کد خبر: 1075754
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
معاون وزیر خارجه آمریکا در پایان نشست شورای روسیه-ناتو تأکید کرد: در گفتگو با همتایان روسی با صراحت به آن‌ها گوشزد کرده‌ایم که در‌های ناتو به روی کشور‌های علاقه‌مند بسته نخواهد شد و این انتخاب آنهاست و اقدامی اجباری نیست.

سرویس بین الملل جوان آنلاین: "وندی شرمن" معاون اول وزیر خارجه آمریکا و سرپرست هیئت مذاکره کننده این کشور در مذاکرات امنیتی، در پایان نشست شورای روسیه-ناتو در بروکسل اعلام کرد که کشور‌های عضو پیمان آتلانتیک شمالی امیدوار هستند که بزودی نشست دیگری با روسیه درباره مسائل امنیتی داشته باشند.

خانم شرمن گفت: «در نشست امروز (چهارشنبه) "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو با صراحت نسبت به علاقه‌مندی این سازمان برای ادامه مذاکرات عمیق‌تر با طرف روسی درباره مسائل و نگرانی‌هایی که می‌تواند منجر به پیشرفت در تقویت امنیت برای همه طرفین شود ابراز امیدواری کرد.»

معاون وزیر خارجه آمریکا همچنین تأکید کرد که برخی مفاد پیشنهادات روسیه در زمینه امنیتی غیرقابل قبول است. وی افزود، البته ایالات متحده و متحدانش در ناتو تمایل دارند تا به مذاکرات با فدراسیون روسیه درباره مسائل مورد اختلاف ادامه دهند.

به گفته وی، نمایندگان ایالات متحده در مذاکرات با همتایان روسی به آن‌ها گوشزد کرده‌اند که قصد ندارند در‌های ناتو را به روی کشور‌های علاقه‌مند به عضویت در این سازمان ببندند. به گفته وی، عضویت در پیمان ناتو، انتخابی است که هر کشوری باید انجام دهد و اقدامی اجباری نیست.

وندی شرمن همچنین یادآور شد: «کشور‌های متحد در ناتو با وحدت کامل از اصول‌ترین و مهم‌ترین حقوق بین المللی حمایت می‌کنند که بر اساس آن همه کشور‌ها باید حق انتخاب راه و اولویت‌های سیاست خارجی را داشته باشند، اینکه استقلال و تمامیت ارضی همه کشور‌ها امری مقدس و قابل احترام است و همه کشور‌ها باید و می‌توانند آزادانه متحدین خویش در عرصه روابط بین الملل را انتخاب کنند.»

لازم به یادآوری است، نشست شورای روسیه-ناتو روز چهارشنبه با حضور "الکساندر گروشکو" معاون وزیر امور و "الکساندر فومین" معاون اول وزیر دفاع روسیه، نمایندگان دائم ۳۰ کشور در مقر ناتو، "وندی شرمن" معاون وزیر خارجه آمریکا، "ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو و مقامات بلندپایه نظامی ناتو پس از بیش از ۴ ساعت بحث و گفتگو به پایان رسید.

مذاکرات روسیه با کشور‌های غربی درباره مسائل امنیتی در سه مرحله در نظر گرفته شده است. روز دوشنبه مذاکرات دوجانبه بین نمایندگان روسیه و آمریکا انجام گرفت. روز چهارشنبه این رایزنی‌ها در چارچوب شورای روسیه-ناتو دنبال شد و امروز (پنج‌شنبه) نیز در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا ادامه خواهد داشت.

منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار