کد خبر: 1075458
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
فرازی از زندگی بانوی شهیده باختر بیگلری از شهدای جامعه عشایری کشور

شهیده باختر بیگلری، شهید شاخص سال ۱۳۹۱ سازمان بسیج عشایری کشور است که به عنوان اولین شهیده زن انقلاب اسلامی نیز شناخته می‌شود. باختر که همراه ایلش علیه رژیم طاغوت قیام کرده بود، دوم تیر ۴۲ در درگیری با مأموران طاغوت به همراه همسر و فرزندش شهید می‌شود. ماجرای کمتر گفته شده باختر بیگلری را با هم می‌خوانیم.

لبیک به امام
آنگاه که آوازه قیام و حماسه امام خمینی (ره) ضد رژیم ستمشاهی به گوش مردمان ایلیاتی رسید، در جای‌جای مناطق ایلیاتی ایران حرکت‌های انقلابی و مبارزه علیه حکومت ضاله پهلوی آغاز شد. در جنوب ایران علاوه بر نبرد‌های سهمگین عشایر بویراحمد و شکست تاریخی نظامیان رژیم در تنگ گجستان، دسته‌ای از عشایر غیور فارس به سرکردگی زیادخان بیگلری و رستم‌خان قاسمی که بزرگان قبیله بودند از قیام آگاه شدند و جهاد را به عشیره خود اعلام کردند.
قبیله لر و نفر
قبیله لر و نفر در اولین حرکت انقلابی خود به پاسگاه عمادوه حمله کرده و موفق شدند تعداد زیادی اسلحه و مهمات به غنیمت بگیرند و ۹ نفر از عوامل رژیم در این درگیری کشته شدند. بعد از این بود که حمله وسیع علیه مبارزان عشایر آغاز شد و مبارزان عشایر در میان کوه‌ها سنگر گرفتند. کوه‌های درهم پیچیده این امکان را به مبارزان عشایر می‌دهد که خود را در مخفیگاه استتار کنند.
حیله سرهنگ اشرفی
از آنجایی که نیرو‌های شاه امکان دسترسی به بلندی‌های محل اختفای قوم عشایر را نداشتند، به فکر نقشه‌ای مکارانه می‌افتند. فرمانده عملیات به نام سرهنگ اشرفی در حالی که لباس روحانیت بر تن داشت با شالی سبز بر کمر و عمامه مشکی و قرآن به دست راهی کوهستان می‌شود و خود را سفیر امام خمینی (ره) معرفی می‌کند. عشایر که به دلیل شرایط خاص امکان دسترسی به شهر را نداشتند به وی اعتماد می‌کنند و این نظامی فریبکار را به مخفیگاه خود می‌برند. با دستیابی سرهنگ اشرفی به مکان استقرار جنگجویان، نقشه حمله طراحی می‌شود و در صبح‌دم ۱۷ محرم ۱۳۴۲ در حالی که شیرزنان و شیرمردان در حال عبادت صبحگاهی با معبود خویش بودند مورد تهاجم ناجوانمردانه نظامیان قرار می‌گیرند و یکی از نادرترین تهاجم‌های نظامی رژیم منحوس پهلوی رخ می‌دهد.
شهادت باختر
سرهنگ اشرفی با به کارگیری هواپیما و توپخانه و حتی تانک و صد‌ها تفنگچی علیه اندکی از مبارزان عشایر حمله‌ور می‌شود. آسمان و زمین با شلیک و بمباران مداوم نظامیان و عوامل مزدور محلی یکی شده، دود و شعله آتش و بوی باروت همه فضا را پر می‌کند. مهاجمان وحشیانه حمله و حلقه محاصره را تنگ و تنگ‌تر می‌کنند و بسیاری از زنان و مردان مسلح و غیرمسلح را به شهادت می‌رسانند یا مجروح می‌کنند که در بین آن‌ها باختر بیگلری به عنوان اولین زن شهیده انقلاب اسلامی پس از شهادت فرزند و شوهرش در حالی که با برنوی همسرش با نظامیان می‌جنگد به شهادت می‌رسد تا راه مبارزه با ظلم و بیداد را برای شیرمردان و شیرزنان انقلابی در همیشه تاریخ هموار و جاودانه نماید.

قسمتی از کتاب «ارغوانی» نوشته علی ترکی در خصوص شهیده باختر بیگلری را پیش‌رو دارید:
وقتی تازیانه جور و جفای طاغوت زمان، مردم را به سطوح می‌آورد و طبل قیام و جهاد، طنین می‌افکند ایل با سلحشوری و پاک‌سرشتی خود گام در مبارزه می‌گذارد و همسر باختر تفنگ بر دوش در انبوه مبارزان قرار می‌گیرد و با شهامت علیه ظلم قد علم می‌کند. در این اوضاع و احوال، باختر نیز، چون شیر‌زنی آزاده با اراده‌ای پولادین، همراه فرزند خود به کمک همسر می‌شتابد و رهسپار مأموریتی خطیر و پرمخاطره می‌شود.
او اکنون صبر و مقاومت را با دلیری و دلاوری به هم می‌آمیزد و در مدت یک‌سال قیام قهرمانانه ایل، استوار، چون کوه به مقاومت می‌پردازد و هرگز لب به شکواییه نمی‌گشاید، با سختی‌ها و رنج‌ها انس می‌گیرد و به تقدیر الهی دل خوش می‌کند...
آخرین سپیده‌دم فرا می‌رسد، گلوله‌ها باریدن می‌گیرند، باختر پیکر خونین همسرش را در خاک مشاهده می‌کند. او تفنگ برنوی بر زمین افتاده همسرش را برمی‌دارد، نسیم صبح، شقایق‌های صحرایی را شاداب می‌کند و از سویی پیام به خون غلتیدن عزیزان باختر را ندا می‌دهد.
باختر قامتش را راست می‌کند، دشمن امانش نمی‌دهد و او را به گلوله می‌بندد.
باختر با همسر و فرزندان خود در حالی که در خون شناورند، به شهادت نائل می‌شوند و به لقاءالله می‌پیوندند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار