کد خبر: 1075358
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱
برای این قلم و از گذشته‌های دور، زنده یاد آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، نماد زمان آگاهی و کنش و واکنش‌های متناسب با آن بود.

برای این قلم و از گذشته های دور، زنده یاد آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، نماد زمان آگاهی و کنش و واکنش های متناسب با آن بود. بر خلاف عده ای که گذشته آنها را با خود برده است و بی اعتنا به تحولات زمان، تا پایان حیات دورِ باطل می زنند، اولا: به شکلی دقیق می دانست، که واپسین آورده های مخالفان تابلو دار و بی تابلوی اندیشه دینی چیست و ثانیا: پاسخ های آنها را به نیکی و تمامیّت تدارک می کرد و ثالثا: با بیان و قلم شیوا، به خنثی کردن این همه می پرداخت و رابعا: با هیچ هجمه ای از میدان به در نمی رفت، بل طعن طاعنان به او انگیزه ای مضاعف می بخشید! از قضا طرف مقابل نیز، بس بهتر از جماعت خودی، او را شناخته و نشان کرده بود و فی المثل، با بیست الی سی روزنامه، صبح و عصر و به شکل مداوم، وی را به هزاران ناروا می کوبید، اما او‌ مگر کسی بود، که این همه را به چیزی بگیرد؟ مصباحِ اندیشه دینی، با خود صادق بود و هنگامی که تکلیف را در می یافت، مصلحت سنجی های دنیاطلبانه را به هیچ حوالت می داد و گاه خویشتن را، با امواج نیرومند اجتماعی و‌ تبلیغی طرف می کرد و حتی با دوستان سابق و صمیمی خویش نیز، در می آویخت! او "درد دین" داشت و هیچگاه به هیات دکانداران عقیده در نیامد، معطلِ وجاهت اجتماعی و تائید این و آن نماند و ملاحظه فراگیر شدن بدعت را نکرد! به رغم آنکه از تمامی اسباب جنت مکانی برخوردار بود و احتمالا ادا و اطوارهای اهل آن را نیز می شناخت، اما وظیفه خود را در جو شکنی و جمع کردن بساط فضاسازی های کاذب می دید و مگر شأن یک عالم دینی، جز این است؟ یک بار در اوج شلتاق غوغائیان، به مظلومیت و تواضع، به این قلم فرمود: " بگذار همه ببینند که در این آشفته بازار فکر و سیاست، یکی هم هست که دادی بزند!...".
او به رغم آنکه یک سال پیش، در کنار مراد و استاد خویش، زنده یاد آیت الله العظمی محمد تقی بهجت و در سایه سار رحمت کریمه اهل بیت(ع) غنود، اما کماکان میراث علمی و عملی اش، در میان شارحان اندیشه دینی در دوران معاصر، یکی از غنی ترین ها و پر مضمون ترین هاست و نگارنده به این دغدغه و پرسش، که آیا: سپهر اندیشه دینی، همچنان شاهد برآمدن نادره مردانی چون او، خواهد بود؟ امید آنکه باشد! یادش گرامی باد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار