کد خبر: 1071757
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
در مراسم رونمایی از کتاب «من خواب دیده‌ام» عنوان شد

هادی خورشاهیان می‌گوید با خواندن رمان «من خواب دیده‌ام» برای مظلومیت امام کاظم (ع) افسوس خورده است.

مراسم رونمایی از کتاب «من خواب دیده‌ام» در فروشگاه چاپ و نشر بین‌الملل برگزار شد. در این جلسه هادی خورشاهیان نویسنده و منتقد ادبی و فاطمه الیاسی نویسنده رمان «من خواب دیده‌ام» صحبت کردند.
هادی خورشاهیان درباره این رمان گفت: این اثر را به عنوان یک رمان پسندیدم، اگرچه در تعریف رمان تحول در شخصیت‌ها یکی از مؤلفه‌های اساسی است؛ البته در این اثر تمام تحول در شخصیت‌ها به سمت تحول منفی است. علاوه بر این، از نظر تاریخی با رمان خوبی روبه‌رو هستیم و آن را پسندیدم. چیزی که در این کتاب مهم است، تلنگری است که به ذهن مخاطب می‌زند. بنده معتقدم که در تاریخ اهل بیت و امامان ما اتفاقات زیادی وجود دارد که هنوز با ادبیات داستانی به آن‌ها نپرداخته‌ایم و جای خالی‌شان هنوز پر نشده است. خوب است که با استفاده از منابع تاریخی به این جا‌های خالی بپردازیم.
وی اضافه کرد: البته نکته‌ای که در این کتاب برایم جای ابهام داشت، تغییر و تحول در شخصیت‌ها بود. برای مثال شخصیتی را در کتاب داریم که نماینده امام موسی کاظم (ع) است، اما من متوجه نشدم که از کجا دچار انحراف می‌شود و برایم مشخص نشد که چگونه به این نتیجه می‌رسد که امام موسی کاظم همان قائم (عج) است. حتی برایم مشخص نشد که نقطه مقابل آنان چه کسانی بودند؟
خورشاهیان خاطرنشان کرد: یکی از اتفاقات قابل توجه در این کتاب شخصیت‌هایی است که در آن به نمایش درآمده‌اند. همه آدم‌های این رمان به نوعی گول خورده و هر کس با خدعه‌ای اسیر شده است. اینجا بود که واقعاً ترسیدم که معصومین ما در چه شرایطی بودند که این‌گونه افراد اطرافشان گول می‌خوردند. در اینجا بود که یاد آن روایت معروف از معصوم افتادم که می‌گفت اگر چند یار واقعی داشتم قیام می‌کردم و واقعاً این افراد را نداشتند.
این نویسنده و منتقد ادبی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره شخصیت‌پردازی در رمان «من خواب دیده‌ام» گفت: من جنگ‌ها را بر اساس افرادش قضاوت می‌کنم، چراکه نمی‌دانم سیاست کشور‌ها کدام است؛ برای مثال درباره حضور ایران در سوریه وقتی متوجه می‌شوم که فرمانده ما حاج قاسم سلیمانی است و با توجه به چیز‌هایی که از او شنیده‌ام به این نتیجه می‌رسم که حضور ما در سوریه درست بوده است. درباره این کتاب هم همین است، وقتی شخصیت‌های مختلف را رصد می‌کنیم می‌بینیم تنها فردی که نگاه انسانی به زن دارد، کسی است که قلباً به امام موسی کاظم (ع) و سلسله بعد از او اعتقاد دارد. در اینجاست که به این نتیجه می‌رسم که باید حق با این افراد باشد.
او درباره لزوم سندیت داشتن حرف‌های نقل شده از معصومین در رمان‌نویسی گفت: بعضی‌ها می‌گویند هر جمله‌ای که از معصوم در یک رمان نقل می‌شود باید سند داشته باشد، اما بعید می‌دانم که در یک رمان ۳۰۰ صفحه‌ای بتوان چنین چیزی را عملی کرد؛ حتی اگر تمام حرف‌ها هم سند و مرجع داشته باشد، برای مخاطب خواندنی نخواهد بود.
فاطمه الیاسی، نویسنده این کتاب در پاسخ به یکی از موضوعات مطرح شده درباره یارانی از امام که فریب حاکمان جور را خورده‌اند، گفت: اشاره شد که شخصیت‌های اطراف امام موسی کاظم (ع) به راحتی گول می‌خوردند، اما جالب است بدانید که آنان اصلاً چنین حسی نداشتند، بلکه فکر می‌کردند بهترین راه را انتخاب کرده‌اند. چیزی که در سران واقفیه به چشم می‌خورد، مال دوستی و طمع است.
وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه آیا کتابش را به کارشناسان دینی عرضه کرده است یا خیر، گفت: بله. کارشناسان دینی هم این کتاب را خوانده و تأیید کرده‌اند، البته به نکاتی هم اشاره کردند که عمده آنان را در داستان اعمال کردم. برای مثال به این نکته توجه نکرده بودم که در نقطه مقابل یاران گول خورده، افرادی هم وجود داشتند که تا آخرین لحظه به امام وفادار ماندند. اگر فقط روی افراد منحرف‌شده تمرکز می‌کردم ممکن بود که به سیاه‌نمایی متهم شوم و اینطور تلقی می‌شد که همه یاران امام منحرف بودند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار