کد خبر: 1071675
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
فریدون حسن

یک بام و دو هوا که می‌گویند یعنی همین، یعنی هر جا که خودت نخواهی، نروی و بهانه دهان پر‌کن هم بیاوری، اما همانجا را اگر بقیه نروند و مسابقه ندهند و حتی همان بهانه را بیاورند محکوم می‌شوند و تحریم! این سیاست استکبار است.
خبر جالب توجهی بود که امریکا بازی‌های المپیک زمستانی چین را به دلیل آنچه نقض گسترده حقوق بشر و نسل‌کشی اقلیت مسلمان ایغور می‌خواند بایکوت دیپلماتیک کرده است.
خبر جالب‌تر می‌شود وقتی متوجه شویم که فشار‌ها از سوی کنگره اینقدر زیاد بوده که حتی خواهان تحریم کلی مسابقات بوده‌اند، اما دولت بایدن برای آرام کردن اوضاع و بستن دهان منتقدان فعلاً در همین سطح دیپلماتیک بازی‌ها را بایکوت کرده است. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه (ششم دسامبر) به خبرنگاران گفت: «دولت بایدن با توجه به نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت در سین کیانگ و سایر موارد نقض حقوق بشر توسط جمهوری خلق چین، هیچ نمایندگی رسمی یا دیپلماتیکی را به بازی‌های المپیک زمستانی و پارالمپیک ۲۰۲۲ پکن اعزام نخواهد کرد، اما ورزشکاران امریکایی در بازی‌ها حضور دارند و رقابت می‌کنند.»
به دنبال اعلام این خبر، مقامات چین هم امریکا را متهم به نقض منشور المپیک کردند. ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در میان سیل انتقادات به این کشور صحبت‌هایی را مطرح کرد. وی قول داد که چین با «اقدامات متقابل قاطعانه» پاسخ خواهد داد، اما جزئیات بیشتری نداد.
نکته قابل تأمل در این ماجرا، آنجاست که دولت‌هایی نظیر امریکا هر وقت که خودشان بخواهند و بنا به دلایل گوناگون و واهی یا مسابقه‌ای را تحریم می‌کنند یا از اعتبار می‌اندازند. بهانه نقض حقوق بشر و نسل‌کشی اقلیت مسلمان برای بایکوت مسابقات المپیک زمستانی چین در حالی از سوی امریکایی‌ها مطرح می‌شود که رژیم غاصب صهیونیستی با حمایت همین امریکا سال‌هاست که در حال نسل‌کشی مسلمانان و جنایت علیه بشریت است. امریکا اقلیت مسلمانی را که دلش می‌خواهد می‌بیند، اما روی جنایات رژیم صهیونیستی چشم می‌بندد. اینجا ورزش از سیاست جدا نیست، اما وقتی ورزشکاران جوانمردی که از ایران و دیگر کشور‌های جهان در حمایت از مردم مظلوم فلسطین حاضر به رویارویی با نمایندگان رژیم صهیونیستی نمی‌شوند، ورزش از سیاست جدا می‌شود و روح المپیک و منشور آن ضربه می‌خورد.
اقدام امریکا در بایکوت مسابقات المپیک زمستانی چین اتفاقاً باید مورد توجه مسئولان ورزش ایران برای پیش گرفتن بحث‌های دیپلماتیک و حقوقی و پیگیری حقوق تضییع شده ورزشکاران کشورمان در مواجهه با نمایندگان رژیم غاصب صهیونیستی قرار گیرد. سال‌هاست که ورزشکاران جوانمرد ایران و ورزشکاران آزاده جهان به همین دلیل نقض حقوق بشر و نسل‌کشی و خصومت آشکار با مسلمانان از رویارویی با نمایندگان رژیم جعلی صهیونیستی امتناع می‌کنند، اما از سوی لابی‌های صهیونیستی حاکم بر مجامع ورزشی جهان با محرومیت و تحریم‌های آنچنانی مواجه می‌شوند. حالا که امریکایی‌ها خودشان راه دیپلماتیک را در پیش گرفته‌اند، چرا ما از این راه برای به کرسی نشاندن حرف حقمان استفاده نکنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار