کد خبر: 1071686
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
بیژن یانچشمه

«وجود ۳۵۰۰ ساختمان پرخطر در تهران»، «۱۲۹ ساختمان مشابه پلاسکو در تهران وجود دارد» و «وجود حدود ۴ هزار و ۴۷۰ هکتار بافت ناایمن در شهر تهران» همه این خبر‌ها و خبر‌های مشابه نشان از آبستن بودن شهر تهران به حوادث مختلف در دور و نزدیک دارد. با این حال آمار‌های متفاوتی از سوی مسئولان بخش‌های مدیریت شهری و دستگاه‌های متولی در خصوص ساختمان‌های ناایمن مطرح می‌شود که نقطه عطف همه موارد مطرح شده از فوریت رسیدگی و ایمن‌سازی ساختمان‌های نا‌ایمن شهر تهران خبر می‌دهد تا بار دیگر شاهد حادثه ناگواری مانند حادثه پلاسکو و حوادث مشابه نباشیم. اکتفا کردن به اخطار و تذکر دیگر جوابگو نیست و با‌ید اقدام اساسی از سوی مالک یا مالکان و دستگاه‌های متولی همچون مدیریت شهری صورت گیرد تا سرعت ایمن‌سازی افزایش یابد، در این زمینه نیاز به اقدام به عمل است که مسئولان باید آن را مد‌نظر قرار دهند.

ایمن‌سازی لاک‌پشتی در شهر تهران با توجه به تراکم ساختمان‌ها و مراکز پر تردد در حالی صورت می‌گیرد که پایتخت ۱۳ میلیونی هر لحظه آبستن حوادثی است. از زلزله گرفته تا سیل و آتش‌سوزی در کمین این شهر است. در این زمینه سخنگوی سازمان آتش‌نشانی اعلام کرد از این تعداد ساختمان بازدید شده ۱۲۹ ساختمان در دسته بسیار پرخطر قرار گرفته‌اند و فقط هم ساختمان‌های اداری و تجاری نیستند و انواع ساختمان در آن‌ها دیده می‌شود و قدیمی هستند. تعدادی از ۳۳ هزار در دو سال گذشته تشکیل پرونده دادند، دستورالعمل گرفتند و اقدامات ایمنی انجام دادند و حتی برخی از آن‌ها تأییدیه دریافت کردند، اما تعداد ساختمان‌هایی که ایمن‌سازی‌ها را انجام داده‌اند بسیار کم است و با این همکاری‌های کوچک نمی‌توان انتظار داشت که شهر را ایمن کنیم. مالکان و مسئولان باید پای کار بیایند و مهم‌تر از همه باید خلأ‌های قانونی رفع و الزام‌آور شوند.
جلال ملکی معتقد است اگر مالک یک ساختمان نا‌ایمن اخطار‌ها را جدی نگیرد، هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. در صورتی که در کشور‌های دیگر در صورت نداشتن تأییدیه ایمنی بیمه‌ها در صورت بروز حادثه به ساختمان ناایمن تعهدی نخواهند داشت یا مالیات‌های سنگین از ساختمان‌های نا‌ایمن دریافت می‌شود، چون اگر حادثه‌ای رخ دهد باید هزاران لیتر آب و هزینه‌های بسیار دیگری انجام شود. باید به نحوی باشد تا کسی که ساختمان ایمنی دارد، هزینه کمتری نسبت به مالک ساختمان نا‌ایمن پرداخت کند.
وی با اشاره به اینکه اخطار‌های صادر شده توسط شهرداری و آتش‌نشانی الزامی را به وجود نمی‌آورد، بیان کرد: باید دستگاه قضا در این زمینه کمک کند. بعضی از دستگاه‌ها در سال‌های گذشته پای کار آمده‌اند که یکی از آن‌ها وزارت بهداشت است. بعد از حادثه بیمارستان سینا اطهر وزارت بهداشت به مراکز و زیر مجموعه‌های نا‌ایمن خود اخطار‌ها را می‌دهد و باید این اتفاق در تمام دستگاه‌ها رخ دهد.
ساختمان پلاسکو در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد، ولی دهن‌کجی ساختمان‌های نا‌ایمن به ایمنی ادامه دارد. در تهران حدود ۴ هزار و ۴۷۰ هکتار بافت ناایمن وجود دارد که تعداد زیادی ساختمان‌های مهم و پر‌تردد با کاربر‌های گوناگون را دربر گرفته‌است. این بافت حدود ۷ درصد مساحت شهر تهران را تشکیل و حدود ۲۰ درصد جمعیت پایتخت در خود جای داده‌است. در این خصوص به گفته زهرا شمس احسان، عضو شورای اسلامی شهر تهران برای حل این مشکل قانونی باید این موضوع در اولویت قرار گیرد تا همچون فاجعه کلینیک سینا اطهر تکرار نشود. در ماه‌های اخیر شهرداری تهران و دادستانی همکاری سابق را نداشته‌اند و بالغ بر ۵ هزار ابلاغیه برای ساختمان‌های در خطر مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌است. همچنین مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران معتقد است مباحثی در خصوص ساختمان‌های ناایمن مطرح شده‌است و پیگیری‌ها ادامه دارد و شهرداری فقط می‌تواند به ساختمان‌های ناایمن اخطار دهد. وی عقیده دارد متأسفانه تعداد ساختمان‌های ناایمن زیاد است و نباید فقط به اخطار کفایت کرد و باید فراتر رفت و کار اصولی و علمی انجام شود که بتوانیم این مشکل حل کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار