کد خبر: 1076333
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
شیوا نوروزی

تدفین شهدای گمنام در وزارت ورزش بسیاری از مسئولان رده بالای ورزش کشور را دور هم جمع کرد. در این مراسم معنوی همه آمده بودند، از رؤسای فدراسیون‌ها تا وزیر، معاون وزیر و مدیرکل، برخلاف همیشه همه مدیران روی یک موضوع هم‌نظر بودند؛ آرمان‌های والا و راه شهدا، اما از شعار دادن تا عمل به سیره شهدا زمین تا آسمان فاصله است.
آن‌ها که مسئولیت‌های سنگین را در ورزش برعهده دارند و با تصمیمات‌شان سرنوشت این حوزه را تغییر می‌دهند یک‌بار دیگر بر قدم گذاردن در مسیر شهدا و درس گرفتن از سیره آن‌ها تأکید کردند. مصاحبه‌های شبیه به هم این مدیران دیروز بخش اعظم خبر‌های رسانه‌های ورزشی را تشکیل می‌داد. حرف مشترک این اظهارنظر‌ها یک چیز بود؛ حرکت در مسیر شهدا برای رسیدن به موفقیت‌های بزرگ.
تجلیل از شهدا، خانواده شهدا و اهمیت دادن به شهدای گمنام از جمله اتفاقات خوب ورزش کشور است، اما‌ای کاش مدیران حوزه ورزش در عمل نیز همانند اظهارنظر‌های رسانه‌ای‌شان رفتار کنند، نه اینکه تا مراسم ویژه شهدا به پایان رسید همه چیز را به دست فراموشی بسپارند و دوباره به اصل خود برگردند. آقایان در مدح و ثنای شهدا، ساعت‌ها حرف می‌زنند و ورزشکاران را نصیحت می‌کنند، منتها نوبت به خودشان که می‌رسد انگار نه انگار.
وام گرفتن از نام و نشان والای شهدا یکی از حربه‌های همیشگی مدیران ورزشی بوده و هست، آرمان‌هایی که همه باید آن‌ها را رعایت کنند، الا مسئولان! در هیچ بخش ورزش ما خبری از راه و رسم پهلوانی و آرمان‌های شهدا نیست. سرمنشأ این واقعیت تلخ را نیز باید در شیوه مدیریت ورزش جست‌وجو کرد. وقتی در انتخابات فدراسیون‌ها، کاندیدا‌ها برای زدن همدیگر به هر شیوه غیرقانونی و غیراخلاقی متوسل می‌شوند، آرای صاحبان رأی با یک تماس یا یک دورهمی تغییر می‌کند و در نهایت هم گزینه اصلی از بالا تعیین می‌شود، چطور می‌توان دم از سیره شهدا زد! از طرف دیگر ورزش ما پر از افراد عشق ریاست است که برای رسیدن به پست و مقام به هر ریسمانی چنگ می‌زنند، آن هم در حالی که در مسئولیت‌های کوچک‌تر رفوزه شده‌اند. بسیاری به‌رغم نداشتن رزومه مرتبط و فقط به خاطر روابط شخصی، تجاری یا جناحی عهده‌دار مسئولیت‌های بزرگ می‌شوند و خیلی زود خسارات جبران‌ناپذیری روی دست ورزش می‌گذارند. با این حال باز هم اشتباهات خود را قبول ندارند و برای فرار از مسئولیت همه را متهم می‌کنند.
خرج کردن از اعتبار شهدای کشور کار سختی نیست و با گفتن چند جمله کلیشه‌ای و دهان‌پرکن می‌توان پشت این عزیزان سنگر گرفت، ولی نباید اصل ماجرا را فراموش کرد. شهدا هیچ وقت اهل پنهان شدن و سنگر گرفتن پشت نام و اعتبار دیگران نبودند، بلکه برای نشان دادن عزم جزم خود و دفاع از ارزش‌ها، آرمان‌ها و تفکرات‌شان سینه سپر کردند و در سخت‌ترین شرایط هم حاضر به خالی کردن میدان نبودند. آن‌ها در برهه‌های مختلف جان‌شان را کف دست گرفتند و وارد گود شدند و تا زمانی که به هدف‌شان نرسیدند پاپس نکشیدند. این جان‌برکفان برخلاف مدیران امروزی با داشتن مسئولیت‌های بزرگ و درجه‌های سنگین روی دوش خود شخصاً به میدان می‌آمدند و در صف مقدم انجام وظیفه می‌کردند. حالا چطور می‌توانیم رفتار و منش شهدای گرانقدر را با بسیاری از مدیران امروز مقایسه کنیم. اوضاع ورزش به سمتی رفته که افراد برای رسیدن به مقام‌های بالاتر اسیر باندبازی و دست‌های پشت پرده می‌شوند، در غیر این صورت نه‌تن‌ها جایی در مدیریت نخواهند داشت، بلکه باید منتظر ترکش‌های جدا شدن از حلقه مدیریت حاکم نیز باشند. دم زدن از خون شهدا عادت مسئولان شده است، با اینکه خودشان هم می‌دانند هیچ سنخیتی با آن نسل ندارند، ولی برای خالی نبودن عریضه دست از حرف‌های شعاری برنمی‌دارند. در این سال‌ها نه‌تن‌ها تلاشی برای ادامه دادن راه شهدا انجام نداده‌اند، بلکه با رفتار و شیوه مدیریتی خود ورزش را نیز به بیراهه کشانده‌اند. بی‌اخلاقی‌های متعدد و حواشی مختلف امروز ورزش حاصل همین گفتار و رفتار متناقض مدیران پرمدعاست.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
0
0
آن شاءالله نفرین همین شهدا دامنگیر شان شود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار