کد خبر: 1076302
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۶
به‌رغم تلاش‌هایی که در جهت تأمین آب روستا‌ها صورت گرفته، اما هنوز مناطق زیادی در کشور وجود دارد که آبرسانی به آن‌ها با تانکر صورت می‌گیرد.
محمد‌رضا هادیلو

به‌رغم تلاش‌هایی که در جهت تأمین آب روستا‌ها صورت گرفته، اما هنوز مناطق زیادی در کشور وجود دارد که آبرسانی به آن‌ها با تانکر صورت می‌گیرد. با این حال بسیج سازندگی کشور در ادامه اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی خود در مناطق کم‌برخوردار، این بار قصد دارد طرح «بسیج آبرسانی» را با هدف تأمین آب بیش از ۶ هزار روستای محروم، با مشارکت گروه‌ها و قرارگاه‌های جهادی بسیج، پشتیبانی وزارت نیرو و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) عملیاتی کند. کاری که در راستای برنامه جامع محرومیت‌زدایی مردم پایه بسیج و به مدت پنج سال در مناطق محروم و کم‌برخوردار کشور ادامه خواهد داشت تا تمام روستا‌ها علاوه بر دسترسی به امکانات و خدمات مورد نیاز، از آب شرب سالم نیز برخوردار شوند.

از هفته آینده با یک حرکت بزرگ بسیج طرح آبرسانی ۶ هزار روستای کشور آغاز خواهد شد. آنطور که دبیر قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی بسیج اعلام کرده، سازمان بسیج سازندگی با مشارکت گروه‌ها و قرارگاه‌های جهادی بسیج، پشتیبانی وزارت نیرو و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در قالب طرح «بسیج آبرسانی» نسبت به آبرسانی به بیش از ۶ هزار روستای محروم کشور اقدام خواهد کرد.
عملیات اجرایی طرح «بسیج آبرسانی» در شرایطی با هماهنگی بین شرکت‌های آب و فاضلاب و سازمان بسیج سازندگی استان‌ها آغاز می‌شود که قرار است برنامه جامع محرومیت‌زدایی مردم پایه بسیج به مدت پنج سال در مناطق محروم و کم برخوردار کشور اجرا و ادامه یابد.
از آبخیز تا جالیز برای کشاورزان
از همان ابتدا که بسیج سازندگی اجرای پروژه‌های آبرسانی را بر عهده گرفت، عنوان کرده بود: «رفع نیاز‌های آبی و تأمین آب مورد نیاز مردم و دام‌ها از جمله اولویت‌های این سازمان است.»
بر همین اساس تاکنون اقدامات زیادی در رابطه با اجرای پروژه‌های آبرسانی صورت گرفته و حالا برای اینکه کار‌ها به صورت یکپارچه و با زمانبندی درستی پیش برود، به صورت همزمان در تمام استان‌های ایران آبرسانی به بیش از ۶ هزار روستای کم برخوردار و محروم در قالب طرح «بسیج آبرسانی» اجرا می‌شود.
شاید اگر قرار باشد یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های آبرسانی بسیج را مورد توجه قرار دهیم، باید از آبرسانی به شهرستان غیزانیه و روستاهایش در استان خوزستان نام ببریم.
این پروژه ۴۶ کیلومتری شامل خطوط انتقال فرعی و شبکه‌های آبرسانی از منطقه زرگان به سمت روستا‌های غیزانیه است که چندی پیش ۱۳ کیلومتر از آن با حضور سردار غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج کشور به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید. در این مراسم سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور با اشاره به اینکه در بسته پیشنهادی ما به دولت، مباحث زیادی در رابطه با محرومیت‌زدایی وجود دارد که آبرسانی روستایی بیش از مباحث دیگر مهم و با اهمیت است. وی با بیان اینکه در برنامه‌های آبرسانی به روستا‌ها ۱۰ هزار و ۲۸۳ نقطه مد نظر بوده و اولویت اول تأمین آب شرب و اولویت دوم آب کشاورزی است، گفت: «با تفاهمی که با دولت انجام داده‌ایم، قرار است ۷ هزار و ۲۰۰ روستا را در برنامه و پوشش آبرسانی داشته باشیم و بر همین اساس کار ۶ هزار روستا در طرح «بسیج آبرسانی» برای رفع نیاز‌های آب شرب شروع می‌شود و با اجرای طرح «از آبخیز تا جالیز» نیز آبرسانی به بخش کشاورزی ۵۵۰۰ روستا انجام می‌شود.
۴۰ روستای بوشهر منتظر آب
از اوایل امسال معلوم بود که موضوع آب و تأمین آن برای روستاییان، به خصوص در مناطق دور افتاده یکی از اولویت‌های سازمان بسیج به مجری‌گری بسیج سازندگی است.
وقتی پروژه آبرسانی به شهرک گلیان و روستا‌های اطراف آن در خراسان شمالی انجام شد، همه می‌دانستند این کار با یک تأخیر ۱۲ ساله به نتیجه رسیده و علت آن هم بیشتر بی‌توجهی و بی‌برنامگی‌ها بوده است، اما بسیج با یک حرکت جهادی پا پیش گذاشت و در کمترین زمان کار‌ها را به نتیجه رساند.
در همان زمان استاندار خراسان شمالی با اشاره به تفاهمنامه ۷۰۰میلیارد تومانی که با سازمان بسیج سازندگی کشور به امضا رسیده، گفته بود: «این استان سهمی در این تفاهمنامه دارد و براساس آن، بسیج سازندگی در راستای محرومیت‌زدایی وارد عمل شده و طرح‌هایش را اجرا می‌کند که یکی از محور‌های اصلی این تفاهمنامه دو ساله تأمین آب شرب روستایی است.
بوشهر از جمله استان‌های کم آب کشور به شمار می‌آید که به شدت نیازمند اجرای طرح‌های مرتبط با این معضل است.
بر همین اساس فرمانده سپاه امام صادق (ع) بوشهر از انعقاد تفاهمنامه برای رفع مشکلات آبرسانی خبر داده و می‌گوید: «بر پایه این توافق طرح آبرسانی در ۴۰روستای محروم استان بوشهر با مشارکت بسیج سازندگی بوشهر اجرا می‌شود.»
سردار علی رزمجو با تأکید بر اینکه سپاه استان بوشهر با اعتباری حدود ۲۵ میلیارد تومان تاکنون طرح‌های مختلفی را در روستا‌ها و دهستان‌های محروم اجرا و به بهره‌برداری رسانده است، ادامه می‌دهد: «تمام خدمات به آبرسانی‌ها منتهی نمی‌شوند و به موازات آن طرح‌های بهداشت و درمان و توجه به اقدامات عمرانی و فرهنگی هم در دستور کار است. به عنوان مثال چندی پیش ۲۳ تیم حوزه سلامت به نقاط محروم روستایی اعزام شدند که خدمات لازم درمانی در تخصص‌های گوناگون را به‌صورت رایگان به مردم ارائه کردند.»
شمارش معکوس سمنانی‌ها شروع شد
سمنان کم آب مثل هزاران نقطه دیگر در کشور، منتظر است تا استارت اجرای طرح «بسیج آبرسانی» بخورد تا با عزمی جهادی برای رفع تشنگی روستاهایش وارد عمل شود.
در همین رابطه جانشین قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه سمنان از آغاز پروژه بزرگ آبرسانی به ۵۲ روستای تشنه استان سمنان در چند روز آینده خبر داده و می‌گوید: «محرومیت‌زدایی از اولویت‌های بسیج در مأموریت‌هایش به شمار می‌آید و به همین خاطر از همه تمام توان و ظرفیت گروه‌های جهادی در جهت محرومیت‌زدایی و خدمت به مردم استفاده خواهیم کرد.»
مهدی کاشفی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه بین قرارگاه مرکزی امام حسن مجتبی (ع)، سازمان بسیج سازندگی کشور و شرکت آب و فاضلاب وزارت نیرو به منظور آبرسانی به روستا‌های محروم ادامه می‌دهد: «در همین راستا پروژه بزرگ آبرسانی به ۵۲روستای سمنان آغاز می‌شود. اعتبار اجرای این پروژه بزرگ ۷۲۰میلیارد ریال بوده که از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) تأمین خواهد شد.»
وی با تأکید بر اینکه همکاری شرکت آب و فاضلاب و سپاه تاکنون باعث اجرای پروژه‌های آبرسانی زیادی در استان شده، تصریح می‌کند: «اینبار نیز با همیاری و همکاری همه نیرو‌ها و توان خود برای خدمت به مردم روستا‌ها استفاده خواهیم کرد. تمام هدف ما خلاصه در حل مشکلات مردم به خصوص در مناطق محروم و کمتر برخوردار می‌شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار