کد خبر: 1075384
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
سفیر ایران در مسکو با اشاره به سفر آتی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به روسیه تأکید کرد: این سفر می‌تواند نقطه عطفی در روابط نوین بین روسیه و جمهوری اسلامی ایران باشد.

سفیر ایران در مسکو با اشاره به سفر آتی سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری به روسیه تأکید کرد: این سفر می‌تواند نقطه عطفی در روابط نوین بین روسیه و جمهوری اسلامی ایران باشد.
به گزارش ایسنا، کاظم جلالی با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهور به روسیه که طی روز‌های آتی انجام خواهد شد از ابعاد مختلف دارای اهمیت است و در همین چارچوب شاهد برخی حساسیت‌ها و بعضاً حتی بغض نسبت به این سفر هستیم، گفت: ایران کشوری است که در طول ۴۳سال گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره روی استقلال خود تأکید و در برابر هژمونی غرب که سمبل آن امریکاست، ایستادگی کرده و برای این ایستادگی هزینه‌های زیادی پرداخته و از همان روز‌های اول شعار نه شرقی و نه غربی را مطرح کرده است، بعد از فروپاشی شرق نیز موقعی که غرب به دنبال جشن گرفتن این موضوع و پیشبرد یکجانبه‌گرایی خود بود، مخالفت خود را با یکجانبه‌گرایی غرب اعلام کرد. در راستای مقابله با این یکجانبه‌گرایی است که ما می‌بینیم امریکایی‌ها مجبور شده‌اند از منطقه خاورمیانه عقب‌نشینی کنند و این عقب‌نشینی موفقیت بزرگی برای ایران و کسانی است که یکجانبه‌گرایی را برنمی‌تابند.
جلالی افزود: این سفر می‌تواند نقطه عطفی در روابط نوین بین ایران و روسیه باشد. حال برخی دوستان در داخل کشور مرتباً مطرح می‌کنند که روس‌ها قابل اعتماد نیستند یا این موضوع را مطرح می‌کنند که روسیه کشوری است که ما در گذشته این همه با آن مسئله داشته‌ایم. من فکر می‌کنم ما باید چهار دوره در روسیه را از هم تفکیک کنیم؛ دوره اول دوره تزاری است که در این دوره سوابقی وجود دارد که این سوابق برای ما بسیار بد است و بخشی از آن برمی‌گردد به آن زمان که سردمداران حکومتی در داخل ایران حتی برای یک سفر خارجی جهت تفریح به برخی کشور‌ها امتیاز می‌دادند از جمله به روسیه، انگلیس یا کشور‌های دیگر.
سفیر ایران در مسکو با بیان اینکه دوران دیگر در روسیه دوران اتحاد جماهیر شوروی است، خاطر نشان کرد: در این دوران جمهوری اسلامی ایران علیه مبانی اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفت. یک دوران دیگر، دوران فروپاشی جماهیر شوروی و دهه ۹۰ است که در آن دوران شاهد این هستیم که تلاش می‌شود روسیه ماه عسلی را با غربی‌ها داشته باشد و به غرب نزدیک شود و اکنون می‌توانیم بگوییم که دوران پوتین از سال ۲۰۰۱ به بعد تا اکنون، دوران واکنشی به دهه قبل است و در این دوران تأکید بر روسیه مقتدر و متحد می‌شود که می‌خواهد در عرصه جهانی حضور داشته باشد و با یکجانبه‌گرایی مخالف است.
جلالی با تأکید بر اینکه دوستان باید این دوران‌ها را با یکدیگر تفکیک کنند، افزود: مگر در جنگ جهانی دوم، روس‌ها با آلمان‌ها درگیر نشدند یا آلمان‌ها با روس‌ها درگیر نشدند و بین این دو درگیری ایجاد نشد؟ خود روس‌ها می‌گویند ۲۵میلیون نفر در این جنگ کشته شدند، آیا امروز روس‌ها و آلمان‌ها باهم ارتباط ندارند و روی پروژه‌های مشترک با یکدیگر همکاری نمی‌کنند؟ مگر ایران مرزهایش به طرف شرق از دست نرفت؟ مگر ما یک روزی تا هند وسعت جغرافیایی‌مان نبود، پس چرا ما از این طرف واکنشی نشان نمی‌دهیم؟ مگر کلی از مرز‌های ما را انگلیسی‌ها از بین نبردند؟ پس چرا در برابر انگلیس خیلی‌ها، واکنش‌شان به تندی واکنش به روسیه تزاری نیست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار