کد خبر: 1073017
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
سویه اومیکرون کرونا هم به طور رسمی وارد کشور شد. فردی که ابتلای وی به اومیکرون تأیید شده، آقایی است که اخیراً از کشور امارات وارد کشور شده و سویه اومیکرون را با خود به سوغات آورده‌است! این در حالی است که بنا بود با شیوع اومیکرون در دنیا، در مبادی ورودی کشور مسافران مورد پایش بیشتری قرار بگیرند.
زهرا چیذری

سویه اومیکرون کرونا هم به طور رسمی وارد کشور شد. فردی که ابتلای وی به اومیکرون تأیید شده، آقایی است که اخیراً از کشور امارات وارد کشور شده و سویه اومیکرون را با خود به سوغات آورده‌است! این در حالی است که بنا بود با شیوع اومیکرون در دنیا، در مبادی ورودی کشور مسافران مورد پایش بیشتری قرار بگیرند. عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تأکید بر اینکه خطر اومیکرون جدی است، معتقد است این سویه می‌تواند ظرف ۱۷ روز به سوش غالب در کشور تبدیل شود، در حالی که این مسئله درباره سویه دلتا صد روز طول می‌کشید. بر همین اساس هم دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با هشدار نسبت به شیوع تند سویه اومیکرون کرونا، خواستار بازگشت محدودیت‌های کرونایی شد. از نگاه وی موضوع شیوع اومیکرون جدی است و اگر محدودیت‌ها به موقع اعمال نشود، احتمالاً طی سه تا چهار هفته آینده شاهد پیک اومیکرون در کشورمان خواهیم بود.
شادی پرکشیدن نقاط قرمز کرونایی از نقشه کشور چندان طولانی نبود و روز گذشته شناسایی نخستین مورد ابتلا به اومیکرون به طور رسمی از سوی وزارت بهداشت تأیید شد. این فرد، آقایی ایرانی است که از کشور امارات وارد کشورمان شده و ویروس اومیکرون را با خود به سوغات آورده‌است! این آقا تنها مورد ابتلا به اومیکرون نیست و به گفته محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، یکی دو مورد دیگر مشکوک به اومیکرون هم وجود دارند که در حال بررسی هستند. با عنایت به سرایت‌پذیری بالای این سویه تازه که پیش از این در ۸۵ کشور دنیا شناسایی شده، شناسایی همین یک مورد هم نشانه ورود رسمی این سویه به کشور است. همین مسئله هم موجب شد روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا جلسه اضطراری تشکیل دهد و پیشنهاداتی برای بازگشت محدودیت‌ها مطرح شود. به خصوص اینکه در آستانه شب یلدا و برگزاری دور‌همی‌های خانوادگی هستیم و این مسئله می‌تواند شیوع ویروس تازه وارد را تشدید کند. بگذریم از اینکه با بازگشایی‌ها ساختار حمل و نقل عمومی، اتوبوس و مترو درست مانند روز‌های قبل از شیوع کرونا به طرز نگران‌کننده‌ای شلوغ است و این یعنی برگ برنده‌ای در دست ویروس تاجدار برای شیوع هر چه سریع‌تر!

بیمار مبتلا به اومیکرون حالش خوب است
هنوز اطلاعات کاملی از سویه اومیکرون در دست نیست. خبرگزاری رویترز با اشاره به نتایج یک پژوهش جدید نوشت: بررسی‌های انجام گرفته از سوی امپریال کالج لندن نشان می‌دهد خطر ابتلا به اومیکرون پنج برابر بیشتر از سویه دلتا بوده و هیچ نشانه‌ای از خفیف‌تر بودن این سویه جدید نسبت به نوع خطرناک دلتا دیده نشده‌است.
محققان معتقدند سویه جدید می‌تواند ایمنی ایجاد شده در میان جامعه را که پیش از این با تزریق دو دوز واکسن ایجاد شده‌بود، از بین ببرد.
کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت با تأکید بر شناسایی اومیکرون در کشور درباره اقدامات پیشگیرانه برای ممانعت از ورود اومیکرون گفت: «از سه هفته قبل وضعیت مراقبت مرزی ما به شدت تقویت شد و هر کسی که از خارج از کشور وارد شد، جدا از اینکه باید کارت واکسن و pcr منفی داشته‌باشد، افرادی که حال نامساعد داشتند مجدداً در داخل کشور تست می‌شدند.» محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم با بیان اینکه فرد مبتلا به اومیکرون در تهران شناسایی شده حال عمومی وی را خوب توصیف کرد. وی ادامه داد: «در حال حاضر یک مورد تشخیص در کشور داشته‌ایم و یک یا دو مورد هم مشکوک داریم که در حال بررسی است. به محض اینکه جواب آزمایش‌های قطعی مشخص شود، اعلام خواهیم کرد و همه این افراد تحت مراقبت دقیق قرار گرفته‌اند.»

قربانیان کم سن و سال اومیکرون
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درباره تشخیص سویه اومیکرون با کیت‌های موجود در کشور نیز گفت: «چندین کیت مختلف داریم که در اختیار آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی است و قادر است پیچیده‌ترین انواع اومیکرون و ویژگی‌های ژنتیکی آن را تشخیص دهد.»
گویا توصیه کرد همه و به ویژه آن دسته از افرادی که سیستم دفاعی بدن‌شان ضعیف‌تر است، سریع‌تر برای واکسن نوبت سوم اقدام کنند و همچنین از هر گونه گردهمایی و دورهمی پرهیز شود. به گفته وی سویه اومیکرون سنین پایین‌تر را بیشتر گرفتار می‌کند و جوانان بیشتر درگیر این بیماری می‌شوند. همچنین افرادی که قبلاً به کرونا مبتلا شده‌اند، بیشتر در خطر ابتلا به سویه جدید کرونا هستند.

فرصت ۱۷ روزه!
پیام طبرسی، عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تأکید بر اینکه خطر اومیکرون جدی است، تأکید کرد: «اگر اومیکرون وارد شود، طی ۱۷ روز تبدیل به سوش غالب می‌شود که این سرعت درباره دلتا ۱۰۰ روز بوده‌است. اگر امروز یک مورد اومیکرون در کشور تشخیص دهیم، ممکن است تا ۱۷ روز دیگر کشور درگیر اومیکرون شود و نقشه آبی کشور ممکن است بلافاصله به قرمز تبدیل شود.»
وی با تأکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی افزود: «در عین حال ما اکنون در آستانه شب یلدا هستیم که از هموطنان می‌خواهم حتماً در حضور در اماکن سربسته خودداری کنند. باز شدن کنسرت‌ها نگران‌کننده است. در فضای بسته کنسرت ممکن است افراد ماسک‌شان را بردارند و این‌ها به شدت می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود.»
به گفته وی نکته مهم دیگر هم تزریق واکسن دوز بوستر است که افراد بالای ۱۸ سال که سه ماه از تزریق واکسن‌شان گذشته است، حتماً برای تزریق دوز بوستر اقدام کنند. زیرا ممکن است دو تا سه هفته دیگر درگیر موج اومیکرون شویم.

اقدام برای کنترل اومیکرون از همین حالا
طبرسی با تأکید بر رعایت پروتکل‌ها در مدارس گفت: «امروز قرار شد نامه‌ای از کمیته علمی به ستاد ملی کرونا ارسال و یکسری محدودیت‌های جدی را ایجاد کنیم. برخی کشور‌های اروپایی که در مقابل محدودیت‌ها مقاومت کردند، مجدداً محدودیت‌ها را برگرداندند و اکنون هلند در آستانه کریسمس وارد لاک‌داون شد.»
وی با بیان اینکه بسیاری از هموطنان برای ایام ژانویه بلیت اروپا گرفتند یا افرادی می‌خواهند به ایران بیایند، تصریح کرد: «توصیه من این است نه افرادی که در ایران هستند، به اروپا سفر کنند و افرادی هم که قصد آمدن به ایران را دارند، با این شرایط نیایند.» عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا تأکید کرد: «اگر می‌خواهیم برای مقابله با اومیکرون کاری کنیم، الان وقتش است. الان که ما در حال کنترل نسبی هستیم باید اقدام کنیم، اما زمانی که وارد پیک شدیم، دیگر بستن یا باز کردن مجامع فایده‌ای ندارد. برای اومیکرون فرصت ۱۰۰ روزه دلتا را هم نداریم، بلکه ۱۷ روز وقت داریم. اگر امروز شناسایی شد ۱۷ روز دیگر با موج اومیکرون مواجه خواهیم شد. اگر اومیکرون شکل بگیرد با موجی که ایجاد خواهد کرد، مجدداً سیستم درمانی و مردم درگیر شده و مجبوریم بسیاری از کسب‌وکار‌ها را ببندیم.»

بازگرداندن محدودیت‌ها برای حداقل ۴ هفته
حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا هم با هشدار نسبت به شیوع تند سویه اومیکرون کرونا، خواستار بازگشت محدودیت‌های کرونایی شد و گفت: «توصیه ما این است که قرنطینه‌ها را دوباره و حداقل برای چهار هفته بازگردانیم و اجرا کنیم، زیرا اگر قرار باشد پیکی با اومیکرون در کشور ایجاد شود، با توجه زمان شیوع تندی که ویروس دارد، احتمال دارد که طی چند هفته آینده ما نیز شاهد این پیک باشیم. بنابراین توصیه‌مان این است که قرنطینه‌ها درباره مدارس، دانشگاه‌ها، کنسرت‌ها، ورزشگاه‌ها، رستوران‌ها و مجامعی که بیش از ۱۰ نفر در آنجا هستند، حتماً انجام و این محدودیت‌ها اعمال شود، زیرا بحث جدی است و اگر این اقدامات را انجام ندهیم، احتمالاً طی سه تا چهار هفته آینده شاهد پیک اومیکرون در کشورمان خواهیم بود.»
جماعتی ادامه داد: «جز واکسن هیچ سلاح دیگری در برابر ویروس نداریم، پس تأکید می‌کنیم که همه واکسیناسیون خود را کامل کنند و نوجوانان و افراد ۱۲ تا ۱۸ سال هم واکسیناسیون‌شان را انجام دهند.» به گفته وی کمیته علمی اعتقاد دارد که واکسیناسیون سنین ۷ تا ۱۱ سال را هم با واکسن‌هایی که در دسترس است، انجام دهیم. همچنین افراد پرخطر حتماً واکسن آنفلوآنزا را هم تزریق کنند.
وی ادامه داد: «میزانی که طول می‌کشد تا اومیکرون سرایت یابد، تقریباً ۵/۲ برابر نسبت به دلتا است و ما یک فرصت حداقل چند هفته را داریم. بنابراین اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنیم، طی چند هفته آینده با پیک اومیکرون در کشور مواجه می‌شویم.»

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
2
0
وزارت بهداشت دروغگو نه کرونایی وجود دارد نه اومیکرون
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار