کد خبر: 1071460
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
حجم حملات علیه نیرو‌ها و پایگاه‌های امریکا در عراق و سوریه افزایش یافته و روز یک شنبه وقوع چندین انفجار مهیب پایگاه نظامی امریکا واقع در منطقه «التنف» در جنوب شرق سوریه را لرزاند. صبح همان روز نیز کاروان امریکایی در عراق هدف قرار گرفته بود.

حجم حملات علیه نیرو‌ها و پایگاه‌های امریکا در عراق و سوریه افزایش یافته و روز یک شنبه وقوع چندین انفجار مهیب پایگاه نظامی امریکا واقع در منطقه «التنف» در جنوب شرق سوریه را لرزاند. صبح همان روز نیز کاروان امریکایی در عراق هدف قرار گرفته بود. تشدید این حملات همان‌گونه که نشان‌دهنده لبریز شدن کاسه صبر عراقی‌ها و سوری‌ها از حضور نظامی امریکا در کشورشان است، فضا را نیز برای تحرکات امریکا در دو کشور یادشده تنگ‌تر خواهد کرد.

به گزارش «جوان»، اوایل روز یک شنبه ۱۴ آذرماه بیابان‌های منطقه التنف در مرز عراق و سوریه ناآرام بود. تلویزیون دولتی سوریه در خبری از شنیده شدن صدای چندین انفجار مهیب در داخل پایگاه نظامی امریکا واقع در منطقه «التنف» در جنوب شرق سوریه خبر داد و نهاد موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز در وبگاه خود نوشت که این پایگاه هدف حمله قرار گرفته است. به نوشته این نهاد نزدیک به معارضان، دو انفجار در منطقه «۵۵» در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن رخ داد که انفجار اولی شدت متوسطی داشت، اما انفجار دوم بسیار شدید گزارش شده است. شب قبل از این حادثه نیز پایگاه نظامی امریکا در میدان نفتی «کونیکو» واقع در دیرالزور سوریه هدف حمله راکتی قرار گرفته بود، هرچند آمار دقیقی از تلفات و خسارات احتمالی این انفجار‌ها اعلام نشده است. منابع سوری درباره انفجار کونیکو اعلام کردند که سه راکت به پایگاه امریکا در این میدان نفتی در شمال دیرالزور اصابت کرده است.


حملات متعدد علیه نظامیان امریکایی در سوریه
پیش از این نیز منابع محلی در حومه استان الحسکه سوریه در دوم آذرماه از انفجار‌های مهیب در پایگاه غیرقانونی امریکا در روستای «خراب الجیر»، واقع در پنج کیلومتری شهر مرزی الیعربیه خبر دادند و تأیید کردند که این انفجار‌ها حاصل شلیک چهار راکت از یک پهپاد بوده است. در ۲۷ مهر امسال نیز پایگاه التنف هدف حمله پهپادی قرار گرفت و یک پهپاد با چهار راکت این پایگاه را واقع در مثلث اردن، سوریه و عراق هدف قرار داد و پنتاگون پس از آن مدعی شد که این حمله تلفاتی در پی نداشته است.
حملات متعدد به پایگاه‌های غیرقانونی ارتش امریکا در شرایطی است که دولت سوریه حضور نظامی امریکا در این کشور را غیرقانونی و آن را اشغالگری می‌داند. با وجود شکست داعش، بسیاری تحرکات امریکا در عراق و سوریه را با اهدافی فراتر از مبارزه با تروریسم عنوان کرده و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا هم در شهریور ۱۳۹۹ به صراحت گفته بود که امریکا برای نفت سوریه در این کشور حضور دارد و باید بخشی از نفت سوریه را برای خود بردارد.

حمله به کاروان امریکا در جنوب عراق
علاوه بر سوریه، نیرو‌های امریکایی در عراق نیز هدف قرار می‌گیرند. منابع رسانه‌ای عراق روز یک شنبه اعلام کردند که کاروان لجستیک ارتش امریکا در مسیر حرکت به سوی پایگاه عین‌الاسد، در جنوب عراق هدف قرار گرفت. کانال تلگرامی «صابرین‌نیوز» درباره جزئیات این حمله نوشت که ساعت ۵:۳۰ بامداد یک‌شنبه، ۵ دسامبر، یک خودروی نظامی در حال حرکت به سوی پایگاه نظامی عین‌الاسد واقع در استان الانبار، در استان الدیوانیه و به طور مشخص بزرگراه بین‌المللی هدف قرار گرفت.
طی ماه‌های اخیر بار‌ها کاروان‌های حامل تجهیزات لجستیک برای نظامیان امریکایی مستقر در پایگاه‌های نظامی مختلف در عراق هدف انفجار بمب‌های کنار جاده‌ای قرار گرفته است. پس از مصوبه پارلمان عراق برای بیرون کردن نظامیان بیگانه از عراق و تعلل دولت در این امر، کاروان‌های لجستیکی ائتلاف امریکایی به طور هفتگی و گاهی در طول یک روز چند بار هدف انفجار بمب کنار‌جاده‌ای قرار می‌گیرند، از این‌رو ارتش امریکا کار انتقال تجهیزات را به شرکت‌های خصوصی عراقی سپرده است. گروه‌های عراقی تأکید دارند که دولت عراق براساس مصوبه پارلمان این کشور، باید نیرو‌های بیگانه را از عراق اخراج کند. پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸ در پی اقدام جنایتکارانه امریکا در ترور سپهبد شهید قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس، نایب رئیس سازمان حشدالشعبی، طرح اخراج نیرو‌های بیگانه از خاک این کشور را تصویب کرد و پس از این مصوبه حضور نیرو‌های امریکایی در عراق با مخالفت‌های گسترده‌تری روبه‌رو شده است. جنبش عصائب اهل‌الحق عراق یکی از سرسخت‌ترین مخالفان حضور امریکا در عراق است و هشدار داده که در صورت خارج نشدن امریکا از عراق تا پایان سال جاری میلادی، سلاح مقاومت به آن پاسخ خواهد داد. این هشدار را «احمد عبدالحسین» عضو دفتر سیاسی جنبش «عصائب اهل‌الحق» اعلام کرده و گفته که سلاح مقاومت آماده پاسخ به اشغالگری امریکا خواهد بود. همزمان ائتلاف الفتح عراق به رهبری هادی العامری نیز به گروه‌های سیاسی در این کشور درباره توقف خروج اشغالگران از خاک عراق هشدار داد و تأکید کرد که این مسئله عامل بازگشت به خانه اول خواهد بود. «حامد الموسوی»، عضو ائتلاف فتح عراق روز یک شنبه در گفتگو با سایت المعلومه اظهار کرد: زمان باقی‌مانده برای اجرای توافقنامه عراق و امریکا درباره خروج نیرو‌های بیگانه از کشور تنها ۳۰ روز است و تاکنون هیچ نشانه‌ای از آن دیده نشده است. الموسوی گفت: با وجود اظهارات رسانه‌ای، تا این لحظه در پایگاه‌هایی که نیرو‌های امریکایی در اختیار دارند، هیچ‌گونه عملیات آمادگی و مقدمات خروج آغاز نشده و عملاً این پایگاه‌ها طبق حکم پارلمان و توافق اعلام شده میان الکاظمی (نخست‌وزیر عراق) و بایدن (رئیس‌جمهور امریکا)، به مسئولان عراقی تحویل داده نشده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار