کد خبر: 1076160
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۷
انجماد مغز به نوعی یک اقدام پیشگیرانه است که با رسیدن سرما باعث گشاد شدن و انقباض این شریان‌ها می‌شود و این همان احساسی است که مغز آن را به درد تعبیر می‌کند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: در تابستان هیچ چیزی مانند یک نوشیدنی بسیار خنک، یک اسکوپ بستنی یا دیگر خوراکی‌های سرد نمی‌چسبد، اما بسیاری از افراد با خوردن خورکی‌های سرد و خنک احساس درد بسیار ناگهانی و شدید در هر دو ناحیه لوب پیشانی و لوب گیجگاهی مغز می‌کنند که اغلب کمتر از ۱۰ ثانیه بوده و با تیر کشیدن حس می‌شود. این نوع سردرد که با نام‌های انجماد مغز و سردرد بستنی شناخته می‌شود، ارتباطی با درد در ناحیه مغز ندارد بلکه علت دیگری دارد که در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک به آن پرداخته ایم.

چگونگی انجماد مغز را تشخیص دهید

این اتفاق پس از مصرف سریع چیز‌های سرد مانند بستنی یا آب روی می‌دهد و یا زمانی اتفاق می‌افتد که چیز سردی را تنفس کرده باشید. افراد معمولاً زمانی که هوا گرم است، با مصرف چیز سرد احساس درد بسیار ناگهانی و شدید در قسمت جلویی سر می‌کنند این درد زیاد طول نمی‌کشد، معمولاً چند ثانیه تا یک دقیقه و در برخی موارد ۲ دقیقه است.

وقتی چیز سردی می‌خورید یا حتی هوای سرد تنفس می‌کنید، دمای پشت گلو را در محل اتصال شریان کاروتید داخلی و شریان مغزی قدامی تغییر می‌دهید که به گفته، عصب شناسان، مغز این تغییر را دوست ندارد، بنابراین انجماد مغز به نوعی یک اقدام پیشگیرانه است که با رسیدن سرما باعث گشاد شدن و انقباض این شریان‌ها می‌شود و این همان احساسی است که مغز آن را به درد تعبیر می‌کند.

ارتباط بین انجماد مغز و میگرن را بیابید

تحقیقات نشان می‌دهد افراد مبتلا به میگرن احتمال بیشتری برای تجربه یخ زدگی مغز دارند. با این حال، بزرگترین و مهمترین تفاوت بین میگرن و انجماد مغز این است که انجماد مغز فقط مدت کوتاهی طول می‌کشد و بدون نیاز به دارو خود به خود از بین می‌رود. در حالی که میگرن بیشتر طول می‌کشد و می‌تواند باعث ناراحتی‌های دیگری مانند حالت تهوع نیز شود.

انجماد مغز موروثی است

سردرد ناشی از مصرف بستنی یکی از رایج‌ترین انواع سردرد است که بین ۵٫۹ تا ۷۴ درصد بزرگسالان و بین ۳۸٫۳ تا ۷۹ درصد کودکان آن را تجربه می‌کنند. ممکن است انجماد مغز موروثی باشد، بنابراین اگر والدین آن را تجربه کرده باشند، احتمال اینکه کودکانشان نیز آن را تجربه کنند بسیار بالا است و اگر والدین هرگز سابقه تجربه سردرد بستنی را نداشته باشند، احتمال تجربه آن توسط کودکان کاهش می‌یابد.

انجماد مغز در کودکان و زنان شایع‌تر است

نتایج برخی پژوهش‌ها نشان داده که زنان بیش از مردان سردرد بستنی را تجربه می‌کنند. همچنین کودکان بیشتر از بزرگسالان انجماد مغز را تجربه می‌کنند، علت این امر کوچک‌تر بودن اندازه کام (سقف دهان) و گلوی کودکان نسبت به بزرگسالان و فعال‌تر بودن گیرنده‌های حسی آن‌ها است. همچنین در بزرگسالان پایداری عصبی نسبت به یک محرک سرد قوی‌تر از کودکان می‌باشد.

انجماد مغز را به راحتی درمان کنید

همانطور که اشاره کردیم، انجماد مغز زیاد طول نمی‌کشد اما، اگر زمانی آن را تجربه کنیم، چند راه خوب برای پایان دادن سریعتر آن وجود دارد. اولین مورد این است که چیزی بنوشید که گرم یا در دمای اتاق باشد. راه دیگر فشار دادن زبان به سقف دهان است. گرمای آن به سینوس‌های شما منتقل می‌شود و اعصابی را که باعث یخ زدن مغز می‌شوند گرم می‌کند. زبان خود را در آنجا نگه دارید تا زمانی که درد از بین برود.

از مصرف غذا‌های سرد اجتناب کنید

علیرغم اینکه خطرناک نیست، ولی احساس ناراحت کننده‌ای ایجاد می‌کند، بنابراین تا آنجا که می‌توانید از آن اجتناب کنید. از خوردن غذا‌ها یا نوشیدنی‌های منجمد و تنفس هوای بسیار سرد خودداری کنید. در صورت خوردن چیز سرد، سعی کنید آن را به آرامی بخورید و هنگامی که در دمای پایین در خارج از منزل راه می‌روید از ماسک صورت یا روسری برای محافظت در برابر هوا استفاده کنید.

منبع:ایسکانیوز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار