کد خبر: 1076238
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳
برش‌هایی از نشست خبری علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی
حواشی به وجود آمده درباره سفر تیم ملی کشتی آزاد به امریکا بهانه‌ای شد تا دیروز علیرضا دبیر در فدراسیون کشتی میزبان خبرنگاران باشد. نشستی که رئیس فدراسیون کشتی علاوه بر واکنش به حاشیه‌های به وجود آمده، درباره دیگر مسائلی که حول کشتی وجود دارد مانند انتخابی‌ها و البته ماجرای بودجه و اختلاف با کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش هم صحبت کرد.
سعید احمدیان

حواشی به وجود آمده درباره سفر تیم ملی کشتی آزاد به امریکا بهانه‌ای شد تا دیروز علیرضا دبیر در فدراسیون کشتی میزبان خبرنگاران باشد. نشستی که رئیس فدراسیون کشتی علاوه بر واکنش به حاشیه‌های به وجود آمده، درباره دیگر مسائلی که حول کشتی وجود دارد مانند انتخابی‌ها و البته ماجرای بودجه و اختلاف با کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش هم صحبت کرد.
باز هم درباره حاج قاسم صحبت خواهم کرد
هفته گذشته بود که انتشار مصاحبه علیرضا دبیر در سالگرد شهادت حاج قاسم و تأکید او به شعار «مرگ بر امریکا» با توجه به سفر تیم ملی کشتی آزاد به این کشور برای یک رقابت دوستانه خبرساز شد، صحبت‌هایی که در رسانه‌های امریکایی هم بازتاب پیدا کرد و عنوان شد که رئیس فدراسیون کشتی گرین‌کارت امریکا دارد و مرگ بر امریکا می‌گوید. دبیر در نشسست خبری دیروز به این حواشی اینطور واکنش نشان داد: «ماجرا از سالگرد شهادت حاج قاسم آغاز شد، من هم عکس ایشان را در دفتر زده‌ام که اگر برخلاف مشی و مکتب‌شان حرف بزنم و عمل کنم، حرفم نفاق دارد. نمی‌توانم عکسش را در دفترم بزنم و از او حرفی نزنم. حتماً باز هم درباره حاج قاسم صحبت خواهم کرد. کاری که با من می‌کنند به این خاطر است که می‌خواهند ورزشکاران دیگر بترسند و حرفی نزنند.»
رئیس فدراسیون کشتی معتقد است رقابت با امریکا صرفاً ورزشی است: «نگاهمان به رقابت با امریکا دوستانه بوده است. دعوتی که تیم امریکا از ما کرد، یک دیدار دوستانه بود و صرفاً یک رقابت ورزشی است. کشتی ایران از روس و امریکا عقب است و هرچقدر با این دو تیم مسابقه بدهیم به نفع ماست و نباید از رویارویی با آن‌ها فرار کنیم. از وقتی از مبارزه با این دو تیم فرار کردیم، کشتی‌مان افت کرد. ما باید با این دو تیم مسابقه بدهیم تا ایراد‌ها و ضعف‌هایمان مشخص شود. در رقابت‌های بین‌المللی به این‌ها ببازیم، بهتر از این است که جهانی و المپیک مقابل‌شان شکست بخوریم. من همین‌جا از امریکا دعوت می‌کنم که برای مسابقات جام تختی به ایران بیاید و برخورد ما را ببیند، ویزای‌شان را هم در فرودگاه می‌دهیم.»
دبیر درباره ماجرای گرین‌کارتش هم شفاف‌سازی کرد: «متأسفانه در این بین یکسری افراد آمدند و دروغ‌هایی را نوشتند. به مردم فکت اشتباه ندهیم، گفتند من گرین‌کارت دارم. سال ۷۹ پس از المپیک سیدنی بود که گرین‌کارت گرفتم، آن موقع خیلی از قهرمانان و مدال‌آوران این کار را انجام می‌دادند. ما هم گرفتیم و گفتیم شاید برویم درس بخوانیم. سالی یک‌بار هم نمی‌رفتم. شش، هفت سال پیش بود که از داشتن گرین‌کارت انصراف دادم و باطل شد. اگر من گرین‌کارت داشته باشم، چرا باید بروم دوبی و برای گرفتن ویزا اقدام کنم. در حالی که اگر گرین‌کارت داشتم برای ورود به امریکا نیاز به ویزا نداشتم. سفارت امریکا به فدراسیون ایمیل زده و پرسیده چرا من گرین‌کارتم را پس داده‌ام. گفتم که از کشورتان خوشمان نیامد.»
رئیس فدراسیون کشتی انتشار تصویر جعلی گرین‌کارتش و شایعه اینکه او اموالی در امریکا دارد را هم دروغ خواند: «عکس گرین‌کارتی به اسم من را جعل کرده‌اند، جالب است که در این کارت جنسیت من زن و سنم ۸۰ سال عنوان شده است. به افرادی که این کار را انجام داده‌اند می‌گویم حداقل اگر کاری می‌کنید، درست انجام دهید! می‌گویند در امریکا چیزی دارم، در حالی که اینطور نیست و کسانی که ادعا دارند، بروند برای خودشان بردارند. این تهمت‌ها را نزنید و چیزی بگویید که به طرف بخورد.»
دنبال دعوا نیستیم، حق کشتی را بدهند
بخش مهم دیگر نشست خبری دیروز دبیر، ماجرای بودجه کشتی بود که همواره یکی از چالش‌های این فدراسیون با متولیان ورزش بوده است. دبیر معتقد است او به دنبال گرفتن حق کشتی است: «دوستان در هیئت اجرایی کمیته المپیک می‌نشینند و می‌گویند علی دبیر باج می‌خواهد. من چه باجی می‌خواهم! اینکه می‌گوییم حق کشتی را بدهید باج است؟ چیزی که حق کشتی است و می‌خواهیم بگیریم، اسمش باج نیست. ما ۱۱۲ مدال‌آور قهرمان جهان و المپیک داریم. آقاتختی هفت مداله را داریم، آقای خادم پنج مداله را داریم و خیلی‌های دیگر. کشتی روی هم ۳۰۰ تا ۴۰۰ مدال المپیک و جهانی کسب کرده است. من می‌گویم حق کشتی را بدهید. شما قضاوت کنید، آیا کشتی بار ورزش کشور را برمی‌دارد یا نه، من حرفم این است. ما نه دنبال دعوا هستیم و نه دنبال جنگیم. اگر حرفی می‌زنم به این خاطر است که می‌دانم کشتی چقدر در بازی‌های المپیک برای کاروان ایران تأثیرگذار است. در المپیک توکیو دیدیم که مسئولان چطور قبل از کشتی برای مدال لحظه‌شماری می‌کردند، اما وقتی کشتی مدال گرفت حال‌شان عوض شد.»
دبیر که هفته گذشته یکی از رسانه‌ها خبر از اختلاف او با حمید سجادی را داده بود، این مسئله را رد کرد: «با وزارت ورزش اختلافی نداریم و تنها می‌خواهیم به کشتی کمک کنند. تا بازی‌های آسیایی زمان زیادی باقی نمانده، الان وقت تمرین و آماده‌سازی کشتی‌گیران است و باید حمایت شویم. الان ۴۰ نفر از کشتی آزاد در اردو هستند. یکی از ناراحتی‌های من از کمیته ملی المپیک این است که واریز بودجه ۲۰ روز قبل از بازی‌های آسیایی به درد نمی‌خورد.»
منتقدان انتخابی‌ها، حرمت‌ها را نگه دارند
پایان مسابقات قهرمانی کشتی آزاد کشور در گرگان و همچنین اعتراض برخی از قهرمانان فرنگی به محمد بنا درباره انتخابی کشتی فرنگی، سبب شد دبیر درباره آن توضیح دهد: «یک نفر را نمی‌توانید اسم ببرید که در کشتی آزاد و فرنگی بدون انتخابی راهی المپیک و جهانی شده باشد. برای المپیک دست غلامرضا محمدی درد نکند انتخابی گذاشت و برای جهانی نروژ هم تیمی که پژمان درستکار اعزام کرد، در انتخابی کشتی گرفته بود. در فرنگی در توکیو و نروژ یک نفر نبود که بدون حضور در انتخابی به این مسابقات برود. از منتقدان می‌خواهم که اسم بگویند، من به قبل کاری ندارم، اما الان پایان چرخه انتخابی آزاد و فرنگی شبیه هم است و تنها روش شروع‌شان متفاوت است. درستکار از همین ابتدا چرخه که قهرمانی کشور است، محکم گرفته است. از قدیمی‌های کشتی بپرسید که چند سال بود مسابقات قهرمانی کشور با این کیفیت و سطح بالا برگزار نشده بود. مدال‌آوران جهانی به قهرمانی کشور نیامدند و جام تختی مدال‌آوران به جز طلایی‌ها به چرخه اضافه می‌شوند. در چرخه کشتی فرنگی، محمد بنا از مرحله سوم و جام تختی کار را آغاز می‌کند.»
دبیر تأکید کرد انتخاب ملی‌پوشان بر اساس چرخه انتخابی به رشد کشتی کمک می‌کند: «باور و اعتقاد دارم که انتخابی خوب و دقیق باعث رونق کشتی ایران می‌شود، اما اینکه همه از اول بیایند با هم کشتی بگیرند را قبول ندارم. هر کسی به اندازه آورده‌اش باید برداشت کند، این معنای عدالت است. عدالت این نیست که همه را به یک چشم نگاه کنیم. کشتی‌گیری مانند حسن یزدانی که طلای جهانی گرفته باید یک فرجه به او بدهید و دو مرحله جلوتر برود، نه اینکه کشتی نگیرد.»
رئیس فدراسیون کشتی به منتقدان محمد بنا درباره چرخه انتخابی هم توصیه کرد حرمت بزرگ‌تر‌ها را نگه دارند: «آقای منصور برزگر هر جا می‌آید به احترام‌شان بلند می‌شویم یا آقای کاوه مربی من بوده و همیشه احترام‌شان را داشته‌ام. اکبر فلاح به مدیریت من نقد دارد، اما به خودم اجازه نمی‌دهم که به ایشان بی‌احترامی کنم. این احترام‌هاست که کشتی را قشنگ می‌کند. خدا رحمت کند مرحوم معزی‌پور را، هر وقت از دور می‌آمدند، همه خبردار می‌ایستادیم. امیدوارم که همه حرمت محمد بنا را نگه دارند، بالاخره زمان می‌گذرد، نقد را می‌توان گفت، اما باید درست گفت. همه قهرمانان برای ما عزیز هستند؛ قاسم رضایی، امید نوروزی، کشتی خانه آنهاست، قهرمانان المپیک و از افتخارات کشتی هستند، اما من به خودم می‌گویم باید حرمت کسانی که مربی ما بوده‌اند را نگه داریم.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار