کد خبر: 1074556
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶
اگرچه مقامات رسمی در عراق از پایان حضور نظامی امریکا خبر می‌دهند، اما همچنان تعداد قابل‌توجهی از نیرو‌های امریکایی در عراق حضور دارند و کتائب سیدالشهدا هم گفته است که خروج نظامیان امریکایی حقیقت ندارد. در حالی که مصوبه پارلمان عراق بر خروج نظامیان بیگانه تأکید دارد، ادامه حضور این نیرو‌ها احتمالاً به تشدید تنش‌ها و واکنش‌های تندتر گروه‌های عراقی منجر خواهد شد، تا آنجا که سازمان بدر تهدید کرد که امریکایی‌ها با تابوت از عراق خارج می‌شوند.

اگرچه مقامات رسمی در عراق از پایان حضور نظامی امریکا خبر می‌دهند، اما همچنان تعداد قابل‌توجهی از نیرو‌های امریکایی در عراق حضور دارند و کتائب سیدالشهدا هم گفته است که خروج نظامیان امریکایی حقیقت ندارد. در حالی که مصوبه پارلمان عراق بر خروج نظامیان بیگانه تأکید دارد، ادامه حضور این نیرو‌ها احتمالاً به تشدید تنش‌ها و واکنش‌های تندتر گروه‌های عراقی منجر خواهد شد، تا آنجا که سازمان بدر تهدید کرد که امریکایی‌ها با تابوت از عراق خارج می‌شوند.
به گزارش «جوان»، کمتر از دو سال پیش پارلمان عراق از دولت این کشور خواست نظامیان بیگانه را از عراق خارج کند. این درخواست پارلمان عراق پس از عملیات تروریستی امریکا در فرودگاه بغداد و شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس دنبال شد و به دنبال چنین درخواستی، دولت عراق اعلام کرد که توانسته با واشنگتن بر سر خروج همه نظامیان امریکایی از خاک عراق تا پایان سال میلادی به توافق برسد.
با فرارسیدن این موعد در جمعه گذشته اگرچه مقامات بغداد از پایان حضور نظامی امریکا در عراق خبر دادند، اما شواهد میدانی چنین چیزی را تأیید نمی‌کند. «کاظم الفرطوسی»، سخنگوی کتائب سیدالشهدای عراق روز یک شنبه گفت که خروج نظامیان امریکایی از این کشور حقیقت ندارد و هنوز بیش از ۲ هزار نظامی امریکایی حضور دارند. الفرطوسی به شبکه خبری العهد عراق گفت که «متأسفانه دولت، به واسطه‌ای بین ملت و اشغالگر بدل شده است. امریکا هیچ بیانیه رسمی در خصوص خروج [از عراق]صادر نکرده است تا همه را مطمئن کند.»

آماده‌باش در سفارت امریکا
همزمان با پایان ضرب‌الاجل عراقی‌ها برای خروج نیرو‌های امریکایی تا پایان سال میلادی ۲۰۲۱، منابع خبری از آماده‌باش در سفارت امریکا در بغداد خبر داده‌اند. برخی منابع نیز از فعال شدن سامانه پدافندی سی‌رام سفارت امریکا در بغداد خبر دادند. پیش‌تر برخی گروه‌های عراقی هشدار داده بودند که اگر امریکا از توافق خود با دولت عراق مبنی بر خروج از خاک عراق تا پایان سال میلادی تخطی کند، با آنان مانند اشغالگران بیگانه رفتار خواهد شد.
هفته گذشته نیز هیئت هماهنگی گروه‌های مقاومت عراق درباره خروج نظامیان خارجی از این کشور بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرده بود: «نیرو‌های اشغالگر امریکا در زمینه خروج جدی نیستند.»‌مقاومت عراق افزود که امریکا قصد دارد، نیرو‌های خود را در پایگاه‌های کنونی، حفظ کند و همچنین کنترل حریم هوایی عراق را در دست داشته باشد و از مناطقی جاسوسی کند که عاری از وجود عناصر داعش است.
البته هشدار عراقی‌ها نسبت به تداوم حضور نظامیان امریکایی چندان هم بی‌ربط نیست و همچنان برخی مقامات عراقی به کمک گرفتن از نیرو‌های امریکایی در عملیات‌های آتی اذعان دارند. «تحسین الخفاجی»، فرماندهی ارتش عراق روز یک شنبه و دو روز پس از پایان مأموریت نظامی ائتلاف ضدداعش اعلام کرد: «همچنان جنگنده‌های ائتلاف در صورت نیاز وارد عمل خواهند شد.»‌سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق اظهار کرد: «نیرو‌های ما به حمایت زمینی بین‌المللی نیاز ندارند بلکه به حمایت اطلاعاتی نیاز دارند و این حمایت‌ها ادامه دارد، ما به مشاوره و آموزش ائتلاف ضد داعش نیاز داریم.»
پیش‌تر نیز «یحیی رسول»، سخنگوی نخست‌وزیر عراق با تأکید بر نیاز این کشور به جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش، اعلام کرده بود که مشاوران ائتلاف با حمایت نظامی عراق در دو پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار و حریر در اربیل حضور خواهند داشت.

امریکایی‌ها با تابوت خارج می‌شوند
تأکید عراقی‌ها بر خروج نظامیان امریکایی همزمان با برگزاری مراسم دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی مهندس صورت می‌گیرد. حادثه تروریستی امریکا در فرودگاه عراق علیه سردار سلیمانی باعث شد چهره عراق هرساله در ابتدای زمستان با تصاویری از سردار سلیمانی در معابر و گذرگاه‌ها تغییر کند. «محمد الجویبراوی»، از رهبران سازمان بدر عراق نیز در سخنانی به مناسبت برگزاری مراسم یادبود سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در بغداد اظهار کرد: «اخراج کامل نیرو‌های امریکا از عراق مهم‌ترین هدف فرماندهان پیروزی بود.»‌وی تأکید کرد: «خروج کامل نیرو‌های امریکا تنها بخش کوچکی از انتقام شهدا و فرماندهانی است که در راه میهن و عراق جان خود را فدا کردند». وی همچنین خاطرنشان کرد: «امریکایی‌ها با تابوت از عراق خارج خواهند شد.»

خیز شیعیان برای دولت فراگیر ملی
همزمان با خبر‌ها و واکنش‌هایی که در ارتباط با اعلام پایان مأموریت نظامی امریکا در عراق وجود دارد، گروه‌های سیاسی نیز در حال رایزنی برای تشکیل کابینه آتی این کشور هستند. یک منبع در گروه‌های هماهنگی شیعیان عراق مدعی فشار‌های سیاسی بر رهبر جریان صدر عراق برای بازگشت این جریان به ائتلاف شیعیان و تشکیل دولت آتی شد و گفت: «نشست قریب‌الوقوعی میان رهبران این گروه‌ها با مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق وجود ندارد. نشست‌های دیگری نیز در مقر اقامت صدر در نجف برگزار نمی‌شود و نشست‌های آتی رهبران گروه‌های هماهنگی شیعیان با تمام گروه‌های سیاسی در بغداد خواهد بود.»
این منبع تأکید کرد: «گروه‌های هماهنگی شیعیان تصمیم قطعی خود را گرفته‌اند و می‌خواهند فراکسیون اکثریت را با مشارکت تمام گروه‌های سیاسی شیعه، سنی و کرد برای تشکیل دولت توافق ملی تشکیل دهند.»
از سوی دیگر یک منبع سیاسی اعلام کرد که محمد الحلبوسی، رهبر ائتلاف «تقدم» به زودی یا طی دو روز آتی با فراکسیون صدر دیدار خواهد کرد. این منبع اعلام کرد: «رهبر ائتلاف «تقدم» معتقد است که فراکسیون صدر حامی او برای رسیدن به پست ریاست پارلمان است. وی همچنین از نامزد جریان صدر برای رسیدن به پست نخست‌وزیری حمایت می‌کند.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۳
0
0
آمریکایی ها فقط زبان زور رو می‌فهمند و این را بار ها ثابت کرده اند،،با مهلت دادن و دست رو دست گذاشتن تروریست های آمریکایی منطقه رو ترک نمی‌کنند آنها را با زبان آتش و سرب داغ باید از عراق و دیگر نقاط منطقه بیرون راند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار