کد خبر: 1075471
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
مدیر حرکت‌های جهادی بسیج سازندگی قم در گفتگو با «جوان»:
با اینکه کرونا فروکش کرده است، اما نباید فراموش کنیم اقدامات بزرگ و ماندگار جهادگرانی که طی دو سال اخیر و در سخت‌ترین شرایط برای کمک به شهروندان انجام دادند؛ از کمک به کادر درمان، غسل و تدفین فوتی‌های کرونایی گرفته تا حضور در رزمایش کمک‌های مؤمنانه و مواسات و همدلی که نگذاشت خانواده‌های محروم و آسیب‌دیدگان از کرونا سختی‌هایشان دو چندان شود

با اینکه کرونا فروکش کرده است، اما نباید فراموش کنیم اقدامات بزرگ و ماندگار جهادگرانی که طی دو سال اخیر و در سخت‌ترین شرایط برای کمک به شهروندان انجام دادند؛ از کمک به کادر درمان، غسل و تدفین فوتی‌های کرونایی گرفته تا حضور در رزمایش کمک‌های مؤمنانه و مواسات و همدلی که نگذاشت خانواده‌های محروم و آسیب‌دیدگان از کرونا سختی‌هایشان دو چندان شود. قم از جمله استان‌هایی است که در شرایط کرونایی و در حالی که می‌گفتند فعالیت‌های گروه‌های جهادی در این ایام کمتر شده است، به خاطر نیازش به یکباره شاهد تشکیل ۴۰۰ گروه جدید جهادی بود. به همین بهانه سراغ علی اخلاصمند، مدیر حرکت‌های جهادی سازمان بسیج سازندگی قم رفتیم تا از برنامه‌های آن‌ها و فعالیت گروه‌های جهادی در ایام کرونا در این استان آگاه شویم.

گروه‌های جهادی از چه سالی به صورت رسمی در قم فعالیت خود را شروع کردند و امروز چند گروه عمومی و تخصصی در این استان وجود دارد؟
حرکت‌های جهادی در قم از سال ۸۶ با فعالیت گروه‌های دانشجویی آغاز شد و امروز ۵۷۲گروه جهادی در استان داریم که حدود ۴۰۰ گروه جهادی در ایام کرونا شکل گرفتند.
جمله قصاری از شهید حاج قاسم سلیمانی نقل شده که در دل تهدید‌ها فرصت‌هایی هست که نباید آن‌ها را از دست بدهیم. کرونا باعث شد مردمی که کار خیر انجام می‌دادند، گروه و تیم شوند و کار‌ها را منسجم‌تر و قوی‌تر انجام دهند.
یکی از اقدامات مهم گروه‌های جهادی طی دو سال اخیر در رزمایش کمک‌های مؤمنانه و مواسات بود. با توجه به تشکیل گروه‌های جدید در این مدت، آنهادر اینباره چه برنامه‌هایی داشتند؟
با اینکه گروه‌های زیادی در قم وجود داشت و به فعالیت مشغول بودند، اما با شیوع کرونا و احساس نیاز به کمک، سریعاً گروه‌های جدید جهادی وارد میدان شدند و در هفت عرصه در بحث کمک مؤمنانه برای خودشان تعریف کار کردند. تأمین جهیزیه و انجام ازدواج آسان یکی از این عرصه‌هاست که در طول یکسال گذشته تعداد زیادی جهیزیه به خانواده‌های محروم اهدا شده، عرصه دیگر درمانی و سلامت است که جهادگران سلامت در بیمارستان‌ها خوش درخشیدند و در رمضان امسال نیز با شیوع موج چهارم کرونا ۲۵۰جهادگر طلبه در سه بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) فرقانی و کامکار در شیفت‌های مختلف فعالیت کردند.
اطعام دیگر عرصه فعالیت مؤمنانه گروه‌های جهادی است که از روز‌های نخست آغاز شده و همچنان ادامه دارد که فقط یکی از گروه‌های جهادی با مشارکت ۴۰گروه دیگر در ماه رمضان ۳۰۰ هزار پرس غذا را طبخ و توزیع کردند.
از نظر شما کمک مؤمنانه در چه عرصه‌هایی تعریف دارد و می‌توان فعالیت کرد؟
اشتغالزایی، کمک به پرداخت یا بخشش رهن و اجاره، تعمیر لوازم محرومین به صورت رایگان یا با هزینه کم به عنوان دیگر عرصه‌های کمک مؤمنانه باید نام ببریم. جهادگران طلبه قمی در غسل اموات کرونایی پیشتاز بودند که بعد از قم طلاب در شهر‌های دیگر سراغ این کار رفتند. یکی از نیاز‌های جامعه حفظ روحیه جهادی است که مقام معظم رهبری نیز بر آن تأکید دارند. به نظر شما چطور می‌توان این روحیه را حفظ کرد و ترویج داد. سال‌هاست در مورد راهکار‌های حفظ روحیه جهادی در جامعه صحبت می‌شود، اما با در نظر گرفتن دغدغه‌های رهبری، گروه‌های جهادی باید نیاز محرومین را به خوبی برای مردم تبیین کنند که در این صورت قطعاً اقشار مختلف مردم احساس تکلیف کرده و وارد صحنه می‌شوند. از سوی دیگر این گروه‌ها باید به سراغ افراد در صنوف مختلف بروند و آن‌ها را جذب کار جهادی کنند تا هر کس به هر شکل که می‌تواند در محرومیت‌زدایی شرکت کند.
شما در انجام کار‌ها چه نقشی برای جهادگران تعریف می‌کنید؟
جهادگران و بسیجیان حاضر در گروه جهادی می‌توانند حلقه واسط بین نیازنیازمندان و قدرت و حمایت توانمندان و خیرین باشند.
از تمام مجموعه‌ها و ادارات درخواست می‌کنیم تا به صورت خودجوش به این حرکت‌های مردمی کمک و از آن‌ها حمایت کنند تا بتوانیم همه با هم کار‌های بزرگ‌تری را در رفع محرومیت از چهره قم و دیگر استان‌ها انجام دهیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار