کد خبر: 1073147
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
با تأیید نخستین مورد ابتلا به اومیکرون در کشور نگرانی‌ها از شروع موج جدیدی از کرونا جدی‌تر شده‌است. خاطرات تلخ آبان سال ۹۹ و پس از آن بهار و تابستان همین امسال و رسیدن آمار فوتی‌های روزانه به بالای ۷۰۰ نفر در روز، تجربه‌ای است که نشان می‌دهد کرونا با کسی شوخی ندارد. حالا سویه تازه کرونا درست در آستانه شب یلدای ایرانی سر و کله‌اش پیدا شده و از سوی دیگر با بازگشایی‌ها و عادی‌انگاری شرایط، ممکن است یک‌بار دیگر ویروس تاجدار فاجعه‌آفرین شود.
زهرا چیذری

با تأیید نخستین مورد ابتلا به اومیکرون در کشور نگرانی‌ها از شروع موج جدیدی از کرونا جدی‌تر شده‌است. خاطرات تلخ آبان سال ۹۹ و پس از آن بهار و تابستان همین امسال و رسیدن آمار فوتی‌های روزانه به بالای ۷۰۰ نفر در روز، تجربه‌ای است که نشان می‌دهد کرونا با کسی شوخی ندارد. حالا سویه تازه کرونا درست در آستانه شب یلدای ایرانی سر و کله‌اش پیدا شده و از سوی دیگر با بازگشایی‌ها و عادی‌انگاری شرایط، ممکن است یک‌بار دیگر ویروس تاجدار فاجعه‌آفرین شود. آنطور که وزیر بهداشت می‌گوید سرعت انتشار ویروس اومیکرون از سویه‌های قبلی بیشتر است و در ۵/۱ روز می‌تواند دو برابر شود و رشد تصاعدی پیدا کند و آمار مبتلایان را بالا ببرد تا جایی که امکان دارد ظرف ۱۷ تا ۳۰ روز آینده همه شهر‌های کشور در وضعیت قرمز قرار بگیرند. به همین دلیل وزارت بهداشت از روز گذشته تمامی مراکز درمانی را در حالت آماده‌باش کامل قرار داده‌است. همچنین تزریق دوز سوم واکسن هم برای افراد بالای ۱۸ سالی که سه ماه از زمان تزریق دوز دوم واکسن‌شان گذشته آغاز شده تا در برابر اومیکرون مسلح شوند.

دو سالی می‌شود که دیدار‌ها و دور‌همی‌هایمان به واسطه حضور مهمانی ناخوانده از فیزیکی به مجازی بدل شده‌است. حالا در شرایطی که نقشه کرونایی کشور از رنگ قرمز خالی شده بود و می‌رفت تا آرامشی نسبی بر فضای جامعه حاکم شود، با پیدا شدن سر و کله سویه اومیکرون دوباره نگرانی از قرمز شدن یکباره کشور و بازگشت به خاطرات تلخ کرونایی جدی شده‌است تا جایی که روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا دومین جلسه اضطراری خود را تشکیل داد؛ جلسه‌ای که در آن وزیر بهداشت با تأکید بر سرعت انتشار ویروس تازه وارد از آماده‌باش صد‌در‌صدی تمامی مراکز درمانی خبر داد. در چنین شرایطی دورهمی‌های یلدایی می‌تواند آتش زیر خاکستر این بیماری را شعله‌ور کند؛ چراکه اومیکرون نسبت به سویه‌های قبلی به مراتب قدرت انتشار بیشتری دارد. همچنانکه سفر‌های کریسمس هم در دیگر کشور‌ها نگرانی ایجاد کرده‌است. آنتونی فائوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی ایالات‌متحده گفته‌است: «سفر‌های تعطیلات کریسمس موجب افزایش گسترش سویه اومیکرون حتی در میان افرادی خواهد شد که به طور کامل در برابر کروناویروس واکسینه شده‌اند.»

اعلام آماده‌باش به تمام مراکز درمانی
بهرام عین‌اللهی در دومین جلسه اضطراری مدیریت بیماری کرونا با رویکرد سویه اومیکرون که با حضور رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به صورت وبینار برگزار شد، با اشاره به تزریق ۱۱۴ میلیون دوز واکسن تأکید کرد: «اولین قدم ما تکمیل واکسیناسیون است. بنابراین توصیه اکید ما به دانشگاه‌ها این است که مراکز تجمیعی افزایش یابد تا مردم معطل نشوند، علاوه بر اینها، به واکسیناسیون فعال هم نیاز داریم تا تیم‌هایی برای واکسیناسیون افراد سالخورده و ناتوان به منازلشان اعزام شود.»
به گفته عین‌اللهی سرعت انتشار ویروس اومیکرون از سویه‌های قبلی بیشتر است و در ۵/۱ روز می‌تواند دو برابر شده و رشد تصاعدی پیدا کند و آمار مبتلایان را بالا ببرد. به همین دلیل به تمامی مراکز درمانی آماده‌باش صددرصدی اعلام شده‌است. وی با انتقاد از کاهش رعایت پروتکل‌ها و عادی‌انگاری از دانشگاه‌ها خواست با فرهنگ‌سازی مناسب، مردم را تشویق به رعایت پروتکل‌ها و زدن ماسک کنند. دانشگاه‌ها همچنین در وضعیت کشیک‌های ۲۴ ساعته و آماده‌باش به سر برند و در مورد مراکز درمانی و بخش‌های کرونایی نیز آمادگی لازم داشته باشند.

لزوم تزریق دوز سوم
عین‌اللهی تأکید کرد: «براساس تحقیقاتی که در افراد واکسینه شده صورت گرفته، میزان آنتی‌بادی‌ها بعد از مدتی کاهش پیدا می‌کند و یکی از دلایلی که در کشور‌های اروپایی مجدداً کرونا اوج می‌گیرد، همین کاهش میزان آنتی‌بادی‌ها است که به دنبال آن، دوز سوم را آغاز کردند.»
به گفته وزیر بهداشت ما در تزریق دوز اول واکسن به مرز ۸۷ درصد رسیده‌ایم و در اکثر شهرستان‌ها نیز بالای ۹۰ درصد یک دوز واکسن تزریق شده‌است. در مورد دوز دوم نیز به ۷۶ درصد رسیده‌ایم، یعنی تقریباً ۵۰ میلیون نفر دو دوز واکسن تزریق کرده‌اند و چنانچه ۸ میلیون نفر دیگر دوز دوم را تزریق کنند، پروسه تزریق دو دوز واکسن‌مان کامل شده و به آمار ۹۰ درصدی می‌رسیم. البته در هیچ جای دنیا واکسیناسیون صددرصدی انجام نشده و بالاخره عده‌ای از واکسن فرار می‌کنند.
وی درباره اهمیت تزریق دوز سوم گفت: «دوز سوم آنتی‌بادی‌ها را بالا می‌برد و افرادی که دوز سوم را تزریق می‌کنند تا ۸۰ الی ۹۰ درصد در مقابل اومیکرون مقاوم خواهند بود. بنابراین بزرگ‌ترین توصیه ما این است که مردم عزیز دوز سوم را انجام دهند. براساس تصمیمات ستاد، افراد ۱۸ سال به بالا نیز می‌توانند دوز سوم واکسن کووید ۱۹ را دریافت کنند.»
وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به برگزاری دومین جلسه اضطراری مدیریت کرونا که با رویکرد سویه اومیکرون برگزار شد، خاطر نشان کرد: «باید مراکز واکسیناسیون را افزایش داده و مراکز تجمیعی نیز فعال شود. همچنین بر اجرای پروتکل‌ها بیشتر نظارت شود؛ چراکه مردم تصور می‌کنند کرونا رو به اتمام است و عادی انگاری می‌کنند که این موضوع بسیار خطرناک است.»

فعلاً رستوران‌ها و تالار‌ها تعطیل نمی‌شود
وزیر بهداشت درباره محدودیت‌های احتمالی اینگونه توضیح داد: «فعلاً رستوران‌ها و تالار‌ها تعطیل نمی‌شود، اما به این شرط که تمامی پرسنل از ماسک استفاده و پروتکل‌ها را رعایت کنند. در مورد مدارس نیز که به صورت نیمه‌حضوری است، به همین منوال ادامه پیدا می‌کند، اما با توجه به شرایط، ممکن است تصمیمات ستاد کرونا تغییر کند. باز هم از آموزش و پرورش و مدارس خواستاریم که پروتکل‌ها شدیداً رعایت شود.»
وی تأکید کرد: «درحال حاضر مهم‌ترین راهکار برای پیشگیری از انتشار اومیکرون، زدن ماسک است. تجمع‌ها نیز بسیار مهم است. چنانچه در تجمع‌ها پروتکل‌ها رعایت نشود، مجبور به محدود کردن آن‌ها هستیم.»
وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر ذخایر واکسن‌مان کافی است، ادامه داد: «۱۷۵ میلیون دوز واکسن در دسترس مان قرار گرفت که از این میزان، ۱۱۳ میلیون دوز مصرف شده و مابقی نیز موجود است.»
عین‌اللهی در خصوص دورهمی‌های خانوادگی هم گفت: «بیشترین گرفتاری ما زمانی است که تجمع‌ها و دورهمی‌های خانوادگی انجام می‌شود. حتی اگر یک نفر به اومیکرون مبتلا باشد، بقیه افراد نیز مبتلا می‌شوند و بهتر است مردم تجمع‌ها و دورهمی‌ها را کاهش دهند و تا جایی که می‌توانند حتی در جمع خانواده نیز از ماسک استفاده کنند.»
آغاز تزریق دوز سوم واکسن کرونا
کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت هم از آغاز تزریق دوز سوم واکسن کرونا به افراد بالای ۱۸ سال خبر داد.
به گفته وی تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای افراد بالای ۱۸ سال که سه تا چهار ماه از زمان تزریق دوز دوم آن‌ها گذشته باشد، آغاز شده‌است. حیدری تأکید کرد: «اینکه دوز سوم مانند دوز‌های اول و دوم یا متفاوت از آن‌ها باشد، هر دو از نظر علمی مورد تأیید است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار