کد خبر: 1071600
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

برنج ایرانی جزو کالا‌هایی است که تعزیرات و سازمان حمایت بر قیمت آن ورود نمی‌کنند و برنج‌کاران به دلخواه خود محصولشان را قیمت‌گذاری می‌کنند. اخیراً رئیس اتحادیه خواروبار و آجیل‌فروش اصفهان با اشاره به فروش هر کیلو برنج ایرانی با قیمت ۷۵هزار تومان گفت: برخی برنج‌کاران که نیازی به پول ندارند، همچنان نسبت به فروش محصول خود مقاومت می‌کنند و در شمال کشور به نوعی هیچ مرجعی توان برخورد با آن‌ها را ندارد.
با انتشار خبر کاهش تولید برنج در شهریور امسال به یکباره قیمت برنج ایرانی به مرز ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان رسید و هیچ مرجعی با چنین قیمت‌گذاری‌ای مخالفت نکرد. همچنین سازمانی که میزان تولید برنج را رصد کند، در کشور وجود ندارد و کاهش ۳۰ درصدی تولید برنج در سال جاری، عددی است که از فعالان بازار می‌شنویم و رسمی نیست.
در این خصوص مصطفی بحق در گفتگو با ایسنا، با اشاره به روند صعودی روزانه و هفتگی قیمت برنج در بازار اظهار کرد: ظاهراً امسال میزان برداشت برنج ایرانی نسبت به سال گذشته ۳۰درصد کاهش داشته است. وی توضیح داد: هزینه برنج‌کاران در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته دو برابر شده است، از سوی دیگر برداشت این محصول کاهش یافته است، بنابراین برنج‌کاران با وجود این قیمت‌ها در بازار، همچنان ناراضی هستند و معتقدند این قیمت‌ها جبران هزینه‌های آن‌ها را نمی‌کند.
رئیس اتحادیه خوارو‌بار و آجیل‌فروش اصفهان اضافه کرد: کشاورزانی که معطل پول یا به بانک بدهکار بودند، محصول برنج خود را روانه بازار کردند، اما برخی برنج‌کارانی که نیازی به پول ندارند، همچنان نسبت به فروش برنج خود مقاومت می‌کنند و در شمال کشور به نوعی هیچ مرجعی توان برخورد با آن‌ها را ندارد. وی با بیان اینکه امسال برنج داخلی به دست بنکدار و انباردار نرسیده است، تأکید کرد: اگرچه برنج شمالی در بازار بسیار کم است، اما برنج خارجی به وفور در بازار موجود است.
بحق افزود: در حال حاضر هر کیلو برنج تایلندی حدود ۱۳هزار و ۵۰۰ تا ۱۴هزار تومان، برنج هندی حدود ۱۸هزار و ۵۰۰تومان و برنج پاکستانی حدود ۲۰هزار تومان است، از سوی دیگر برنج ایرانی به قیمت خرده‌فروشی حتی تا ۷۵هزار تومان هم به فروش رفته است.
وی با تأکید بر اینکه برای تنظیم بازار برنج اکنون برنج خارجی به وفور وارد بازار شده است و افرادی که قدرت خرید پایینی برای خرید برنج داخلی دارند، برنج خارجی خریداری می‌کنند، افزود: در حال حاضر ۲۰درصد اصفهانی‌ها در بازار خریدار برنج داخلی و ۸۰درصد اصفهانی‌ها متقاضی برنج وارداتی هستند. وی با اشاره به روند صعودی قیمت حبوبات در بازار نیز توضیح داد: یکی از مهم‌ترین دلایل گرانی حبوبات، خشکسالی در ایران و دنیاست. بحق با بیان اینکه کانادا تأمین‌کننده عدس دنیاست که به دلیل خشکسالی این کشور، سطح زیر کشت این محصول کاهش یافته است و امروز شاهد افزایش قیمت آن در بازار هستیم، افزود: ۹۰درصد عدس مورد نیاز کشور و همچنین لوبیاچیتی و نخود‌هایی که از آن لپه تهیه می‌شود، وارداتی است. وی با تأکید بر اینکه امروز قیمت محصولات در بازار به خصوص برنج بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود، گفت: اگر تقاضای مردم به دلیل کاهش قدرت خرید کمتر شود، به طور قطع قیمت‌ها رو به کاهش می‌رود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار