کد خبر: 1076175
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بررسی پروژه‌های زیست محیطی توسط مرکز پژوهش‌های مجلس در بودجه ۱۴۰۱ آزمون سختی را برای نمایندگان رقم خواهد زد.
سرویس جامعه جوان آنلاین: در نشست خبری روز یکشنبه که با حضور معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و مدیران کل این معاونت برگزار شد، بر این موضوع تاکید شد که بررسی پروژه‌های زیست محیطی توسط مرکز پژوهش‌های مجلس در بودجه ۱۴۰۱ آزمون سختی را برای نمایندگان رقم خواهد زد.

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست درسلسله نشست‌های خبری یکشنبه‌ها، با حضور مدیران کل این معاونت در محل سالن جلسات سازمان به صورت مجازی برگزارشد، گفت: باتوجه به شرایط تغییرات اقلیمی، سازمان حفاظت محیط زیست، تدوین برنامه‌های مدون و قابل اجرا را در دستور کار خود قرار داده است و امیدواریم با تهیه الگو‌های موفق در تمامی حوزه‌های محیط زیست در مسیر تحول و توسعه سازمان گام برداریم.

وی در ادامه در خصوص میزان کاهش گاز‌های گلخانه‌ای طبق اظهارات رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این کاهش آلاینده‌ها مربوط به کاهش سوزاندن فلر‌ها در دو سال اخیر بوده و وزارت نفت هم پروژه‌هایی را در این زمینه تعیین کرده است.

تجریشی افزود: با اقدام‌هایی که در ۴ ساله اخیر انجام داده ایم، سهم کاهش ۴ درصدی تولید گاز‌های گلخانه‌ای خود را براساس منویات رهبری عمل کرده ایم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این که هنوز از شدت مصرف انرژی کاسته نشده است، اما توانسته ایم تولید گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش دهیم، گفت: با سرمایه گذاری در بخش انرژی باید در کاهش مصرف هم اقدام کنیم.

تجریشی درباره ۶۲ برنامه تهیه شده برای مقابله با آلودگی هوا نیزگفت: باتوجه به این که از سال گذشته با هماهنگی وزارت کشور بسیاری از تکالیفی که در قانون هوای پاک وجود دارد و ما نگاهمان به این سمت است که سازمان حفاظت محیط زیست به جای دستگاه ه اجرایی در جایگاه نظارت باشد.

وی با بیان اینکه احصاء سهم آلاینده‌ها در ۹ کلانشهر با ایجاد یک کنسرسیوم از دانشگاه‌های برتر و با مطالعات سیاهه انتشار در هر کلانشهری انجام شده تا شهرداری و دستگاه‌های اجرایی استان و حتی شورا‌های شهر برای کاهش آلایندگی هم مداخله و مشارکت داشته باشند، گفت: ۶۲ حکمی که در سطح دولت مطرح شد ۲۸ حکم برای منابع متحرک بود و مواردی مربوط به ۸ منبع ساکن و ۲۶ حکم مربوط به برنامه‌های صنایع شده است و تقسیم کاری انجام شده تا هر کسی در جایگاه خودش قرار بگیرد.

اختصاص اعتبار برای صنایع در جهت کاهش آلایندگی

تجریشی بابیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌عنوان یک سازمان ناظر به معاون اول رئیس جمهوری اطلاع می‌دهد و قرار است منابع ساکن از دولت برای کاهش آلایندگی وام داده شود، گفت: با ورود معاون اول رئیس جمهور به‌موضوع و تأمین منابع مالی برنامه‌ای که از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست تهیه‌شده است از سوی دستگاه‌های اجرایی پیگیری و عملیاتی می‌شود.

وی تأکید کرد: در موضوع مدیریت آلودگی هوا، سازمان محیط‌زیست نقشش را به دستگاهی واگذار نکرده و در جایگاه خودش نشسته است تا جایی که نیاز به مداخله دارد وارد شود و با توجه به عزم دولت ظرف ۵ سال آینده آثار این برنامه‌ریزی را خواهیم دید.

وی درباره ساماندهی پسماند، طبق دستور رئیس‌جمهور گفت: نامه‌ای را برای رئیس‌جمهور فرستادیم که مبنی بر اینکه اگر بخواهیم مشکل پسماند‌های شمال کشور را حل کنیم، طبق مطالعه‌ای که سال ۹۶ انجام‌شده است باید میان دستگاه‌ها تقسیم‌کار شود، از همین رو برای ساماندهی پسماند در شمال کشور برنامه‌ای به دولت ارسال‌شده است و اگر دولت صلاح‌دید برای سال آینده در دو استان مازندران و گیلان عملیاتی کند.

تدابیر ویژه برای مدیریت پسماند‌های شمال کشور

مسعود تجریشی معاون محیط‌زیست‌انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، در خصوص آخرین اقدام‌های صورت گرفته پسماند‌های شمال کشور خاطرنشان کرد: طبق برنامه ارائه شده با تعیین قرارگاهی بافاصله ۵ ساله مسئله پسماند در شمال کشور حل می‌شود.

تجریشی با تأکید براینکه پسماند‌های شهری در شمال کشور مسئله اصلی است و ما جز معدود کشور‌هایی هستیم که غیر از دفن بهداشتی پسماندمان را حدود ۴۵ درصدش را تلنبار می‌کنیم، ابراز داشت: طبق برنامه‌ای که سال ۱۳۹۸ به تصویب استاندارن وقت و ادارات کل محیط رسیده است، مشکلی که داشتیم این بود چه کسانی می‌تواند مدیریت و نظارت بکنند و ساختار تشکیلاتی‌اش را به دولت پیشنهاد داده‌ایم.

در ادامه این نشست جلالوندی مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص مجوز انتقال آب از خزر گفت: پروژه یادشده قدمتی ۱۲ ساله دارد و دارای موافقین و مخالفینی است، اما این‌که آیا دولت مصمم به اجرای پروژه است را باید متولی اصلی آن یعنی وزارت نیرو اطلاع‌رسانی کند.

وی افزود: شواهد قرائن نشان می‌دهد که سرمایه‌گذار خصوصی پای‌کار نیامده و این پروژه ازنظر فنی هم مشکلات بسیاری دارد، و ما در طول دوره بررسی این پروژه اعلام کردیم که باید شیرین سازی در مقصد اتفاق بیفتد و همچنین این دستگاه‌ها باید در فاصله دور از دریا قرار بگیرد تا پیامد‌های کمی بر روی محیط‌زیست داشته باشد.

حمیدجلالوندی در خصوص اینکه برخی از پروژه‌هایی که در بودجه ۱۴۰۱ مطرح‌شده با ضوابط محیط‌زیست همخوانی ندارد و در فصل بودجه تحت عناوین متفاوت با اصل پروژه ارائه می‌شود گفت: باید تعداد این پروژه‌ها را احصا کنیم و بازنگری کنیم، اساساً رسیدگی به وضعیت این پروژه‌ها که با ضوابط محیط زیستی مغایرت دارد را نمی‌توان مسکوت گذاشت، چون از سوی دفتر ریاست‌جمهور و هم شبکه‌های اجتماعی بر روی این موضوع تأکید شده است.

آزمونی برای نمایندگان مجلس در خصوص پروژ‌های محیط زیستی

وی با اشاره به اینکه برای بررسی برخی عناوین پروژه‌های مطرح‌شده در بودجه ۱۴۰۱ منتظر نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌ها هستیم، تأکید کرد: بررسی این پروژه‌ها آزمون سختی برای نمایندگان است.

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست ابراز داشت: اینکه ۹۶ درصد پروژه‌های مسئله‌دار مربوط به دو وزارتخانه کشور است و این نشانگر رویکرد این دو وزارت خانه برای اجرای پروژه‌ها است که بعداً به دنبال ارزیابی‌های پروژه‌ها آمده‌اند.

وی تأکید کرد: در زمان امکان‌سنجی و مکان‌سنجی طرح‌ها باید ارزیابی صورت بگیرد.

مدیرکل دفتر ارزیابی زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه محیط‌زیست ضوابط اجرایی را برای اجرای این پروژه انتقال آب در دریا و حوزه خشکی اعلام کرده است، اعلام کرد: تاکنون بیشتر این پروژه در مرحله مطالعاتی بوده، چون این پروژه به‌صورت دولتی عملیاتی نخواهد شد.

هیچ نیروگاهی اجازه سوزاندن مازوت ندارد

در ادامه این نشست خبری داریوش گل علیزاده سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص سوزاندن مازوت توسط واحد‌های صنعتی با تأکید بر این‌که تاکنون سازمان حفاظت محیط‌زیست به هیچ نیروگاهی اجازه سوزاندن مازوت نداده است و با قرار دادن نام واحد‌های سوخت ناسالم و پیگیری حقوقی می‌کند، گفت: تاکنون سازمان حفاظت محیط‌زیست به هیچ نیروگاهی اجازه سوزندان مازوت نداده، اما درجا‌هایی که مصرف می‌شود سازمان نسبت به آن‌ها اقدام‌های قانونی انجام می‌دهد که در چند مرحله انجام می‌شود، یکی قرار گرفتن در فهرست صنایع آلاینده و دیگری پیگیری حقوقی است.

وی اظهار کرد: ۱۶ نیروگاه بخار در کشور داریم که در ۱۴ استان مستقر هستند و فقط این تعداد هستند که قابلیت استفاده از مازوت رادارند که بر اساس قانون هوای پاک اگر این نیروگاه‌ها اقدام به استفاده از سوخت مازوت کنند باید فیلتر نصب‌کرده و حدود مجاز را رعایت کنند که متأسفانه این کار انجام نمی‌شود.

گل علیزاده ادامه داد: طی سال‌های گذشته ۵ نیروگاه در استان‌های تهران، البرز و اصفهان به دلیل عدم رعایت ضوابط زیست‌محیطی پلمب بودند، اکنون نیروگاه اصفهان فک پلمب شد، همچنین مخازن نیروگاه بعثت تهران نیز از سال ۹۳ پلمب شده است، همچنین نیروگاه منتظر قائم در کرج نیز مصرف مازوت نداشته و هفته گذشته فک پلمب شده است.

به گفته وی به دلیل اینکه پالایشگاه ما فرسوده هستند، ۲۴ درصد محصولات نهایی آن‌ها مازوت است درحالی‌که در پالایشگاه دنیا این عدد ۱۲ درصد است.

گل علیزاده درباره موتورسیکلت‌های کاربراتوری و نقش آن‌ها در آلودگی هوا گفت: موتورسیکلت‌های کاربراتوری ۱۷ تا ۱۸ برابر یک خودروی استاندارد آلودگی ایجاد می‌کند که تردد آن‌ها از سال آینده متوقف‌شده است، این قانون درباره تاکسی‌های فرسوده نیز صدق می‌کند.

سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: هیچ نظارتی بر واحد‌هایی که مصرف مازوت دارند انجام نمی‌گیرد و پنج درصد مشترکین گاز مصرف می‌کنند. بخش زیادی از گاز تولیدی کشور در بخش خانگی و تجاری مصرف می‌شود و برخلاف همه دنیا زمانی که مصرف گاز افزایش می‌یابد ابتدا گاز صنایع را قطع می‌کنیم.

وی درباره راهکار‌های کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای گفت: دو سازمان برنامه بودجه و حفاظت محیط‌زیست راهکار‌های کاهش آلودگی در عسلویه را ارائه کرده و مشخص‌شده با حذف فلر، کاهش میزان قابل‌توجهی so ۲ در حدود ۶۳ درصد را خواهیم داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار