کد خبر: 1076089
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
استان اردبیل دارای ۳۸۰ کیلومتر مرز خشکی با جمهوری آذربایجان بوده و چهار شهرستان در این استان در طول ۲۸۲ کیلومتر با این جمهوری هم مرز است. وجود مرز طولانی و بازار بزرگ قفقاز و روسیه در شمال اردبیل ظرفیت بزرگی برای فعالیت اقتصادی در این منطقه به وجود آورده که دولت می‌تواند با فعال کردن مناطق ویژه اقتصادی و آزاد، بهره مناسبی از توانمندی‌های مناطق مرزی ببرد.
سلیمه محمدی

استان اردبیل دارای ۳۸۰ کیلومتر مرز خشکی با جمهوری آذربایجان بوده و چهار شهرستان در این استان در طول ۲۸۲ کیلومتر با این جمهوری هم مرز است. وجود مرز طولانی و بازار بزرگ قفقاز و روسیه در شمال اردبیل ظرفیت بزرگی برای فعالیت اقتصادی در این منطقه به وجود آورده که دولت می‌تواند با فعال کردن مناطق ویژه اقتصادی و آزاد، بهره مناسبی از توانمندی‌های مناطق مرزی ببرد.

منطقه آزادتجاری، صنعتی برای استان‌های مرزی و کمتر توسعه یافته به عنوان یک محرک قوی رشد و توسعه است. بر همین اساس یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های توسعه اردبیل به عنوان استانی مرزی، ایجاد منطقه آزادتجاری، صنعتی است که با راه‌اندازی آن می‌توان شاهد توسعه همه جانبه، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در این نقطه از کشور باشیم. استان اردبیل قابلیت بالایی در صادرات محصولات کشاورزی دارد و با راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری توان صادرات این نوع از محصولات را به میزان ۳ میلیون تن افزایش داد.

اختلاف نمایندگان به ضرر استان
ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی اردبیل با وجود گذشت مدت‌های مدید و با بررسی در مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نهایتاً در ماه‌های اخیر به تصویب رسید ولی اختلاف نظر‌هایی بین نمایندگان مجلس برای راه‌اندازی و تعیین مکان استقرار آن وجود دارد که مشکل ساز شده است. اختلاف شدید بین نمایندگان اردبیل در فضای مجازی به یک چالش بزرگ در استان تبدیل شده که هریک از نمایندگان با اظهارات خود سعی بر کشاندن منطقه آزاد به حوزه انتخابیه خود دارند.
در همین رابطه نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل به خبرنگار «جوان» می‌گوید: «متأسفانه اختلاف‌نظر نمایندگان استان در مجلس مانع از اجرای منطقه آزاد در استان اردبیل شده است.» آیت‌الله سیدحسن عاملی یادآور می‌شود: «برخلاف سایر استان‌ها که ایجاد منطقه آزاد را آغاز کرده‌اند، اما در اردبیل این کار با اختلاف نمایندگان معطل مانده که با دعوت از دبیر مناطق آزاد خواستیم تا با سفر به اردبیل محدوده را معین کرده و این کار فصل‌الخطاب قرار گیرد.»

آماده‌سازی منطقه آزاد در نقطه مصوب
در همه استان‌ها نقطه‌ای به عنوان محدوده اصلی منطقه آزاد محسوب شده و سایر مناطق از مزایای آن استفاده می‌کنند که قطعاً در منطقه آزاد مصوب استان اردبیل نیز همین اتفاق رقم خواهد خورد تا بدون اختلاف نظر یا نارضایتی بتوان کار‌های اجرایی و عملیاتی را با تأکیدات نماینده ولی فقیه در استان به سرعت آغاز کرده و پیش رفت.
چند روز پیش دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در بازدید از مناطق مرزی استان اردبیل گفت: «مُصر هستیم در این منطقه آزاد هر چهار نقطه تأیید شده توسط دولت و مجلس را فعال کنیم و این اقدام به‌طور یکجا یا به تناوب انجام خواهد گرفت.»
سعید محمد ادامه داد: «نقشه منطقه آزاد استان اردبیل قبلاً توسط دولت تهیه و به مجلس ارائه شده بود و پس از تصویب در صحن علنی مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع و به‌رغم اینکه دولت و مجلس چهار نقطه را انتخاب کرده بودند، مجمع تشخیص مصلحت نظام یک نقطه را مورد تأیید قرار داد. این موضوع باعث ایجاد برخی نگرانی‌ها برای مردم این مناطق شده است.» مشاور رئیس‌جمهور تصریح کرد: «تلاش بر این است با لحاظ وضعیت معیشتی مردم روی هر چهار نقطه کار کنیم و پیرو مذاکره‌ای که در حضور نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، نمایندگان مجلس و مسئولان استانی و شهرستان‌های مربوطه انجام گرفت قرار بر این شد که با همکاری نمایندگان مجلس و تلاش دبیرخانه مناطق آزاد جلسه مجددی در هفته آینده با مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته باشیم که مجدداً طرح و نقشه تأیید شده قبلی توسط دولت و مجلس مورد بررسی و تأیید قرار گیرد.»
محمد بیان کرد: «مردم اردبیل در بسیاری از نقاط استان دچار محرومیت‌های زیادی هستند و تلاش می‌شود با راه‌اندازی سریع منطقه آزاد وضعیت کسب و کار و معیشت مردم، سرمایه‌گذاری، اشتغال و صادرات محصولات تولیدی استان را ارتقا دهیم.»
در همین رابطه سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اردبیل نیز با بیان اینکه توسعه همه جانبه استان مورد تأکید و هدف نهایی مردم و مسئولان است و همه مردم اردبیل خیرخواه و دلسوز همدیگر هستند، می‌گوید: «باید با پرهیز از هرگونه اختلاف، موضوع منطقه آزاد تجاری صنعتی را پیگیری کنیم و با نگاه مثبت و با وفاق و همدلی بیشتر آنچه که مطلوب و به صلاح استان است را بپذیریم و جلو ببریم.» رضا قاسمیان ادامه می‌دهد: «پیشرفت و توسعه مناطق مختلف استان در گروی همدلی است و مردم استان با اتحاد و همراهی موضوع مناطق آزاد و توسعه یکپارچه مناطق مختلف را پیگیری خواهند کرد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار