کد خبر: 1075997
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
در حالی که مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی عصر جمعه برای انجام برخی مشورت‌ها، موقتاً به پایتخت‌ها بازگشتند، مواضع کشور‌های اروپایی متناقض به نظر می‌رسد.

در حالی که مذاکره‌کنندگان ارشد جمهوری اسلامی ایران و سه کشور اروپایی عصر جمعه برای انجام برخی مشورت‌ها، موقتاً به پایتخت‌ها بازگشتند، مواضع کشور‌های اروپایی متناقض به نظر می‌رسد. همزمان با هشدار‌های تکراری فرانسه، نماینده اتحادیه اروپا نسبت به آینده مذاکره با ایران ابراز خوش‌بینی کرد و گفت: «امکان دستیابی به توافق با ایران در مذاکرات وین وجود دارد.»
شاید غربی‌ها هم می‌دانند که دستیابی به توافق با ایران در آینده نزدیک امکان‌پذیر است، اما ترجیح می‌دهند پیش از توافق نهایی، چانه‌زنی بیشتر با ایران را دنبال کنند.
به گزارش «جوان»، از عصر جمعه مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین با یک تنفس موقت مواجه شد و مذاکره‌کنندگان ارشد طرف‌های درگیر در این گفتگو‌ها به منظور برخی مشورت‌ها به مدت دو روز به پایتخت‌های خود بازگشتند. البته رایزنی‌ها در سطح کارشناسی در وین ادامه خواهد داشت.
با وجود توقف موقت مذاکرات در وین، جنجال‌آفرینی فرانسوی‌ها درباره مذاکره با ایران متوقف نشده و «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه شامگاه جمعه در کنفرانس خبری مشترک با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با لحنی تند و تیز به هشدار علیه ایران پرداخت و گفت: «اگر در وین با ایران توافق حاصل نشود، وارد بحران خواهیم شد.»
به گزارش اسپوتنیک، لودریان همچنین گفت: «اگر روند مذاکرات وین با کندی کنونی ادامه یابد و ایران همچنان به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد، هیچ چیزی برای مذاکره باقی نمی‌ماند. ما در وین در برابر دو گزینه قرار داریم؛ بازگشت سریع به توافق با ایران یا اشاعه هسته‌ای.»
‌وزیر خارجه فرانسه در سخنان خود از اروپایی‌ها هم مایه گذاشت و گفت: «برنامه هسته‌ای ایران برای ما اروپایی‌ها با توجه به نزدیکی جغرافیایی، یک تهدید به شمار می‌آید.»
طی یک هفته گذشته، وزیرخارجه فرانسه در دو نوبت علیه ایران در مذاکرات وین موضع‌گیری کرده و لودریان چهار شنبه گذشته نیز در سخنانی با انتقاد از تهران گفته بود: مذاکرات زیادی کند است و همین کندی امکان دستیابی به راه‌حلی را که منافع همه رعایت شود، در زمان بندی واقع‌بینانه، به خطر می‌اندازد.
این‌گونه موش‌دوانی‌های وزیر خارجه فرانسه در مذاکرات وین بسیاری را به یاد بهانه‌جویی‌های وزیر خارجه وقت این کشور در سال ۲۰۱۵ و در آستانه امضای توافق هسته‌ای آن سال می‌اندازد و از همان زمان بود که کارشناسان، فرانسه را «پلیس بد» مذاکرات توصیف کردند که همواره در دقیقه ۹۰ به دنبال کسب منافع بیشتر است. بر این اساس با توجه به رفتارشناسی فرانسه در سال ۲۰۱۵، شاید اکنون نیز طرف‌های غربی در آستانه توافق با ایران هستند و فرانسوی‌ها در حال بهانه‌جویی در آخرین مراحل هستند.

امکان توافق با ایران وجود دارد
همزمان که فرانسه مذاکرات وین را مورد حملات بی‌امان قرار داد، «جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری با وزیر خارجه فرانسه دستیابی به توافق در مذاکرات وین را ممکن عنوان کرد. وی با اشاره به ایجاد فضای بهتر در مذاکرات وین گفت: «امکان دستیابی به توافق با ایران در مذاکرات وین وجود دارد.»
بورل با لحنی خوشبینانه‌تر گفت: «رسیدن به توافق جدید برای مهار برنامه هسته‌ای ایران «ممکن» شده است و ما به پایان یک روند طولانی نزدیک می‌شویم». او تأکید کرد که قبل از تعطیلات کریسمس چندان در این زمینه خوش‌بین نبوده، ولی اکنون فضای گفتگو‌ها بهتر شده و «در هفته‌های آینده» ممکن است طرفین به توافق برسند.
از سوی دیگر شبکه اسکای‌نیوز به نقل از منابع نزدیک به مذاکرات وین گزارش داد، در حال حاضر مذاکرات وارد مسائل جزئی شده و نیاز به تلاش بیشتر دارد، هرچند دیپلمات‌ها خوش‌بین هستند. اشاره به خوش‌بینی دیپلمات‌ها درست همان زمان صورت گرفته که وزیر خارجه فرانسه لحن دیگری را در قبال این مذاکرات در پیش گرفته و گویا نوعی تقسیم کار میان دیپلمات‌های غربی در این مذاکرات وجود دارد که یکی به نعل می‌زند و دیگری به میخ!

امریکا تضمین نمی‌دهد
همزمان با توقف موقت مذاکرات وین، مقامات واشنگتن نیز که به نظر می‌رسد به دنبال توافق هرچه سریع‌تر با ایران هستند، ارائه تضمین را رد کردند و «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه امریکا درباره تعهد دادن به ایران جهت پایبندی دولت بعدی امریکا به توافق گفت: «در دیپلماسی و امور بین‌الملل چیزی به نام تضمین وجود ندارد. ما می‌توانیم برای دولت کنونی امریکا صحبت کنیم.» به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه امریکا همچنین مانند وزیر خارجه فرانسه از روند کند مذاکرات گلایه کرد و گفت: «در هفته‌های اخیر شاهد پیشرفت کمی بوده‌ایم. پیشرفت کم بهتر از نبود پیشرفت است، اما پیشرفت کم به خوبی پیشرفت قابل‌توجه نیست. پیشرفت کم همچنین برای دستیابی به آنچه که ما صادقانه و مصمم به دنبال آن بوده‌ایم یعنی بازگشت مشترک به پایبندی متقابل کافی نیست.» وی بیان با اینکه امیدواریم در وین شاهد پیشرفت بیشتری باشیم، مدعی شد که چگونگی سرعت این مذاکرات غیرمستقیم برعهده ایرانی‌ها است. سخنگوی وزارت خارجه امریکا همچنین در پاسخ به سؤالی درباره گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره زمان تصمیم‌گیری درباره مذاکرات وین، مدعی شد قبلاً هم اعلام کرده‌ایم فرصت بسیار کم است. ما از زمان طولانی و ماه‌ها صحبت نمی‌کنیم بلکه از چند هفته صحبت می‌کنیم.
این مقام وزارت خارجه امریکا در مورد دیدار‌های رابرت مالی، نماینده ویژه دولت امریکا در امور ایران با اعضای شورای همکاری خلیج فارس نیز گفت که راب مالی قبل از دور هفتم مذاکرات وین با اعضای این شورا جلساتی داشته و در دیدار مجازی به اعضای این شورا در مورد وضعیت تلاش ما برای بازگشت متقابل به پایبندی مشترک توضیح داد. به گفته وی، بلینکن نیز به صورت حضوری و مجازی با نمایندگان شورای همکاری خلیج فارس در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و گفتگو کرده است. این مقام دولت دموکرات بایدن نیز با سرزنش دولت جمهوریخواه قبلی امریکا گفت که ما وضعیتی را به ارث برده‌ایم که در آن ایران به سرعت برنامه هسته‌ای خود را پیش می‌برد و از محدودیت‌های پیشین توافق هسته‌ای آزاد شده است.
در امریکا همچنین «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه «پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین حاصل شده است» تأکید کرد، همواره دیپلماسی را در قبال ایران ترجیح می‌دهیم. سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت: اگر به زودی به یک تفاهم برای بازگشت به پایبندی دوجانبه [به برجام]نرسیم مجبور خواهیم شد مسیر متفاوتی را بررسی کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار