیدار بعدی خود با لاوروف به کی‌یف بیایم. ما برای مسکو روشن کردیم که اگر حمله به اوکراین را انتخاب کند، با عواقب جدی روبه‌رو خواهد شد. حفظ وحدت موضع اوکراین با توجه به احتمال تهاجم جدید روسیه مهم است.» این اظهارات در حالی است که واشنگتن به‌تازگی،۲۰۰ میلیون دلار کمک امنیتی اضافی را به کی‌یف تأیید کرد. پیش از این نیز، تعدادی از سناتور‌های امریکایی و وزیر دفاع انگلیس از تصمیم برای فروش تسلیحات مختلفی از جمله موشک‌های ضد تانک به اوکراین خبر داده بودند.
نمایش همزمان دیپلماسی و فشار
روزنامه امریکایی وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های امریکایی نوشت در حالی که بلینکن عازم اروپا شده است، ایالات متحده در حال آماده‌سازی تحریم‌های مالی علیه برخی شخصیت‌های اوکراینی است که واشنگتن آن‌ها را جدایی‌طلبان حامی روسیه در اوکراین می‌داند. طبق این گزارش، مقام‌های امریکایی می‌گویند که این اقدام امریکا بخشی از نمایش دیپلماسی و فشار است که واشنگتن امیدوار است روسیه را از حمله به اوکراین منصرف کند. طبق این گزارش، تحریم‌های جدید امریکا احتمالاً دارایی‌های دست‌کم چهار شخصیت اوکراینی را مسدود خواهد کرد. بسته تحریمی جدید روسیه، جدید‌ترین سری از اقداماتی است که تحت فرمان اجرایی جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا در آوریل گذشته امضا شد و هدف آن تنبیه افرادی بود که با روسیه ارتباط دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار